Nesen pārlasīju komentārus šī
pavasara „incesta ciklam”. Un pieķēru sevi apbrīnojot, cik ļoti tajos izdalās komentētājas,
kas atklāti runā par seksuāliem, tajā skaitā incestuāliem, pāridarījumiem.
Viedas, emocionālas, meklējošas, ar brieduma elementiem, iecietīgas pret
atšķirīgiem viedokļiem. Nevarētu taču, ka pateicoties seksuālām traumām,
cilvēki labāk attīstās! Bet kaut kāds āķis tur tomēr ir, jāpadomā par to
vairāk! Un es padomāju par incesta funkcijām un kā tās izskatās no matriarhālā
un kā – no patriarhālā viedokļa.
Incests ir līme, kas tur kopā
matriarhālu ģimeni – tas liek šādas ģimenes dalībniekiem arī pieaugušā vecumā
izjust citus kā daļu no sevis un atbildēt par citiem, neizjūtot sevi pašu un
savu atbildību par sevi. Šādā ģimenē ir pienākums rūpēties par citiem, gaidot,
ka arī pārējie darīs to pašu un tas katru pašu atbrīvos no atbildības rūpēties
par sevi. Ja kāds šajā ģimenē ir neapmierināts, tad citiem par to jājūtas
vainīgiem. Un tā kā pilnīga ilgstoša apmierinātība ar sevi un dzīvi nav
iespējama, tad vainīgiem un citiem parādā esošiem ir jājūtas patstāvīgi. Vēl
vairāk – katru reizi, kad kāds ģimenes loceklis nesaka citam „jā”, bet saka
„nē”, viņš jūtas vainīgs.
Šāda ģimene (nevis indivīds)
faktiski tiek izjusta kā attiecību subjekts. Katrs tās loceklis ir pieradis
prognozēt, kā viņa attiecību izvēles iespaidos šādu ģimeni, nevis viņu pašu.
Viņš ir pieradis izvēlēties tās attiecības, kas nāk par labu ģimenei, nevis
indivīdam pašam. No šādas ģimenes nav iespējams atdalīties, ja tas tomēr
notiek, tad tas tiek uzskatīts par nodevību, ar attiecīgu stipru vainas sajūtu
radikāli „nodevēja” psihē.
Jebkuru seksuālo attiecību laikā
cilvēki regresē, tie parāda partnerim savas dvēseles dziļumus, parāda arī savas
vajadzības, atkailinās visās šī vārda nozīmēs. Seksuālas attiecības stimulē
sajust, ko jūt otrs. Bet ja šādas attiecības ir starp tuviem asinsradiniekiem,
kas ir kopā jau no agras bērnības, tad ir praktiski neiespējami no šādas
ģimenes aiziet. Patriarhālais piedāvājums tomēr radās kā mēģinājums strukturēt
sabiedrību nevis pēc lojalitātes matriarhālajam klanam (ģimenei), bet gan pēc
lojalitātes valstij vai kādai citai ārpusģimenes grupai, kurā bija jāsamazina
daudzu klanu interešu sadursmes. Lai tas varētu notikt, bija jāstimulē laulības
starp dažādu klanu locekļiem, satuvinot divu atsevišķu matriarhālu ģimeņu
locekļus tādā mērā, lai tie kļūtu tuvāki un lojālāki viens otram, salīdzinot ar
tuvību un lojalitāti izcelsmes ģimenei. To nevarēja paveikt, nevēršoties pret
incestu. Un tas tika darīts – tādā pedagoģiskā manierē, kura bija iespējama
tolaiku sabiedrībā – pasludinot incestu par grēku.
Rezultātā tikai iegūta jauna,
sarežģītāka vainas sajūtas struktūra. Cilvēki paturēja gan veco vainas sajūtas
izcelsmi – par šķietamo nodevību pret izcelsmes ģimeni, tātad par aiziešanu no
incesta, gan ieguva jaunu – par palikšanu incestuālā lojalitātē. Patriarhālie
ideologi pasludināja, ka grēcīgi ir ne tikai darbi, bet arī domas, tādējādi
iegremdējot šo divu vainas sajūtu konfliktu dziļi psihē.
Šis konflikts turpina tur būt arī
šajos laikos, kad patriarhālās prasības ir nostiprinājušās, bet incestuāli
matriarhālās –praktiski izstumtas no apzināto attiecību prakses. Tomēr
„dabiskajā matriarhātā” – cilvēka dzīves pirmajā gadā, kad ģimene atkal ir tikai
māte un bērns, bet tēvs ir kā šādi izjustai ģimenei ārpusē esoša struktūra, arī
incestuālās izjūtas starp māti un bērnu mēdz būt gana jaudīgas, lai efektīvi
konkurētu ar seksuālo dzīvi starp vecākiem (bērns ir matriarhāli „savējais”,
bet laulātais – „svešais”). Tajās māte un bērns izjūt vainu par savstarpēju
attālināšanos – tā ir pretēja pēc darbības virziena tai patriarhālajai vainas
sajūtai, kura dedzina, turot aizdomās par neatļautu satuvināšanos.
Divas vainas sajūtas cilvēkā var
radīt bezizejas sajūtu – dari ko darīdams, vienmēr būsi vainīgs. Bet bezizejas
sajūta, savukārt - dusmas, kas vēlētos sadragāt abus pretējās pusēs psihē
karojošos vainotājus – uzbrukt gan matriarhālajam vainotājam, gan
patriarhālajam. Kas nereti nozīmē ciešanu izspēli uz āru – impulsīvu ”psihodrāmu”
vai nu seksuāla incesta (pret patriarhālo vainotāju) vai seksuālas vardarbības
(pret matriarhālo vainotāju) veidā. Šāda izspēle „paaugstina likmes”, jo dažiem
var sagādāt lielas ciešanas, bet citus - novest cietumā. Bet tā var arī
palīdzēt uz personisku piemēru pamata apzināties incesta spēku un darbības
likumsakarības sevī. Par augstu maksu, protams, bet sajūtot reālu atvieglojumu
un atbrīvošanos no vainas gūsta – šeit man jāatceras sākumā minētās viedās
komentētājas. Varbūt, ja sevī šīs lietas atšķetina, var piedzimt viedākā un
apmierinātākā ar sevi realitātē?
Būtiski ir saprast, ka mūsu juridiskajā
patriarhātā tieši pats patriarhāts un tā prasības ir tas, kas rada traumu no
incesta. (Matriarhātā ir otrādi - nevis incests rada traumu, bet gan
izvairīšanās no tā.) Bet tas rada milzu grūtības, formulējot palīdzības
principus tā sauktajiem seksuālās vardarbības upuriem. Taču šo traumu var
stādīties priekšā arī kā dzemdību traumu, kam jārodas, izraujot cilvēku no viņa
ģimenes klana saitēm un pieprasot tam izveidot jaunas personiskās robežas,
kļūstot par individuālu attiecību subjektu, nevis tikai par daļu no šāda
subjekta – matriarhālās ģimenes.
Man šķiet būtiski cilvēkiem, kas
to pārdzīvo, teikt – sāpes ir no dzemdībām un attīstības, nevis kā nozieguma
(incesta) konsekvence. Vai arī – nekas slikts ar tevi nav noticis! Tu esi viens,
bet atbrīvots, sāpināts, bet attīrīts, lai izveidotu jaunas robežas – bet tas
ir smags darbs! Ja tu būtu palicis incestā, tev nekas nesāpētu, bet tu būtu pakļauts
sevis saraustīšanai divās vainas sajūtās, lai piedzimtu atpakaļ. Paradoksāli,
bet to, ka „tev nekas slikts nav noticis”, teiktu arī Lielā Māte, tā, kura
incestā iesaistīta, un viņai arī būtu taisnība.
Citiem vārdiem, trauma ir „tikai
galvā” un sastāv no vainas sajūtu, kauna un jaunu robežu veidošanas izaicinājumiem.
Liela daļa no tās ir normālas attīstības (no Mātes pie Tēva) uzdevumi, nevis
nozieguma seku (traumas) pārvarēšana. Kas nozīmē, ka „ar tevi nekas slikts nav
noticis”, lai gan kāds par to sēž cietumā (kam būtu jābūt „attīstīstavai”,
nevis ‘’’sķīstītavai” vai „ellei”). Viņš ir pārkāpis patriarhāta likumus un
tādēļ ir savā ziņa ideoloģisks, nevis kriminālnoziedznieks. Jo, ja mēs viņu
uzskatām par kriminālnoziedznieku, tad paši radām cietušo – upuri, Upura varai
un izdomājam veselu teoriju par incesta traumu. Ja incests radītu traumu, tad
tas nevarētu būt matriarhāta līme. Un tas nevarētu būt kā saistviela starp dažādām,
vēsturiski radušamies mūsu psihes slāņiem un to sastāvdaļām – arhetipiem.
Bet – ja incestā kāds ir Upuris
un kāds cits Vajātājs, tad pazūd pati galvenā incesta matriarhālā jēga –
mīlestība. Tā pati, kas tik skaidri izpaužas to māšu dusmās, kurām es jautāju –
vai tavs bērns, kas naktī neguļ un modina tevi, nedara to tādēļ, lai mierinātu
tevi, nevis savu izsalkumu? Māte nespēj ieraudzīt incestu, viņai šķiet, ka viņa
mīl. Un arī daudzi tēvi nespēj ieraudzīt incestu, lai gan tas ir šķietami
vieglāk, pret tēviem ir augstākas prasības, tādēļ viņus, atšķirībā no mātēm, biežāk
liek cietumā. Objektīvi redzamais incests subjektīvi parasti ir neredzams,
turklāt redze parasti aizmiglojas ne jau intelekta trūkuma dēļ. Parasti tas
notiek seksuāla bada dēļ, kuram taču atkal ir traks daudzums visādu iemeslu,
tajā skaitā nespēja ieraudzīt pašam savu seksuālo badu. Un savas matriarhālās
iesaistītības dēļ, kura saka, ka incests ir mīlestība pret ģimeni.
Mīlestība ir tas, kas atšķir
incestu no izvarošanas – divām subjektīvi krasi atšķirīgām situācijām, kuras
patriarhālais krimināllikums tomēr redz kā objektīvi līdzīgas. Izvarošana
ietver sevī ne tikai seksuālu, bet arī fizisku komponentu un tā tiešām ir
vardarbība, kurā ir upuris. Protams, reizēm izvarošana ienāk incestuālās
attiecībās, uzslāņojas tām, kaut vai kā bezizejas un dusmu reakcija uz divām
vainas sajūtām. Arī tad mums ir upuris, kuram nevar teikt – „ar tevi nekas nav
noticis!” Bet ļoti bieži ir tā, ka izvarošana tiek saskatīta tur, kur ir tikai
incests – to nosaka vilinājums dabūt Upura varu, padarot par upuri Vajātāju.
Upuris var šantažēt un var arī justies vainīgs par to, iekļūstot vēl vienos
vainas sajūtas pinekļos.
Tas viss kļūst tik sarežģīti, ka
katram, kas mēģina tikt skaidrībā par notikušo (izmeklētāji, tiesneši, bet arī
psihologi) ir grūti izvairīties no netīrības sajūtas un riebuma, kuri kaut kur
ir jāprojicē. Šāda projicēšanas nepieciešamība laikam ir vadījusi arī attiecīgo
likumu rakstītājus un pieņēmējus, tādēļ tie ir nevis rehabilitācijas, bet
atriebības instruments. Turklāt uz tiem tiek liktas iluzoras cerības, ka tie
nomazgās procesos iesaistīto netīrības sajūtu un riebumu, kā arī izlādēs
publikas dusmas.
Bet tā viss kļūst vēl sarežģītāk
un neatšķetināmāk. Rehabilitācijai tas par labu noteikti nenāk. Objektīvai
attiecību izpratnei starp sievietēm un vīriešiem arī ne. Nekāda veida
attīstībai arī ne. Kam tad?
Skatījumu skaits: 1900 |
Pievienoja: marta
| Reitings: 3.0/2 |
Dace, ta jau tas varetu būt "pa lielam". Bet Māte drīzak rīkojas neapzinati, jo ta rīkojās viņas māte, viņas mātes māte utt. Varbūt māte tāda veidā risinaja savas iekšējās cīņas. Māte jau var neapzināti arī gribēt lai bērns atrisina to iekšējo viņas konfliktu, un bērns to arī var pieņemt kā savu pienākumu. Bet no mātes "ietekmes" var arī atbrīvoties, nodalīties no viņas, emocionāli apzināties, ka Es esmu es, un Māte ir māte. Viens vesels var pārstat eksistēt. Nav jāturpina izjust mātes justais, kā bērnībā, var pamēģināt izjust savējo jūtamo.
Kaut ko no neapzinātā laika noteikti var dabūt sajūtās; es saprotu, ka caur šodienas sajūtām un valodu.
Tas gan visai viegli nedodas rokās, bet principā tur notiek diezgan liela un spēcīga kustība, ja to lietu aiztiek un sāk tai vispār pieskarties.
Un tad jau tā ir paša izvēle, vai par to uzņemties atbildību. Tas tāpat kā ar jebkuru citu lietu, ko ieraugām sevī. Reizēm tas ir laiks, kad uz to vajag saņemties. Tās arī var būt diezgan biedējošas sajūtas, jo, ja māte gatavo bērnu sev par spilvenu vai par daļu no sevis, vai par upuri, tad jau tas sākas ļoti, ļoti sen.
Mēģināt iegrimt senajās sajūtās nebūs tas pats, kas pateikt — ziniet, man tad spieda zandalīte, un es par to nekā negribu zināt.
Kraa: Nuu, es zinu tādu teoriju, bet es tai nepieķeros, jo Upura loma noteikti ir daudz vecāka par mani un maniem bērna gadiem, kurus neatceros. Un tas ka ta veidojas, ir bijis izdevīgi kādā brīdī, tātad tā loma kaut ko risināja. Mani ne parak interesē kas veidojās agrīnā bērnībā, jo tā būtu atbildības nogrūšana uz neapzinātu zīdaiņa vecumu, kurā citi bija tādi paši eksperimentētāji kā es un mana ģimene. Interesantāk ir, kas bija vēl pirms manis:)
Zane, varbūt upura loma, kas ir tā neapzinātā, nāk no agrīna vecuma, kuru neatceries? Vai varbūt no ne tik agrīna, bet no notikuma, kurš aizmirsts - izsumts no apziņas kā pārāk sāpīgs? Vai tāda varbūtība nepastāv?
Es vispār līdzīgi domaju kā Tu. Skatoties tikai no apzinātā, tad tiešām arī man sanāk tā kā Tu saki. Bet ja es paskatos kaut kā citādi, tā it kā Upurim ir savs neapzināts mērķis, sava vēlme, bet tā nemaz nenonāk apziņā, tad sanāk, ka Upura loma iet pretī savam upurim, un cilvēks to nemaz neapzinās. Protams, no kaut kā jau tas Upuris arī rodas. Tas man liekas ir vēl interesantāk, kapēc tas parādās darbībā, kāpēc nepaliek "apslēpts"? Runājot par grāmatām, nupat izlasīju Ata Klimoviča "Personīgo Latviju", un visvairāk mani aizrāva tas, cik dažādi var paskatīties uz vienu situāciju, uz vienu posmu, cik daudz dažādu tēlu un lomu. Tieši lasot citu dzīvesstāstus, un ieklausoties var ieraudzīt arī Upuri, to kurš runā no upura lomas. Šī grāmata mani gan sasmīdināja, gan sadusmoja, gan saraudināja.
To, ka upuris var pēc notikuma kultivēt savu lomu, to saprotu, bet ka viņš ietu pretī šai lomai... Neliela analoģija ar senākiem upuriem, tie, kuri cieta padomju varas represijās, šobrīd lasu Krodera "Mēģinu būt atklāts"un domāju par savu vecvecvecāku stāstiem - katram no viņiem bija savs sāsts, ka ja būtu cita apstākļu sakritība (a la būtu dzēris krogā nevis gulējis mājās, būtu klausījies brīdinājumos), tad vismaz šādā kombinācijā viņi par upuriem nekļūtu, vaina arī tika kultivēta 50 gadus - kurš pārāk bagāts, kurš lecīgs, kurš inteliģents bijiis, bet šai sistēmai ar iestāstīšanu nepaveicās, viņi nenoticēja.
Marī- novērst var visu, bet vienmēr ir bet. Un tad es skatos, kas tas ir par Bet. Es neredzu iespeju aprakstīt personisko sajūtu kāda man radās manas atbildības par notikušo sakarā. Bet caur to es ieraudzīju kadu savas personības daļu, kas grib būt upuris. Principā es ieraudzīju, ka katru vardarbīgu izvarošanu var novērst. Bet tad es aizietu filozofijā, ja to apskaidrotu. Neiet runa par īsu kleitu, bet par padošanos, par neiebilšanu, par ciešanu kultivēšanu, par savu silto upura lomu. Ir noteikti pasaulē daudz tadas izvarošanas, kuras ir upuris, bet ir daudz tādas, kurās upuri izvēlas un tas pats iet pretī savai lomai. Un tad, kad tā ir piepildīta, tad "lipina" tai apkārt visu savu būtību. Es varētu savu hipotēzi nosaukt par-upura atbildība par vardarbību. Un ar Upuri var būt arī tā, ka ja no viena izvarotaja izdosies izvairīties, var otram ieskriet tieši rokās. Es saprotu, kā tas izklausās no malas, bet tā ir kā tāda shēma, kas nav tapēc lai attaisnotu izvarotaju. Viņam ir atkal savas shēmas. Par incestu man vēl ir jāpadomā, jo tas ir mazliet sarežģītāk, tur jāmeklē sajūtas pēc notikumiem. Man visvairak interesē vainas sajūta ģimenē. Ta neredzamā saite ir vainas sajūta, gribu būt es, bet sanak visu laiku mēs, jeb jūs, jeb viņi. Kā būt "sliktai" un neizjust vainas sajūtu.
Tad jau tik un tā izrādās, ka palīdzēt sev vari tikai pats (arī pareizā ārējās palīdzības fomas izvēle taču pieder pie pašpalīdzības). Baisi, apzinoties, ka šādās situācijās cilvēkiem spēka šādai pašpalīdzībai parasti nav. Vēl, lasot Tavu komentāru, domāju par to, cik ļoti idealizēta tiek saskaņa un simbioze ģimenē - gan starp partneriem, gan vecākiem un bērniem, un ka spējai vienam otru apšaubīt un kritizēt ir ļoti pozitīva loma.
Es nupat rakstīju, ka māte bruģē ceļu uz incestu, un tur iederas arī lieta, ka viņa pakāpeniski saplūdina bērnu ar sevi/ar pasauli. Tur izveidojas/tiek izveidota sajūta, ka ķermenis nav Tavs, ka Tu neesi svarīgs. Tu esi it kā saplūdis ar pasauli un piederi tai/mātei, un viņa var darīt, ko grib. Tu jūti visu, ko viņa jūt, un momentā meties viņu atvieglot.
Man nebija ne mazākās idejas, ka es pret kaut ko varu iebilst verbālā līmenī. Viņa prata iedvest un uzturēt sajūtu, ka, tiklīdz es iebildīšu, tā notiks kaut kas ļoti ļauns . Viņa pārlauza katru mazāko centienu protestēt un nojauta šos "draudus" no manas puses ļoti ātri. Vienīgais veids, kā es spēju iebilst, bija nepārtraukti slimot (tātad iebilda ķermenis), kā rezultātā viņa mani pakļāva bezjēdzīgiem ārstu apmeklējumiem un mokošām medicīniskām manipulācijām, kas man lika sajusties vēl neesošākai.
Man nav visai ilgs laiks aiz muguras, kopš esmu nemierā ar to, ko viņa darīja. Bet viņas tad sen jau vairs nebija. Tāpat nav pagājis sevišķi ilgs laiks, kopš es spēju to pateikt vārdos, ne tikai visu ar ķermeni.
Mana pirmā kārtīgā dusmu lēkme saistībā ar to/ap to pārbiedēja mani nežēlīgi, un es tiešām domāju, ka viss, ka beigas, viņas vara vēl bija ļoti liela tātad. Periodā, kad viss manī pamazām modās un pirms tam, es biju nokļuvisi pie ārsta, kurš gribēja to kupēt ar tabletēm, kā slimības izpausmi bet es toreiz nepadevos. Tā kā te vispār ir labs iemesls diskusijai par palīdzības struktūrām un par filozofiju, kas tās uztur, tai pašā laikā neaizmirstot, ka paškaitējums šādos gadījmos arī ir iespējams.
Man tāpēc vienmēr ir jāaizdomājas par bērniem, ko vecāki čakli ved pie psihiatra...
Bet, ja atpakaļ pie tēmas, tad tas ir zināms process un laiks, kamēr spēj iebilst. Un neviens neiebilst situācijā, ko uzskata par normu, jo cita atskaites punkta taču nav.
Jautājums, varbūt pārāk personīgs, bet tomēr - vai tad, ja savulaik ļoti atklāti mātei būtu pateikts, ko par viņu un viņas pieļauto (inscenēto?) situāciju domā, tas nebūtu palīdzējis, kaut nedaudz?