viestursrudzitis.lv

Blogs

Sākums » 2009 » Aprīlis » 27 » Zagšana kā simptoms
Zagšana kā simptoms
8:30 AM

 

Pēdējo politisko aktualitāšu sakarā ir nācies padomāt arī par baušļiem, tajā skaitā – „tev nebūs zagt”. Man patika kaut kur pavīdējušais formulējums - „nespēja nezagt”, un atmiņā nāca kāda pamatskolas klasesbiedra neizpratne. Kad skolotāja viņam pārmeta zagšanu, puisis patiesā neizpratnē novilka – „es nezagu, es tikai paņēmu…”.

No bērnu dienām atceros sajūtu par konfliktu - starp tiem, kas teica, ka „padomju valstī visiem viss ir kopīgs” un manu vecāku un vecvecāku vērtībām – nekad neaizmirst robežu starp „mans” un „ne mans”. Toreiz šī robeža vilkās arī starp tiem, kas dzīvoja „lielajās mājās” un tiem, kas nespēja tajās dzīvot un, pārvarot nebeidzamas grūtības, tomēr būvēja savējās.

Skolotāja arī dzīvoja savā mājā, bija manāms, ka klasesbiedra attieksme viņu tracina, bet tāda kā bezspēcības nots arī tur bija klāt. Jo vispār jau viņas morālā pozīcija nemaz nebija tik stipra tolaik, varēja sanākt nepatikšanas. Jo mēdza gadīties, ka cilvēks ierauga savos ķiršos, piemērām,  Lielā Tēvijas kara veterānu ar visiem ordeņiem - mierīgi plūcam un ēdam ogas. „Ja tut vojeval…” viņš varēja paskaidrot apjukušajam saimniekam un mierīgi turpināt, nekādas skolotājas morāles neapgrūtināts.

 

Jūrmalas bibliotēkā vairs nav dabūjama Frīdriha Engelsa „Ģimenes, privātīpašuma un valsts izcelšanās”, kādreiz esot bijusi, bet tad nodota makulatūrā kopā ar Ļeņinu, Staļinu un visu tamlīdzīgo. Žēl, man šķiet, ka Engelsam varētu būt bijušas svarīgas domas jautājumā par zagšanu un varbūt, ka tās atšķirtos no kara veterāna principiem. Un tad varētu būt interesanti palūkoties, kā tās saskan boļševistisko, ar ko koķetējot Engelsu esam radināti pazīt.

Jo viņam kā kapitālistam, kas veica ekonomiski pamatotas darbības, būtu jābūt sapratnei, ka ietekmēt var tikai to, kas atrodas iekšpus robežai starp „es” un „ne-es”. Ja šī robeža pazūd, tad tūliņ pat klāt ir bezspēcības sajūta un demotivētība visā, kas vien varētu ienākt prātā būt darāms.

 

Un vēl man ir arvien vairāk jādomā par Mozu. Izvedis no Ēģiptes verdzības savu tautu, viņš, 80 gadu vecs, ēģiptiešu elites parašu pārzinātājs, droši vien krietni lauzīja galvu par to, ka izārstēt jūdos trimdā sakrāto verdziskumu. Manuprāt, Mozus baušļi ir desmit kritēriji, kas atšķir matriarhālu un patriarhālu ģimeni. Īsi, lakoniski, visaptveroši.

Matriarhātā īstu un skaidru robežu nav – viss ir „mūsu” vai „mūsu Lielās Mātes”. Un ja kāds tomēr apgalvo, ka ir kaut kas, kas ir „viņa”, bet nav „mans”, tad viņš ir ienaidnieks, kas jāiznīcina, jo pārstāv citas Lielā Mātes sistēmu. Līdz ar to nav arī „zagšanas”, ir tikai „paņemšana” – kā manam klasesbiedram un kā kara veterānam.

Matriarhāts noved līdz bankrotam, ja vien sistēmā nemitīgi netiek iepludināti arvien jauni un jauni resursi. Tādēļ tas vēsturiski izzuda kā tīrs fenomens, tam bija jānolien pagrīdē. Stiprāks izrādījās princips „mans” – kā kaut kas tāds, par ko iespējams uzņemties atbildību un darīt labāku. Kaut kas, kas ir ievainojams, tādēļ jāaizsargā ar šo robežu starp „mans” un „ne mans”.

 

Mēs tagad zinām, ka Latvija ir vienīgā Eiropas Savienības valsts, kas patērē vairāk, nekā rada. Turklāt tās pilsoņiem šķiet, ka viņiem tomēr pienākas vēl vairāk un ka bezprecendenta kredīts valstij ir kaut kas, ko mēs „jau sen esam pelnījuši”. Šī domāšana man asociējas ar to, kā pasauli sajūt klasesbiedrs un kara veterāns, bet ne skolotāja un es. Robeža starp „paņemšanu” un „zagšanu” šodien ir aktuālāka kā nekad. Un atkal man jāsaka – tie nav ekonomiski fenomeni. Bet tā kā sociāli joprojām tiek komunicēts tikai par naudu, tad, manuprāt, netiek runāts par galveno. Nez kā lai to kādam iestāsta.

Andrieva Niedras galvenais arguments, kādēļ viņš sākotnēji neredzēja Latviju kā neatkarīgu valsti, bet vēlāk – kādēļ uzskatīja, ka nedrīkst dot balsstiesības visiem pieaugušajiem valsts iedzīvotājiem, bija balstīts uz līdzīgas robežas apzināšanos. Viņš minēja statistiku, ka tikai 45% no Latvijas iedzīvotājiem ir ar privātīpašnieka pieredzi un morāli, sakņotu vairākpaaudžu saimnieciskā izdzīvošanā. Pārējie ir orientēti uz to, kā atņemt nopelnīto otram, tātad zagt.

Ja  Niedra būtu dzīvojis šodien, viņš varētu apbrīnot, cik laba ir bijusi viņa apšaubītā tautas spēja saimniekot toreiz, Latvijas Republikas rītausmā. Viss 20. gadsimta ārprāts ir krietni samazinājis tautas daļu, kam ir skaidra robeža starp „zagšanu” un „paņemšanu”. To neatlaidīgi kopt un palielināt ir varbūt vienīgais, ko mēs patiešām varam, apzinoties, cik daudz tas ir. Vienlaicīgi piedomājot par Mozu, Engelsu un Andrievu Niedru.

Un neaizmirstot par mūsu šodienas patriarhālajiem sasniegumiem, ar kuriem tomēr ir tik grūti lepoties.

Skatījumu skaits: 3857 | Pievienoja: marta | Reitings: 0.0/0 |
Komentāru kopskaits: 5
5 WarlbonoWhown  
0
Вау, прикольно

4 kaspars  
0
Patenti. Kā zināms, ir daudz tehnoloģiju enerģijas iegūšanai no atjaunojamiem un videi draudzīgiem resursiem. Taču šīs tehnoloģijas netiek lietotas, jo tās ir patentējušas naftas kompānijas.

Vārdu sakot, ar savu šodienas spamu, cerams, esmu pierādījis, ka nevar uzskatīt privātīpašuma tiesības par patriarhālas domāšanas sastāvdaļu. Varbūt zināmos apstākļos tās ir labākas, nekā vispārējs kolhozs, kur neviens neparko nerūpējas.


3 kaspars  
0
Vēl runājot par tiesībām - ir viens baigais aspekts, kas līdz šim nebija ļoti svarīgs, bet tagad tas kļūst megasvarīgs, un tās ir autortiesības.

Ja runā par simptomiem, tad viens no tiem, manuprāt, ir - Alexander Bard, Jan Söderqvist grāmata "Netokrātija" visos grāmatveikalos maksā ~1,5 Ls. Tas šķiet simptomātiski tāpēc, ka grāmata diezgan labi ataino tās problēmas, kas nāk virsū un jau ir uznākušas saistībā ar tehnoloģijām. Autori jauno eliti dēvē par netokrātiju. Šīs elites spēks slēpjas nevis zemes īpašumos (kā feodālismā) vai ražošanas līdzekļu kontrolē (kā kapitālismā), bet pieejā pie svarīgas informācijas, un spējā radīt informāciju.

Nu lūk, un netokrātijas sistēmā svarīgākā tiesības, uz ko viss balstās, ir autortiesības.

Mans personīgais viedoklis - gan šī, gan citu iemeslu dēļ - autortiesībām nebūtu jābūt. Man ir simpātisks budisma princips - par zināšanām nedrīkst prasīt naudu (tas gan neizslēdz tradīciju, ka draudze jeb sangha uztur savu skolotāju, bet tās jau ir citas attiecības)


2 kaspars  
0
nesen skatījos filmu par Argentīnas ekonomisko krīzi. Filma saucās "Pārņemšana" ( http://video.google.com/videoplay?docid=8149373547373833649&hl=en ). Lieta, par ko bija stāstīts filmā - par to, kā bankrotējušo rūpnīcu strādnieki vienkārši ņēma un sāka šais rūpnīcās strādāt. Viņiem arī izdevās savu produkciju pārdot, un nopelnīt naudu, par to viņi finansēja sev slimnīcas un bērnudārzus. Protams, ka viņiem bija juridiskas problēmas ar rūpnīcas īpašniekiem. Cik var redzēt no filmas, tad tomēr viņiem izdevās rūpnīcu paturēt, nezinu kā īsti tas tika panākts (kā zināms, Argentīna arī pirms šīs krīzes nebija ne ekonomiski, ne politiski atguvusies no 2001. gada krīzes, tur ir liela noslāņošanās, valsts īsti demokrātiska neesot)

Tīri cilvēciski man neliekas, ka rūpnīcu īpašnieku privātīpašuma tiesības ir svarīgākas par daudzo strādnieku tiesībām nodrošināt sev iztiku un nepieciešamos sociālos pakalpojumus.
Mums varbūt šī problēma nav izteikta , jo mums ir maz lielu uzņēmumu. Esmu dzirdējis stāstām paziņas no Krievijas, ka tur bieži sastopama situācija ir - pilsētā ir viena rūpnīca, kā tā nobankrotē, tā nevienam vairs nav darba.


1 kaspars  
0
Rudenī biju aizbraucis ar tēvu uz laukiem, staigājām pa robežām. Man bija dīvaina sajūta - šī zeme itkā pieder mums. Bet - vai zeme var piederēt? Tā bija pirms manis, un tā būs pēc manis. Tā man nepieder, man pieder tikai tiesības (pieņemtas noteiktas ļaužu grupas ietvaros) to savas dzīves laikā izmantot, un šīs tiesības nodot tālāk.

Kopumā, man neliekas, ka privātīpašuma ievērošana ir pārāk būtiska, ja sabiedrībā tiek augstu vērtētas jebkura cilvēka vajadzības. Vairākuma intereses ir svarīgākas par viena cilvēka interesēm. Sekojoši, uzņēmēja intereses nav svarīgākas, kā katra no viņa darbinieku interesēm, no cilvēciskā aspekta viņš nav svarīgāks. Cita lieta, ka pats uzņēmums var būt vērtība sabiedrībai.
Kopumā, tas viss velk uz kooperācijas lietām, citu modeli, kā šos principus iedzīvināt, es nevaru iedomāties - pārāk līdzīgi komunismam.


Pievienot komentārus var tikai reģistrētie lietotāji.
[ Reģistrācija | Ieeja ]

Statistika