Esam parunājuši par
incestu un nonākuši pie slēdziena, ka trauma no tā ir divdaļīga. Tikai viena no
daļām ir incestam kā seksuālai darbībai specifiska, tā ir no novērotāja (sabiedrības)
jūtām sastāvoša un saistīta ar incesta kā patriarhāla aizlieguma rašanos un
pastāvēšanu. Incesta traumas nespecifiskā daļa izriet no pārlieku lielas
emocionālas (ne obligāti, bet arī seksuālas) tuvības starp tuviem radiniekiem
un izpaužas kā personību robežu pārklāšanās un kā grūtības sajaukto robežu dēļ
atdalīties vienam no otra.
Šeit vietā
ir Annas jautājums: Vai var palūgt bloga
ierakstu par mātēm, kuras ar mīlestību/fanātiski VIENAS audzinājušas savus
dēlus un meitas - kāda šeit izveidojas vecāka - bērna saite, kādas konsekvences
šādi izaudzinātu bērnu, precīzāk - dēlu un meitu tālākajā dzīvē? Paldies!! No
vienas puses – tā ir manis sen (vēl no „Bendes meitiņas un viņas tēvs” laikiem)
pētīta tēma, par kuru daudz ko esmu pateicis. Tomēr, palūkojoties uz to caur
šeit aplūkoto mātes un meitas slepeno līgumu, incesta un dzemdes pievilcības
spēka konceptiem, varam ieraudzīt pa kādai jaunai, interesantai šķautnei.
Sieviete,
kura dzemdē, ir vēl jauna, tās dzīves pieredzes uzkrāšana ir labi ja pusē, par
ko runā plaši pazīstamā metafora par otras (tukšās, trūkstošās) pusītes kā
partnera visai dzīvei meklēšanu un arī atrašanu taču, ja jau viņa dzemdē.
Turklāt, arī it kā pilnajā pusē mēdz būt neizdzīvoti zaudējumi kā caurumi
(tukšuma sajūta zaudējumos), kas jāaizpilda, jākompensē un kam ir savs
„ievilkšanas spēks”, līdzīgi kā „tukšajai dzemdei” un tās vēlmei dzemdēt,
vēlmei tukšo dzemdi piepildīt. Vēl šajā pilnajā daļā ir meitas atbildība par
tēvu, dažreiz piepildīta un tādēļ neaktīva - ja tēvs ir dzīvs, kopā ar māti,
vitāls un dzīvi baudošs. Bet ja tēvs ir miris, šķīries no mātes, slims vai
atkarīgs, meita saskaņā ar slepenajiem līgumiem daļu savas enerģijas tērē rūpēm
par tēvu. Šīs rūpes var būt praktiskas, bet var būt arī tikai emocionālas, pat
neapzinātas – depresijas vai melanholijas veidā. No matriarhālā viedokļa
sievietei tēvs ir vissvarīgākais vīrietis dzīvē salīdzinājumā ar vīru, kas pēc
brāļa un dēla ir tikai ceturtajā vietā. Ja tēvs ir šāds – problemātisks,
patriarhālā prasība – aizej no vecākiem pie vīra! - var būt neizpildāma. Ne jau
sliktas gribas dēļ, visu triju augstāk nosaukto spēku dēļ – nepietiekamās
personiskās dzīves pieredzes, zaudējumu krātuvju un atbildības par
problemātisku tēvu dēļ.
Šķiršanās
vairumā gadījumu notiek dēļ pārāk stipras saiknes starp sievu un viņas trim izcelsmes
ģimenē atpakaļvelkošajiem spēkiem. Tam nav nekādas saistības ar vainu par
šķiršanos, tajā skaitā sievas vainu, kaut arī tagad, kad mēs par to parunāsim,
ne vienai vien radīsies vainas sajūtas. Jo šāda sieva taču neapzināti izvēlas
tādu vīru, kas netraucēs viņai skatīties atpakaļ, turklāt vīrs būs par to
vainīgs – nepietiekami labs, lai ar to dzīvotu kopā, lai uz viņu paļautos un
atbalstītos. Protams, tas būs ne tikai subjektīvi, no sievas trim atpakaļvelkošajiem
spēkiem atkarīgi. Vīrs, arī pavisam objektīvi vērtējot, ļoti iespējams, būs
nekāds. Jebkurš vērotājs varēs teikt – no tāda tak nevar nešķirties! Bet kādēļ
tāds bija jāaprec un ar tādu jārada bērni? Un vēl kāds cits ļoti svarīgs
aspekts – šis sliktais vīrs taču ir kādas mātes izaudzināts. Un, ja viņš nespēj
turēties pretim spiedienam, ko rada viņa sieva, ja viņam trūkst sava spēka, lai
saņemtu savu sievu grožos un realizētu Tēva lomu, darbojoties nemitīgā
konkurējošā dialogā ar Māti, tad visticamāk, viņš jūtas vairāk savas mātes līdz
galam neizaudzināts, no sevis neatlaists un ar šīs mātes ģimeni saistīts
dēliņš. Tāds, kuru māte, saskaņā ar slepenajiem līgumiem (matriarhālā atbildība
pret meitu un visu matriarhālo!), notur izcelsmes ģimenē, neatdodot to
vedeklai.
Šeit neviens
nav vainīgs, mēs esam tādā arhetipiskā situācijā, kādā esam – un šajā situācijā
mums ir uzdevumi, ja vēlamies attīstīties. Nedrīkst tērēt spēkus sevis un citu
vainošanai. Vajadzētu atrast ceļus, kā tomēr Sieva varētu justies tuvāka savam Vīram,
kā viņi varētu ilgā darbā veidot tādu ģimeni, kas ir stiprāka un tālāk tikusi
par viņu vecāku ģimenēm. Nu jā – bet ne par to bija Annas jautājums.
Tagad
nedaudz jāparunā par vārdu savienojumu ar
mīlestību/fanātiski VIENAS audzinājušas. Tā jau ir klasika, mīlestību jaukt
ar līdzatkarību – ja manī ir vakumīgas tukšuma sajūtas, kas liek pietuvināt sev
un „ievilkt sevī” bērnus, tad gribas to pasniegt ne jau kā sevis ārstēšanu un
savu tukšumu aizpildīšanu. Tad, kad kāds dakteris saka – tu tos bērnus izmanto
(savu atkarīgo vajadzību risināšanai), nevis mīli, šie vārdi ļoti dziļi ieduras
sirdī. Sevišķi, ja izmantošana tiek arī neapmierināto seksuālo vajadzību gaismā
interpretēta.
Bet šādi lūkojoties,
arī fanātiski sāk neskanēt labi – ja nespējam
noturēties stingri pret vainas sajūtām, jo tikai tās jau zina, kas ir labi un
kas - slikti. Tomēr noturēties vajag, arī lai saskatītu kādu īpašu altruistisku
varonību vārdos VIENAS audzinājušas.
Tāda tur, protams, ir – jo matriarhāts ir pēdējais bastions, aiz kura vairs nav
kur atkāpties – tālāk atpakaļ ir tikai dzīvnieciskums. Bet var arī nesaskatīt –
interpretēt kā antipatriarhālu (nekristīgu, atkapaļrāpulīgu utt.) ir vieglāk
par vieglu.
Tomēr, tuvāk
pie galvenās jautājuma daļas - kādas
konsekvences šādi izaudzinātu bērnu, precīzāk - dēlu un meitu tālākajā dzīvē?
Vispirms par meitām – skaidrs, ka tur veidosies sevišķi jaudīgs mātes – meitas
slepenais līgums. Tādēļ, ka meita, sajutusi mātes tukšumu, sāk savu māti „ņemt
klēpī” – gan sasilda, gan ierāda tai savu „īsto vietu” – dzīvi meitas vadībā.
Viņa tādējādi kļūst „hroniski grūta” ar māti un tādēļ bieži vien pati savus
bērnus dzemdēt nespējoša. Meita kļūst par savas mātes māti – tas ir svarīgs mehānisms,
jo rūpējas par zaudējumu sadziedēšanu ģimenē un sabiedrībā. Tā nav atbildība
par attīstību un par to, lai dzimtu, augtu un attīstītos bērni. Tā arhetipiski
rūpējas par to, lai visupirms būtu Māte – tā, no kura kaut kas var dzimt. Šos
notikumus mīti par Dēmetru un viņas meitu – Persefoni.
Ne tikai ķibeles
ar vecākiem un ar vīriem. Arī ķibeles ar sevis pašas reproduktīvajiem orgāniem
– dzemdi, olvadiem, arī ar krūtīm un tur ir gana darba ginekologiem. Ja šie
orgāni ir aizņemti ar Mātes „paņemšanu klēpī”, tad bērni un to intereses paliek
otrajā plānā – tas citādi būt nemaz nevar, māte (izdzīvošana, nekrišana atpakaļ
dzīvnieciskajā), nevar nemaz nebūt prioritāra attiecībā pret attīstību. Pat ja
bērni dzimst (fiziski, kas nebūt nav mazs sasniegums), tad tiem tomēr vajag arī
attīstīties. Bet māte, kas aizņemta ar savu māti, pat tad, ja nespēj to
apzināties un no visas sirds domā, ka rūpējas tikai par bērniem, nespēs tos
bērnus uztvert kā bērnus, kam jādod ne tikai fiziskas rūpes. Viņa fanātiski
rūpēsies par savu māti nevis meitu.
Meita šādos apstākļos nevar izaugt kā „pati
par sevi”, lai gan viņa jau to nevar arī tad, ja ar māti un tēvu viss daudzmaz
kārtībā – tad viņai jāattīsta Mātes loma attiecībā pret bērniem, ko mēs gan
uzskatām par tādu kā attīstītāku un faktiski neizbēgamu scenāriju. Tādēļ starp
šīm divām situācijām ir jānovelk trekna strīpa – māte saviem bērniem un māte
savai mātei. Lai gan atkal šis relatīvisms un paradoksi – mēs taču katrs
dzīvojam divas dzīves – vienu dzimtaskoka (savas mātes un tēva ģimeņu), bet
otru – savējo. Pēdējā visā visumā sākas diezgan vēlu – pēc tam, kad izauguši
savi bērni. Bet – vai tad mēs par to savu dzīvi vienmēr esam priecīgi? Bieži
vien mēs nezinām, ko ar to lai iesāk!
Ir pieņemts
uzskatīt, ka mātei un meitai nevar būt incestuālu attiecību, kas vispār ir
diezgan diskutabls jautājums. Jeb, pareizāk sakot – diskutabli ir tas, kas
jāuzskata par aizliegtu. Iespējams, ka šī aizliegums kā seksuāls pa sievišķi –
vīrišķo attiecību lūzuma līniju ir vilkts tīri pedagoģisku iemeslu dēļ. Incests
ir viegli saprotams koncepts – tēti, neguli ar savu meitu un mamma, neguli ar
savu dēlu! Bet runa jau nav par gulēšanu, runa ir par pārmērīgu un
neatgriezenisku pietuvinātību. No šāda viedokļa māte guļ ar savu meitu arī tad,
ja tajā nav nekā (homo)seksuāla. Man šķiet, ka tieši pret pārmērīgu
pietuvinātību cīnījās senie patriarhi. Un ka šajā cīņā ne tik liela nozīme vairs
bija seksam. Bet „seksuālais koncepts” bija labs pedagoģisks veids, kā
ieraudzīt pārmērīgas pietuvinātības lietas skaidrāk un kā no tās (Sodoma un
Gomora) baidīties un ar to baidīt.
Bet ja tā,
tad varbūt mātes un dēla attiecību slidenums nemaz nav tik īpašs, pret mātes un
meitas pārmērīga tuvuma faktiski neseksuālo lāstu? Man liekas, ka tā varētu būt
– mātes un dēla incestā šodien vairs nav nekā seksuālāka par ciešo saikni mātes
un meitas attiecībā. Bet tādēļ, ka mātai un dēlam ir dažādi dzimumi, parādās
seksuālu attiecību interpretācijas iespēja. Taču mātes un dēla attiecībās ir
gana daudz arhetipiski seksuālā – sirmā senatnē mātes un dēla incests bija kaut
kas vairāk nekā pašsaprotams, arī mātes un dēla laulība (Oidips un Īokaste) būs
bijis kas nerets.
Iedomāsimies,
ka meitene 14 gados dzemdē dēlu. Kad viņai ir 28, dēls ieiet pubertātē un,
skaidrs, ka viņam ir vajadzīga mīlas skolotāja. Kādēļ gan meklēt kaut kur nezin
kur, ja tepat ir mīļā mamma, vēl pavisam jauna un iekārojama. Un mammai – kādēļ
gan meklēt kontaktus ar kaut kādiem nezināmas uzticamības vīriešiem, ja tepat
ir pašas audzināts vīrietis, kura uzplaukusī seksualitāte prasīties prasās
izpausties.
Visās šajās
matriarhāta lietās es esmu ienācis no narkoloģijas. Katram alkoholatkarīgajam
vīrietim fonā ir konstatējama Māte, kuras kvantitatīvi (vara, līdzatkarīga
izmantošana) ir bijis par daudz, bet kvalitatīvi (mīlošā, sildošā) – par maz.
Ir statistiski skaidri redzams, ka puiši, kas auguši ar dominējošu māti un bez tēva ievērojami biežāk meklē ķīmisku
māti un tās beznosacījuma mīlestību. Kādēļ? Jo mīlestība „ar noteikumiem”
savulaik nav ļāvusi šim puikam būt pašam sev. Tagad, kad puika ir jau liels,
viņam jāmēģina izmantot savus jaunos resursus, lai dabūtu savulaik aizliegto
mīlestību ķīmiski vadāmas mātes veidā. Kas gan atkal nav mīlestība, bet
atkarība.
Viss teiktais
skaidri rāda – lai nodrošinātu bērnu netraucētu attīstību, ir jārūpējas par abu
vecāku lomu stiprināšanu. Ir jāveido veselīga attieksme pret to konkurēšanu kā
spēka trenēšanu. Ir jāpanāk laulības nešķiršana vairumā pāru konfliktu. Tikai
vecāku aizņemtība savos konfliktos un pakāpenisks progress tajos rāda bērniem
reālo dzīvi, kura ļoti atšķiras no tā medusmēnešu kaifīguma, kuru tik
nesamērīgi daudz, salīdzinot ar reālo dzīvi, rāda filmās. Tikai vecāku tuvība ir
vislabākā garantija tam, ka bērni netraucēti atdalās no tiem un izveido stipras
savas ģimenes.
|