Netrūkst ļaužu, kam šķiet, ka Latvijas situācija šodien ir tik unikāla, tik unikāla – nu ka ne ar ko nav salīdzināma visā cilvēces vēsturē un ka neviens nevar sniegt mums nekādus ieteikumus, kā dzīvot un veidot savu valsti tālāk. Šāds viedoklis atspoguļo gan nezināšanu, gan tās sekas – izteikti sašaurinātu skatījumu uz lietām, kuru man (jau kuro reizi) gribas salīdzināt ar muižas kalpotāja vai labākajā gadījumā – vagara vai priekšstrādnieka izglītības un dzīves pieredzes noteiktu. Diskutēts tiek ļoti maz, par lieliski argumentētu dažādu viedokļu konkurenci var tikai sapņot. Ziņās galvenās ziņas saistās vien ar naudu - izmisīgi un šauri formulētas jautājumprasības KĀDAM, KURAM TAČU JĀPARŪPĒJAS...
Kad astoņdesmitgadīgaisMozus izveda savu tautu no Ēģiptes verdzības, arī viņam uzdeva tieši tādus pat jautājumus, no tieši tādas pat VERGA lomas uzdotus. Ko mums būs ēst, kādēļ mums jācieš trūkums, kad mēs tiksim ārā no tuksneša uz mums taču Apsolīto Zemi? Mozum bija tas, kā nav mūsu šodienas politiskajiem līderiem – gana plašs pasaules redzējums. Viņš taču bija izaudzis faraona ģimenē, baudījis tiem laikiem labāko izglītību. Un viņam bija kolosāla dzīves pieredze, tautas deleģēta autoritāte un jūdu domāšanas jau toreiz gadsimtiem dziļais pamats.
Mozum vajadzēja atrisināt to pašu, ko mums šodien. Kā lai no vergu bara izveido organizētu sabiedrību, kura nevis apēd pati sevi, bet gan ražo, uzkrāj un pamudina vienam otru atbalstīt un uzmundrināt. Vai motivēt, kā šodien saka. Tikai ar tādu sabiedrību var sasniegt Apsolīto Zemi, to, kurā sevi gribētu redzēt arī katrs latvietis. Bet – latvietis uzskata, ka viņš tādu zemi sen jau ir nopelnījis - vergojot, viņam tā pienākas! Tieši tāpat kā jūds toreiz, Mozus laikā.
Mozus bija tik gudrs, ka viņš saprata, ka šai tautai vajag dažas vienkāršas formulas, nevis garus skaidrojumus, balstītus gudrībās, kuras nespēj uztvert puspaēduši, sadusmoti un mežonīgi ļaudis. Un viņš deva tiem baušļus un viņš deva tiem Derību.
Dzirdot vārdus „baušļi” un „derība”, šodienas cilvēks izjūt refleksu attiecināt tos uz „baznīcas padarīšanām” ap kurām labāk lai krāmējas dievnamus apmeklējošas tantes. Un seko šim refleksam, sašaurinot savu domāšanu un darīšanu uz kaut ko it kā praktisku – mājas būvēšanu, naudas pelnīšanu, bērnu audzināšanu. Man liekas, nav vēl pietiekoši darīts, lai ļaudis saprastu, ka par baušļiem un derību nekā praktiskāka nav. Un ka visi darbi, kas nebalstās uz šīm lietām, būs jāpārdara vēlreiz. No īstas kristietības latvietis tomēr ir pratis noslēpties un izvairīties. Tā nav atstājusi pietiekoši dziļas pēdas mūsu dvēselē.
Baušļi, manuprāt, ir instruments vai varbūt pat tests, ar kuru viegli var noteikt, kurp tu kusties – matriarhālā vai patriarhālā virzienā. Viss, kas pretējs baušļu pavēlēs izteiktajam, noved pie atkarīgu cilvēku veidotas klanu sabiedrības. Bez robežām, kur viens klans cīnās pret citu klanu, nekad neuzvar un kur tādēļ nav attīstības un attīstības virziena.
Baušļu pamats ir ģimene, pie kam tāda, kāda vajadzīga bērniem, nevis pieaugušo atkarīgo vajadzību apmierināšanai. Ja nav monogāmas ģimenes, nav iespējams iedomāties bērnu audzināšanu kā mērķietiecīgu un konsekventu procesu. To mēs arī šodien redzam, piemērām, vairākkārt šķirtās un krustu šķērsu pārprecētās ģimenēs. Var jau teikt – tur bērniem ir arī veicies, jo viņiem ir vairākas mammas un vairāki tēvi. Bet praksē tomēr izrādās, ka sadalīt audzināšanas un aprūpes atbildību starp šiem daudzajiem nav tik vienkārši arī šodien, kur no vēl toreiz. Līdz ar to bērni nesaņem to pieredzes un aprūpes pamatu, ko vecāki viņiem varētu sniegt. Mozus baušļi skaidri pasludināja ģimenes un līdz ar to arī individuālās atbildības un īpašumtiesību robežas. Ļoti precīzas, starp „mans” un „ne mans”.
Šis vienkāršais paņēmiens strukturē dzīvības enerģiju, tā paliek ģimenes robežās un transformējas jaunās kvalitātēs - izglītotos bērnos, īpašumos, jaunās attīstības idejās. Un ikdienas dialogā ar citiem sabiedrības subjektiem un tāda sociālā kopdzīves modeļa veidošanā, kas orientēta nevis uz izputināšanu, bet gan uz pašpalīdzības un pašorganizēšanās veicināšanu.
Nu un Derība – iekšējs līgums ar Dievu, nepārtraukts dialogs ar to. Un rituāli, upurēšana un lūgšana kā pazemības praktiski un publiski apliecinājumi. Kam pretstatā lepnība, novērsoša no skaidrā un viennozīmīgā Ceļa, vedoša Zelta Teļa pielūgšanā un tai sekojošais strupceļš.
Ja šodien kāds saka – mums nav spilgtu politisku līderu, kas izvestu no šī dižķibelīgā tuksneša, tad, no vienas puses, tam nevar nepiekrist. Taču no otras – līderis var būt tikai tas, kurš ne tikai pats sevi grib par tādu redzēt, bet kuru lielāka sabiedrības daļa par tādu atzīst un izvirza, sadzirdot un balsojot par tām idejām, kuras šis līderis izsaka vai reprezentē ar savu rīcību. Arī Mozum bija jātiek sadzirdētam, kad viņš aicināja jūdus iet prom no bagātās Ēģiptes, tas nebija pašsaprotami.
Man nav pārliecības, ka latviešu tauta jau ir gana pa tuksnesi mētājusies, lai spētu ieraudzīt it kā tik vienkāršo patiesību - plašāka rāmja trūkumu savā dzīvē. Man šķiet, ka šajā tautā varbūt ir gana potenciālo līderu, kas pagaidām netiek sadzirdēti. Lai virzītu tautas neizmantoto potenciālu. Bet kamēr tas tā, tikmēr tiem jāgaida. Jārunā vai „jāsludina patiesības vēsts”, kā teiktu kristieši un jāļauj cilvēkiem izdzert savu ciešanu mēru līdz dibenam. Arī Mozus tautai bija vajadzīgi četrdesmit gadi tuksnesī, kādēļ gan mums būtu jāiedomājas, ka mēs spējam „nākt pie prāta” ātrāk?
Skatījumu skaits: 1280 |
Pievienoja: marta
| Reitings: 0.0/0 |
Tu vari dusmoties, cik gribi, bet droši vien nedzīvo uz Mēness un zini arī to, ka STRĀDĀJOŠO SOCIĀLĀS IEMAKSAS ir uzpūsti minimālas, tās neatbilst algu apjomam pelēkās vai melnās ekonomikas dēļ, kas uzziedējusi ar pilnu sparu pēdējā pusgadā. Un nepiedēvē man to, ko es nesaku. Iesākumam vismaz izlasi to, ko komentē! Bet taisnība Tev ir - esmu labs cilvēks. Mēs visi esam gan labi, gan slikti cilvēki, gan gudri, gan muļķīši, katru brīdi savādāki. Un ar to skaisti.
Par pensijām - man tā pensiju griešana liekas ļoti necilvēcīga. Un pat nerunājot par to, ka cilvēkiem ir atņemts tas, kas viņiem pienākas (es pieminēju apdrošināšanas kompāniju šai sakarā. Tas, ka kompānijai vairs nav naudas, nenozīmē, ka tās saistības tiek atceltas)
Pirmkārt, ja jauns cilvēks par sevi vairāk vai mazāk var parūpēties pats, tad vecs to nevar. Turklāt, parasti jau uz vecumu ir visādas slimības, vajag naudu zālēm utt.
Otrkārt, skaidrs, ka pensionāriem naudas apgrieza tāpēc, ka viņi bija visvienkāršākais mērķis. Veicot strukturālas reformas, varētu ieekonomēt daudz lielākus līdzekļus. Tas, protams, nav izdarāms tik ātri, kā pensiju apgriešana, bet noved pie treškārt.
Un treškārt ir tas, ka es tiešām neesmu pārliecināts, ka mums tas EK un SVF aizdevums ir vajadzīgs. Patlaban mēs tikai atliekam sāpes (jo itkā ir laiks sagatavot labu plānu. Bet nav laba plāna), bet uzņemamies neatmaksājamu kredītu. Kā mēs to atmaksāsim? Droši vien viss, ko var pārdot, tiks pārdots.
Aija: kas slēpjas aiz Tava cinisma un augstprātības, droši vien Tu zini pats.
Nekas neslēpjas, jo tās ir atklāti paustas dusmas. Atšķirībā no tava "dārgais, atļauj nu, utml", kas arī pauž dusmas, tikai slēptā veidā.
Tu droši vien sevi uzskati par ļoti labu cilvēku, un droši vien arī esi, ja vien par labu cilvēku uzskatām tādu, kas "izvelk savu nēzdodziņu", iestājas par "grūtdienīšiem", un internetā anonīmi lamā "maksātnespējas administratoru".
Tomēr makroekonomika ir makroekonomika, tā ir bezkaislīga, var to saukt par cinisku vai augstprātīgu, bet tā abstrahējas no cilvēku emocijām. Divreiz divi ir četri. Tieši tāpat pensiju fonds veidojas no šobrīd strādājošo iemaksām sociālajā budžetā.
Tev, Es, noteikti ir savi, dibināti, iemesli, kāpēc Tu raxti to ko raxti. Un to, kas slēpjas aiz Tava ciniskma un augstprātības, droši vien Tu zini pats. Taču Tev ir jādzird arī mans viedoklis par to, ka anonīma spļaušana internetā, manuprāt, nav brīvības izpausmes augstākais lidojums. Tev ir jādzird arī tāds viedoklis, ka varbūt MĒS vienkārši neesam pelnījuši neko labāku par to, kur esam, jo ļoti daudzi cilvēki domā, ka latvieši ir viena maza, zemiska, stulba un cits citam bedres rokoša tautiņa Baltijas jūras krastā. Mums ar Tevi vēl viss priekšā - gan pilnveidot savu intelektu, gan lasīt grāmatas, gan mācēt ar cieņu vienam pret otru izturēties. Un...ja kas, tie vecie cilvēki varētu būt tie, kas mums palīdz. Vismas man. Tā, pa lielam.
Viesturs Rudzītis: Bet – latvietis uzskata, ka viņš tādu zemi sen jau ir NOPELNĪJIS - VERGOJOT, viņam tā PIENĀKAS!
Aijai..... Bravo! viss tavs teiktais uzskatāmi demonstrē Viesturs Rudzīša šajā rakstā pieminēto verga domāšanas veidu.
Laikam ir bezcerīgi ar tevi diskutēt, jo cita cilvēka domāšanas veidu jau nevar izmainīt ar paskaidrojumiem.
Varbūt iesākumam tomēr izlasi VR rakstu, kuru komentē.
Kasparam.... Jā, BET ----- apdrošināšanas kompānija ir BANKROTĒJUSI. Nav jau tās naudiņas, ko kādam izmaksāt - kase ir tukša - un tā ir realitāte. Šībrīža valdība ir kā maksātnespējas administrators - kā sadalīt to, kā tikpat kā nav?
esmu dzirdējis, ka Japānā, ejot pensijā, cilvēkam vienkārši atdod viņa daļu, un tālāk viņš dzīvo, kā māk. Pēc būtības, tas ir taisnīgāk, arī no tā aspekta, ka šo naudu var atstāt mantiniekiem.
Jā, pensija nav pabalsts, tā ir apdrošināšanas izmaksa.
Dārgais/dārgā Es, Es tā saprotu, ka pensijas veidojas no šo cilvēku VISA darba mūža garumā maksātiem nodokļiem, šai pašai valstij, šīs pašas valsts citiem vecajiem, invalīdiem, utt. Tas NAV mistisks SVF pabalsts NESPĒJĪGAJIEM.
Atļauj nu šiem cilvēkiem iekārtot savu dzīvi pašiem, galu galā - ja viņus cienam. Un, ja viņš ir izveidojis savu dzīvi, balstoties uz SEVIS nopelnīto 300 latu pensiju, piemēram, tad 200 latu zaudējums šajā situācijā, manuprāt, ir kritisks. Tu tā nedomā?
Negribu būt diža mtemātiķe, bet 300 latu pensija nozīmē ILGI maksātus un LIELUS nodokļus, ar uzticēšanos un paļāvību uz mūsu valsti.
Aija: vai nu Tu ej pensijā un nemaisies mums pa kājām, vai arī, ja gribi palikt, vari to darīt, bet tad Tev jāatdod mums viss, ko esi sakrājis un nopelnījis.
Cik saprotams, runa iet par pensijām, no kurām strādājošiem pensionāriem turpmāk izmaksās tikai 30%..
Tātad, pirmkārt, nevienam NAV jāatdod VISS, ko viņš ir sakrājis - ne māju, ne mašīnu, bet gan strādājošiem pensionāriem turpmāk nemaksās (NEKAS NAV JĀATDOD) pilnu pensiju, bet gan tikai daļu.
Kas īstenībā ir pensija? Pensija ir pabalsts veciem cilvēkiem, kuri vecuma dēļ vairs NESPĒJ strādāt, un kuru viņiem maksā tie jaunie darbaspējīgie cilvēki, kuri to spēj.
Latvijā ir milzīgs vecu cilvēku īpatsvars, kas nozīmē, ka vienam strādājošajam jāuztur vēl pusotrs pensionārs - un tas PAPILDUS tam, ka viņš uztur savus mazos bērnus, varbūt mācās par maksu neklātienē un iekārto savu mājokli.
Tātad jautājums ir tāds - ja jau tu SPĒJ strādāt, ar kādām tiesībām vēl saņem pabalstu par to, ka NESPĒJ?
Labi - ja sabiedrība būtu tik bagāta, tad nav jau žēl. Bet nav taču.
Aija: .... tas būs milzīgs zaudējums - mūsu vecie pasniedzēji, skolotāji, ārsti, zinātnieki un uzņēmēji, kuri ar 1. jūliju valsts dzīvē izlēmuši nepiedalīties.
Man ir kauns par šiem, acīmredzot, līdz šīm brīdim DARBASPĒJĪGAJIEM vecajiem cienījamajiem cilvēkiem, kuri nolēmuši nedot savu ieguldījumu valstij brīdī, kad tas ir vajadzīgs visvairāk, jo viņiem turpmāk maksās tikai 30% par to, ka viņi aiz vecuma nespēka NESPĒJ strādāt.