viestursrudzitis.lv

Blogs

Sākums » 2009 » Aprīlis » 6 » Apsolītās debesis
Apsolītās debesis
10:02 AM
 
Man gadījās interesants vakars nesen. Pāris stundas palasījis Haralda Biezā „Dieva tēls latviešu tautas reliģijā”, noliku to plauktā atpakaļ. Paņēmu Valtera Vendegrīna „Dievs” un turpināju līgsmot par vakaru lasīšanai, es to saucu par uzdzīvi.

Haralds Biezais – laikam redzamākais no latviešu zinātniekiem – teologiem. Nevar neradīt cieņu viņa pārsvarā Zviedrija trimdā veiktie pētījumi, balstīti uz plašas (arī latviešu izcelsmes) kolēģu publikāciju bāzes. Man gan šķiet, ka tur, kur jāizvēlas – vairāk turēties pie burta vai pie gara – Biezais izvēlas burtu, tas laikam liekas kas stabilāks un aizsargātāks. Tomēr tam ir savi plusi.

Viņš pierāda, ka indoeiropiešu cilmes vārds „dievs” etimoloģiski saistīts ar vārdu „debesis”. To nevarētu paveikt, nepieturoties pie burta. Taču Biezo nemulsina „dieva nobraukšana uz zemi”, „dievs latviešu zemnieku sētā” un dīvainā pāreja uz deminutīva „dieviņš” lietošanu tautas dziesmās. Mans gars gan tam pretojas, jo iztēle rada katastrofas fantāziju – debesis nevis kļūst augstākas, bet ir nokritušas uz zemes, par ko latviešu zemnieks priecājas kā tāds novecojis bērns un Biezais to bezkaislīgi fiksē.

 

Laikam tādēļ, ka dievs kļuvis par dieviņu un staigā latvietim visur pa pēdām, noliku Haralda Biezā monogrāfiju plauktā un paņēmu literarizēto un mūsdieniskoto Bībeli – tā varētu saukt Valtera Vangerīna „Dievu”. Un tūlīt sāku izjust garīgo atšķirību, kas atrāva mani no iepriekšējā lasāmgabala.

 

„- Ahab! Ahab!

Viņam bija kaitinoši spiedzīga balss: - Ahab, uzklausi, ko Dievs, tas kungs, tev saka!

Ahabs bija iegājis templī. Izebele, kas bija desmit soļus aiz viņa, pieļāva kļūdu. Viņa atskatījās un pazina seju, ko jau bija redzējusi.

Šī vīra mati, plāni kā pakulas, bija neapcirpti un savēlušies. Viņam uz pleciem bija uzmests kamieļvilnas mētelis. Viņa rokām piemita nomada stiegrainais spēks.

Viņš turpināja kliegt: - Ahab! Ahab! – līdz tempļa durvīs parādījās pats ķēniņš. Un tad viņš teica: - Tik tiešām, ka Tas Kungs, Izraēla Dievs, dzīvo, kā priekšā es stāvu – šajos gados nebūs ne rasas, ne lietus…

Ķēniņiene Izebele sajuta lielu naidu pret šo balamuti, kurš runāja par lietām, kas atradās viņas Baala pārziņā.”

 

Pārdomājot daudzās paralēles starp to un šo laiku, kā arī par simbolu spēku cauri gadu tūkstošiem, apstājos pie jautājuma – kam apsolītas debesis? Jo jūdu dievs taču apsolīja tiem zemi, Izraēlu – ja jūdi no viņa neatstātos. Bet varbūt debesis ir tas, kas rodas, izaug no zemes? Šī doma ļoti patiktu senajiem grieķiem – debesu tēvu dzemdē māte zeme. Tad sanāktu, ka kopā ar zemi tiek apsolīts arī tas, kas kādreiz varētu būt debesis.

Kas mājo milzu telpā starp latviešu dieviņu rijā aiz krāsns un jūdu debesu Dievu? Un kā latvietis pārdzīvo piedāvājumu paaugstināt savas debesis? Esmu jau par to rakstījis – man liekas, ka šajā telpā, kas taču nevar palikt tukša ja jau mēs to neapsaimniekojam, nevar neienākt svešas tautas, kultūras, ietekmes un – Kungs – arī kā mēdijs attiecībās ar debesu Dievu, arī apspiedējs un septiņu ādu maucējs. Krievs, vācietis, jūds; viss, kas tā vietā lai rāpotu, prot arī lidot.

Šodien par Starptautisko Valūtas fondu tiek runāts kā par šo Kungu. SVF – liek, pieprasa, diktē, nedod. Mēs atkal neesam Kungi savā zemē. Internets ir pilns dusmām un naida par to un par savu bezcerīgo situāciju. Un nāks atkal piektais gads un liesmās vēlreiz degs lielā baltvācu filologa Bīlenšteina bibliotēka ar viņa mūža darbu latviešu valodas un kultūras pētniecībā. Bet tas netiks pamanīts. Jo būs iespēja atkal veidot ilūziju par pasauli ar zemajām debesīm, aiz kurām Skalbe prata aizbāzt karotes.

Šajā ilūzijā ietilps arī smadzenēs kaltā pārliecība, ka apsolītas mums ir nevis zeme un debesis, bet gan tikai darbs. Tādēļ dzīve ir ekonomika un valdības uzdevumi ir tikai tautsaimnieciski, apmērām līdz tai robežai, kur beidzas Lauksaimniecības akadēmijas mācību programma.

No šīm robežām krīt ārā izglītība – vismaz tā, kas nesola kāda amata prasmi un ienākumus jau rīt, bet kas ir svarīga, lai apzinātos milzu telpu, kas mums var tikt dota, kuru ir liela atbildība ieņemt un apdzīvot. Bet bail no tās, gribas mazu mājiņu ar zemiem griestiem.

No šīm robežām krīt ārā kultūra – tā, kas apliecina laiku pārdzīvojušas vērtības, nevis tā, kas māna, ka prot pelnīt naudu un ka tieši tas ir kultūras izdzīvošanas kritērijs. Tāda ir kultūras amatnieku – parasti šauri izglītotu skatuves mākslinieku kultūra. Nevis tā, kas altāris ilgtermiņa izdzīvošanas garantijām. Altāris, uz kura jāziedo.

Un no šīm robežām krīt ārā garīgā sfēra – tā, kura nav taustāma. „Tikai” sajūtama, bet kurā mēs iekšēji mītam katru mīļu brīdi. Par apsolīto debesu aizmiršanu pravietis Elija kliedza uz ķēniņu Ahabu.

 

Skatījumu skaits: 1215 | Pievienoja: marta | Reitings: 5.0/1 |
Komentāru kopskaits: 5
5 Dace  
0
Dažreiz sametas tā ērmoti, kad izrādās: kāds ir bijis pravietisks – vakar mediji vēstīja, ka klapēšot ciet Medicīnas bibliotēku...

4 kaspars  
0
nu jā, un tas, ko es aizmirsu piebilst iepriekšējā komentā - kooperatīviem ir ne tikia saimnieciska, bet taisni vairāk morāla un cilvēciska vērtība. Katrā ziņā, tas ir olimpisks, nevis titānisks modelis.

3 kaspars  
0
Tas varbūt īsti nav par tēmu, varbūt ir. Tas pats jautājums par latvieša mentalitāti vien ir.

Lasu Jāņa Kučinska grāmatu par kooperāciju. Izrādās, Latvijas laikā kooperācija bijusi ļoti attīstīta, bijusi pat doma, ka Latvijai jākļūst par pirmo kooperatīvo republiku pasaulē. Jo - kā teikts šai grāmatā - patiesībā arī kooperācija ir ekonomikas modelis, kas ir alternatīvs kapitālismam vai sociālismam.

Tātad... latvieša mentalitāte nav pretēja kooperācijai, un latvietim, vismaz no mentalitātes viedokļa, ar sistēmisko domāšanu tomēr vairāk vai mazāk ir kārtībā.

Un ir Latvijas Republikas likumdošana, kas kooperatīvu ideju ir varojusi. Pēckolhozu laikā kooperatīvi kalpoja kā veids mantas privatizēšanai, savukārt, tagadējā likumdošana kooperatīvu (ar dažiem izņēmumiem) ir padarījusi par komerciālu organizāciju (kas ir pretēji kooperatīva būtībai), kas ir mazāk konkurētspējīga, salīdzinot ar akciju sabiedrībām.

Lūk arī atbilde par to, kāpēc kooperatīvi nav pārāk izplatīti pie mums.

Cits jautājums ir - kāpēc cilvēki neseko līdzi likumdošanai. Acīmredzot, katrs gluži cilvēcīgā veidā grib atrisināt savas šābrīža problēmas, un negrib kopā ar tām risināt visas pasaules problēmas (kas patiesībā ir veselīga pieeja)

Otrs jautājums ir par Varoņiem, kas šo shēmu ir sacerējuši. Viņi jau ar ir latvieši...


2 Arta Ludborža  
0
Tā ir verdzība, verdzības gars, kas nospiež latvieti. Mana brīvība nāca caur attiecībām ar Dievu, jūdu Dievu, lai gan ar Jauno Derību Viņš ir kļuvis universāli pieejams visiem, kas atzīst Viņu par savu Kungu. Bet Dievs mans Kungs nav kakla kungs. Dievs ir varens un taisnīgs, bet Viņš ir arī žēlsirdīgs un pazemīgs. Viņš piedzimst kā Cilvēka Dēls nabadzīgā ģimenē, Viņš mīlestības dēļ nekaunās kļūt vienkāršs un nabags, un pat nomirt pie krusta – bez vainas vainīgais. Viņš labprātīgi uzņem visus pārmetumus un ļauj sevi šaustīt, un ko tad vairs var Viņam pārmest? Kas ir tāds, ko Vinš nebūtu piedzīvojis un nezinātu, un nespētu saprast? Tā ir Tēva mīlestība, kad Dievs pats izpērk cilvēku no lāsta, kuru tam uzlicis par nepaklausību un neuzticību. Cilvēkam ir izvēle: vai viņš tuvojas Dievam un atklāj Viņa tēlu un līdzību sevī, vai turpina vergot sev un pasaulei, būdams nevis bērns un mantinieks, bet gan vergs vai labākajā gadījumā – algādzis.

1 kaspars  
0
Manas emocijas...
Namkajs Norbu Rinpoče, kas ir viens no ievērojamākajiem dzogčen (viena no budisma mācībām, kas ir vairakās budisma tradīcijās) skolotājiem, rakstīja, ka nevajag mēģināt sasniegt augstāku garīgo līmeni, stādot citas tautas garīgās mācības un garīgās prakses augstāk, nekā savējās. Es to saprotu divējādi. Pirmkārt, katrā tautā ir savi arhetipi (un budisma meditācijas dievības IR arhetipi - tie ir jāmeklē nevis ārpusē, bet sevī). Otrkārt, vismaz Tibetas budismā lielā cieņā tiek turēti arī visādas šamaniskās prakses, kas nozīmē attiecību sakārtošanu ar vietējiem gariem. Manā uztverē tas nozīmē - ar cieņu attiekties pret apkārtējo vidi. Vai var mīlēt Dievu, bet nemīlēt suni, vai mierīgi izdzēst oda dzīvību?

Un Viestura rakstītais manī radīja vēlmi vairāk uzzināt par latviešu reliģiskajiem uzskatiem :)

Vakar ar draudzeni bijām Brivdabas muzejā, un es nopirku grabulīti, ar ko no viņas izdzīt ļaunos garus. Viņa paliek pikta, es grabinu grabulīti, viņa smejas. Grabulītis strādā lieliski.


Pievienot komentārus var tikai reģistrētie lietotāji.
[ Reģistrācija | Ieeja ]

Statistika