viestursrudzitis.lv

Blogs

Sākums » 2009 » Marts » 29 » Būt Varonim un nebūt
Būt Varonim un nebūt
10:40 PM

  
          Pēdējie notikumi ap Tautas Varoni Šleseru man atgādināja atcerēties, ka ne jau visi cilvēki ir lietas kursā par to, ko es saprotu, lietojot šo vārdu – Varonis. Ne jau visi ir lasījuši manas grāmatas, ne jau visi pabijuši šajā mājaslapā.

„Man nepatika tavas mājas lapā paustās emocijas par interviju Klubā. Tu izklausījies tur tāds … aizvainots laikam. Un tas man lika justies kā kaut ko zaudējušam. Es biju dusmīgs uz tevi, Viestur, man šķita, ka tu man kaut ko atņem.”

 

Cilvēkam piemīt griba patikt citiem, sevišķi jauniem un ne pārāk pašpietiekamiem. No tās izriet vēlēšanās darīt kaut ko, lai patiktu citiem un vēlēšanās nedarīt to, kas nepatīk. Bet parasti jau tiek iets vēl tālāk – rādīt citiem to, kas viņiem varētu patikt un nerādīt to, kas varētu nepatikt. Un vēl – rādīt un nerādīt attiecīgās lietas sev.

Ja cilvēks attīsta sevi šādā vīzē, viņš kļūst par dabisku psihologu, izcilu citu pazinēju un izveido sevī empātijas spēju – just to, ko jūt otrs. Tās, protams, ir vajadzīgas un sociāli vērtīgas prasmes. Taču par to iegūšanu jāmaksā - ar sevis nepazīšanu, bailēm no savām ēnas pusēm un atkarības no citiem, kas kaut ko varētu pateikt par šādi attīstījušos cilvēku pašu.

Tie, kas lasījuši manus darbus, zina, ka runāju par Varoņa lomu. Bet sākuma monologs ir tikai viena no ilustrācijām par spiedienu, kas cenšas noturēt mūs šajā lomā. Empātijas treniņš palīdz viegli noteikt, kādam Varonim jābūt, lai citi justos komfortā.

 

Esmu gana rakstījis par to, kā Varoņa loma apzog cilvēku, kas to lieto, ieskaitot risku nomirt – kā cilvēkam, ne tikai kā lomai. Gana nopietni, lai meklētu ceļus, lai no tā izvairītos. Viens no tādiem ir manis šajā lapā mēģinātais dalīties par to, kas ar mani notiek, kā es jūtos dažās savas dzīves situācijās. Bet intervijas man šķiet ļoti piemērotas šim mērķim.

Jo intervija jau vienlaikus ir process, kas no manis Varoni veido. Un intervētie tver vēl pēc tipogrāfijas krāsas smaržojošos žurnālus un cenšas saprast – kas gan tagad manī ir ieraudzīts? Arī es esmu to darījis, sevišķi tad, kad intervijas ar mani vēl nebija tik biežas.

Un tad tu izlasi, ko par tevi raksta un izjūti – pienākumu attaisnot to patīkamo, kas tur sarakstīts. Izjūti otra cilvēka vajadzību, lai tu būtu tāds. Un pēc tam – bailes nebūt tādam, kāds esi uzzīmēts. Jo tad tevi neintervēs, necienīs, pametīs, atstums, aizmirsīs … - viena par otru baisākas fantāzijas.

Brīdī, kad sajūti – man ir par smagu, neinteresantu vai dzīvībai bīstamu tālāk šo lomu spēlēt, vajag arī drosmi iet cauri bailēm. Vajag ticību, ka aiz Varoņa lomas ir kāda daudz interesantāka un nākotnei nozīmīgāka dzīve. Vajag zināšanas, kaut vai par krustāsišanu un augšāmcelšanos.

 

Bet šis stāsts ir nozīmīgs arī cilvēkam, kuru ievainoja atklāsme par manu viņa ievēroto aizvainojumu. Jo tas tūliņ jautā – vai tu drīksti just aizvainojumu? Vai tavai Varoņa lomai tas ir atļauts? Jeb - tev ir bijis jānes uz pleciem tāda cilvēka tēls, kas smaida arī tad, kad viņam uz galvas tiek malka skaldīta?

Kaut kā jau mēs viens otram palīdzam. Bet visgrūtāk saņemt palīdzību tur, kur tev tiek atsūtītas emocijas, kuras izjūti kā grūtas un nepatīkamas. Gribas tās atraidīt, nevis atšifrēt tajās ietverto vēstījumu.

 

Šleseram par šito labāk nezināt, citādi vēl nobīsies un teiks – spaidiet paši savas pumpas, man ir savējās. Un tad mēs atkal būsim bez Varoņa un atkal tie tirliņi Saeimā lasīs avīzes un ņirgāsies viens par otru, par mums un par mūsu valsti. Par laimi – Šlesers ir vēl jauns cilvēks, viņam vēl viss priekšā, arī kaut kad nākotnē neizbēgamā Varoņa nāve.

Skatījumu skaits: 1206 | Pievienoja: viestursr | Reitings: 0.0/0 |
Komentāru kopskaits: 1
1 Dace  
0
Ar terminiem dažkārt mēdz būt pārpratumi. It sevišķi, ja tie līdz tam lietoti šaurā lokā bez plašākas informētības par nozīmi.

Man ir draudzene, kuras ikdienas darbā (parasti gan tikai profesionālā saskarsmē) tiek lietots vārds "intelektualizācija". Viņa man arī šad un tad ir uzmetusi: "Beidz intelektualizēt!" Es, protams, arī pēc vārdiem kabatā nemeklēju. Tad mēs sulīgi "norēcam" (par smiešanos to īsti nenosauksi), un miers. Daži zina, kas tas ir, bet man ir bijušas saskarsmes, kur par šādi izmestu vārdu cilvēks šausmīgi apvainojas. Tā arī netapa skaidrs, kāds īsti bija iemesls, jo man šis vārds asociējas citādi.

Tāpat ir vārdi, kuri vienā kontekstā var būt visiem zināmas lietas ("sniegs"), bet citā: kādas ļaužu grupas žargons. Dažs labs zinātnisks termins arī žargonizējas.

Ja es iedomājos latvieti kopā ar vārdu "Varonis", tad man nekas cits nemālējas kā vien Meža kapi, uz kurieni kā galīgi sīkaļas tikām vesti no skolas. Tie taču ir labie onkuļi, kuri izdarīja visu, lai mums būtu miers utt. Un tagad pielikt viņiem blakus šo necienīgo Šleseru, kurš ir nozadzis valsti... Tur, protams, ir jātrako.

Mums ir arī kristietības saknes un Bībeles interpretācija ļoti šaurā baznīckungu garā. Kristus bija labais, jo glāba. Par to viņš jāmīl. Šur tur viņu dēvē arī par Varoni. Viņš mira, lai cilvēkiem būtu mūžīgā dzīvība. Kaut kāda reliģisku nostādņu izaicināšana ir tik baisi sensitīva, ka nav pat jāpiemin islāms. Šlesers tādā izpratnē nu ļoti "piestāv" Kristum blakus.

Vēl jau, protams, ir citi varianti un tradicionālā negribēšana pieņemt to jauno, kas patiesībā varētu nākt par labu.

Viesturs raksta, ka "visgrūtāk saņemt palīdzību tur, kur tev tiek atsūtītas emocijas, kuras izjūti kā grūtas un nepatīkamas. Gribas tās atraidīt, nevis atšifrēt tajās ietverto vēstījumu."

Ko te piebilst. Tā ir norma. Kāpēc ir tā, ka atbrīvo tas, kas ir nepatīkams? Rakstot esmu nonākusi līdz veselai impulsu gūzmai, kas gāžas pāri. Filmās rāda, kā vienu otru atbrīvo no gūsta. Rokudzelžus reizēm pārcērt diezgan nesaudzīgi...


Pievienot komentārus var tikai reģistrētie lietotāji.
[ Reģistrācija | Ieeja ]

Statistika