„Morālā krīze ir ļoti cieši saistīta ar ekonomisko krīzi un ir viena no tās cēloņiem. Alkatība, savtīgums, korupcija, bezatbildība lēmumu pieņemšanā un ekonomikas plānošanā – šīs parādības ir cieši saistītas. Un ekonomiskā krīze sākusies tieši šo iemeslu dēļ – gan pasaulē, gan Lietuvā,” tā intervijā laikrakstam «Latvijas Avīze» skaidro Lietuvas jaunā prezidente Daļa Grībauskaite.
Šķiet, nekas jauns, to visu jau mēs zinām. Tomēr jaunas vadības autoritāte ir nepieciešama, lai meklētu izeju no šīs morālās krīzes. Ir nepieciešams to analizēt, izteikt vārdos un saprast, tikai tad var iezīmēties kādi risinājumi un konsekvences. Un tas, ko gribētos mūsu valstī – lai par šiem jautājumiem beidzot ierunātos politiskās partijas. Lai mēs – vēlētāji spētu saprast, kur tiek saskatītas kļūdas un kas par tām uzņemas atbildību.
Tieši morāles un ētikas jautājumu līmenī būtu jāturpina tālāka politiķu komunikācija ar sabiedrību, bet tās nav tādas tēmas, kas mūsu demokrātisko institūciju ikdienā tiktu bieži cilātas un kam pietiktu vārdu. Man šķiet, es nekļūdīšos, ja teikšu – politiķi nesaprot morāles, politikas un ekonomikas saikni, arī to, ka morālais rāmis ir visplašākais, pārējo ietverošākais.
Kamēr Mozus Sinaja kalnā, sarunājoties ar Dievu, domāja par baušļiem un Derību, viņa jaunākais brālis Ārons bija savācis jūdiem piederošo zeltu un no tā izlējis Zelta Teļu, kuru nu visa tauta ņēmās pielūgt. Kad Mozus nonāca lejā no kalna, viņš kvēlojot no dusmām, ieskrēja pūlī, sadauzīja spožo elku, lauskas saberza pulverī, kuru lika jūdiem apēst.
Esmu vienmēr brīnījies un sajūsminājies par Bībeles patriarhu dusmām – ir jābūt ļoti pārliecinātiem par sevi, lai ļautos tām tik brīvi, kā to tikko aprakstītajā epizodē atļāvās Mozus. Un ļoti jāciena dusmu potenciāls, enerģija, kas spēj atgriezt tautu no kļūdām. Apskaužami. Arī tas, ka jūdi klusēdami pieņēma sava vadoņa dusmas, tas daudz saka par Mozus dusmu spēku un autoritāti.
Līdzīgi kā jūdi Ārona vadībā, arī latvieši šodien spēj uztraukties vien par Zelta Teļu – naudu, ekonomiku, bezdarbu. Vai viņi vēl nav sapratuši to, par ko runā kaimiņvalsts prezidente? Man liekas, ir gan sapratuši, bet varbūt tiem pietrūkst dusmu, lai kliegtu, kliegtu, kliegtu par to!! Jo mūsu tautasdziesmās, atšķirībā no minētās jūdu pieredzes, dusmu nav. Viss ir labiņš, mīļiņš, baltiņš – sliktais neeksistē. Tādējādi laikam paužot strausisku ticību tam, ka ja par slikto nerunā, tad tā nav.
Mums ir vajadzīgs šis kliedziens, lai pārvietotu prioritātes un lai katrs saprastu, ka ir bezjēdzīgi stutēt ekonomiku, ja nav sociālas vienošanās vai derības par to, ka mēs vairs nezagsim. Ka korupcija ir sagrāvusi motivāciju strādāt. Un ka arī tur, kur zagšanas nav, paranoja par to vējo gaisā.
Kā politiķiem iesākt šo procesu? Vienkāršs veids ir – katram par sevi paziņot, vai viņš ir kristietis. Un ja ir, pie kādas draudzes pieder un ar kuru garīdznieku konsultējas savos morālajos meklējumos. Tas ļautu iesaistīt kristīgās vērtības un kristiešu teoloģijas teoriju un praksi šodienas problēmā, kura nemaz nav tikai šodienas problēma. Nav nemaz jāizdara tik daudz, lai pavērstos patriarhālajā attīstības virziena, neturpinot slīdēt matriarhālas atkarības un bezstruktūras haosā.
Pagaidām šis ceļš vēl ir aizaudzis. Toties tiek vilkts ārā nacionālisms kā ideoloģija. Jo „latviskajām” partijām, lūk, jākonsolidējoties - „krievi nāk”!! Tie jau ir atnākuši un okupējuši Rīgas Domi.
Bīstami, bezjēdzīgi, viendienīgi un bezperspektīvi. Starpība starp krieviem un latviešiem ir atšķirīgā pieredzē un no tās dzimušās vērtībās. Bet tās var formulēt, attīstīt, par tām var diskutēt, tuvināties un attālināties vienam no otra. Atšķirībā no ieraksta dzimšanas apliecībā, kurā nācijā esi dzimis. Un ja krievu politiķi pierādīs, ka viņi atšķiras ar nezagšanu un ka spēj pieprasīt individuālu politisko un kriminālu atbildību no tiem, kas zog, gan jau es nebūšu vienīgais latvietis, kas balsos par viņiem.
Skatījumu skaits: 1286 |
Pievienoja: marta
| Reitings: 0.0/0 |
Parunāšu par atbildību (kas, manuprāt, nav īsti precīzi, bet līdz šim neesmu atradusi adekvātu '"accountability" tulkojumu). Šķiet, tā ir viena no demokrātijas pamatproblēmām - kā celt atbildīguma līmeni tiem, kam uzticēts publisks amats, un kā izmērīt, vai tas izdevies. Korupcijas pētnieki uzsver, ka publiskā atbildīguma pamatu veido institucionāla varas sadale un savstarpējas uzraudzības stuktūras. Par uzmanības centrā esošās Rīgas domes varu nodalīšanas / apvienošanas idejām un VZ izteikumiem par Latvijas ierēdniecības depoliticāciju domājot, secinu, būtu gan skaisti, taču diezgan bezjēdzīgi, jo būtība, kā zināms, ir cilvēku galvās, un tas savukārt nosaka uzvedību, ne tik daudz struktūrās un normatīvos. Pilnībā piekrītu, ka " ...tieši morāles un ētikas jautājumu līmenī būtu jāturpina tālāka politiķu komunikācija ar sabiedrību". Manuprāt, īpaši svarīgi ir noskaidrot robežu starp publiskajām un privātajām interesēm, jo modernā demokratija uzsver atšķirību starp privāto un pubisko morāli. Atcerieties piemēru ar bijušo Vācijas kancleru Kolu - viņš atteicās izpaust ziedotājus, jo to neļaujot dotais vārds. Taču vārda turēšana ir personiskās ētikas princips, kurpretī amatpersonas publiskā ētika pieprasīja, lai viņš kā amatpersona šīs ziņas sniegtu. Ir līdzības ar mūsu politiķiem, ne tā? Kad šie principi sajūk, jo patiesībā nemaz nekad nav bijuši īsti izprasti, kad amatpersonu zvērestu došana tiek uztverta kā svinīga ceremonija, nevis solījums uz mūžu, tad nav jābrīnās, ka runas par ētiku jeb godaprātu nav modē, turklāt vienmēr var izlāpīties, argumentējot, ka ir taču ētiski paust atbalstu savai ģimenei, dzimtai, draugiem, cunftes biedriem un politiskajiem cīņubiedriem. Neformāli tīkli un noteikumi ir mūsu joprojām lidz galam nerevidētais postkomunisma mantojums, kas īpašu asumu dod nelielās valstīs, kur koruptīvu darbību iniciatīva nāk no "monopolizēto" institūciju atbildīgajām personām. Instrumenti mums ir zināmi - slepenas vienošanās, tirgošanās ar ietekmi, līdz bezjēdzībai samudžināta birokrātija. Bet tieši tāpēc ir vajadzīga šī atbildība un atskaitīšanās, kuru var un vajag īstenot caur publisko telpu. Vai šajā procesā nepieciešamas dusmas, es droši nezinu, jo man vienmēr ir bažas, kur ir tā robeža, kad sākas agresija. Nu, bet tas jau gan ir vairāk Viestura kompetencē, un sliecos piekrist, ka tas kliedziens tiešām ir vajadzīgs. Bet varbūt mūsu mentalitātei "dziesma ir kliedziens"? PS. šomēnes man uz lasāmgalda ir divas grāmatas (par ko esmu jau no dažiem nejaušiem vērotājiem saņēmusi līdzjūtīgus skatus), - zināmā autora darbs "Pie tēva" un Rasmas Kārkliņas "Korupcija postkomunisma valstīs". Tās, tāpat kā šis blogs, kļuva impulsu manam komentāram. Varbūt tas nozīmē, ka krīzes laikā mums vajag ne tikai sākt kliegt, bet arī vairāk domāt, grūti lasīt...
Nu, un melnaa cuuska viduu juuras uz akmena - taas nav dusmas? U.tml. Kad kaads presee grib breekt par moraales lietaam, vinu vienkaarsi nepublicee. Pati esmu pieredzeejusi. Tur ir nez kaada caursisana un nez kaadi kontakti vajadziigi. Ja nu vieniigi LAviizee.
Man šķiet, ka sagaidīt no kāda, lai viņš atzītu piederību pie kādas draudzes (aka institūcijas) Latvijas kontekstā ir diezgan problemātiski; vismaz es nezinātu, ko īsti domāt, jo LELB ir parādos līdz ausīm — jau sen pirms dižķibeles; mācītāju algām nauda ir palienēta/izdiedelēta ārzemēs, progresīvos mācītājus viņi "apēd", ēkas uzturēt nespēj, visu laiku pinčo naudu no valsts, bet tai pašā laikā okšķerē, kur vēl kādu celtni (vēlams, ļoti lielu) sev īpašumā dabūt, bet draudžu locekļiem met pastkastītēs vēstulītes ar tekstiem, ka tomēr to naudiņu vajadzētu atnest... bet ļaudis neredz iemeslu. Toties LELB aparāts ir mēreni "pieklājīgs".
Ts. tradicionālās un netradicionālās konfesijas savā starpā ēdas; apvienojas vien maijā, kad veikt izrādes homoseksuāļu aktivitāšu sakarā, parādās vēl ottreiz Aglonā, lai atkal paceptos par to pašu tēmu + nolādētu Hariju Poteru, pabļautu par abortiem [de iure celibātā dzīvojošie (vai tiešām???) priesteri, interesanti, kur liekas viņu saimnniecības vadītājas?]
Tas, protams, nav tas pats, kas kāds konkrēts mācītājs vai priesteris, bet priekšstati ir diezgan svarīgi.
No šī liekulības tirgus virtuves puses raugoties, var rasties vien šāds un līdzīgs skats:
http://www.youtube.com/watch?v=MeSSwKffj9o
Tāpēc, manuprāt, mūsdienās daudzi paši meklē savus ceļus kristietībā vai jebkurā citā reliģijā, jo institūciju iekšējās "rotaļas" apēd diezgan daudz enerģijas, ko varētu izmantot citur.
Man kaut kā sagribējās, kaut mēs to Gribauskaiti varētu uz pusslodzi iznomāt no leišiem.
Vēl viens stāstiņš par morāli. Apjautājos pazīstamai zemniecei par zemnieku lietām. Viņa ļoti sarūgtināta - mūsu bāleliņi izmantojot saukļa "pērc Latvijas preci" popularitāti, un tik tirgo poļu cūkgaļu pilsētniekiem kā Latvijā audzētu... Ko tur lai saka.
Runājot par krieviem, Šleseru, un korupcijas apkarošanu. Labs joks. Cik saprotu, viņi tagad tur nodarbojas ar to, lai pēc iespējas apvienotu izpildvaru ar lēmējvaru.
Toties http://www.tirgus-kaiminiem.lv vēl arvien darbojas :)
Pievienot komentārus var tikai reģistrētie lietotāji. [ Reģistrācija | Ieeja ]