Mēs katrs sēžam pie sava āliņģa. Un dziļi tajā ielūkojamies, līdz tādai pakāpei, ka varbūt jau sāk rādīties. Ar to es domāju, ka strādājam. Arī, ka pie sevis. Un arī šo to sasniedzam.
Nesen man bija divas uzstāšanās – viena psihiatriem, otra – rainistiem. Abas par nāves un pašnāvības tēmām. Tajās man radās šī fantāzija – daudzi cilvēki, katrs pie sava, rūpīgi urbta āliņģa. Es klausos, kā cilvēks reaģē uz manu vai kāda cita viedokli un saprotu, ka dažreiz nesaprotu, par ko viņš runā. Ja runātu angliski, varētu norakstīt uz valodas grūtībām. Bet nē, latviski, mātes valodā.
Ar āliņģiem es saprotu kolektīvo un individuālo interešu sfēras, kā arī terminoloģijas, kas tajās tiek pielietotas. Un es tiešām sajutos kā vientulis, kā tāds, kam ir tikai savs paša āliņģītis, bet kurā citi vai nu neielūkojas, vai, ielūkojušies, mēģina tur ieraudzīt savu paša āliņģīti.
Bet mēs taču sēžam uz vienas upes! Un zivis – tās taču var pieķerties tiklab vienam kā otram! Bet nē, zivs, kas izvilkta no mana āliņģa, saucas citādi kā tā, ko izvilcis blakussēdētājs. Viss šitais uzprasās arī uz Bābeles torņa analoģiju. Par tiem, kas dara vienu darbu, bet viens otru nesaprot.
Labā ziņa ir tā, ka varbūt šis ir laiks, kad mēs nostiprinām savas pasaules pieredzē saurbtās kompetences, ar visu mums raksturīgo strādīguma dziļumu. Un varbūt, ka tas citreiz nāks atpakaļ kā alga par padarīto darbu. Bet tas varēs notikt vien tad, ja radīsies kāda kopēja valoda un kopējs urbšanas mērķis. Laikam.
Noķeru sevi pie domas, ka vispār jau man svarīgāk būt saprastam no sevis. Un pārliecinātam, ka daru to, kas jādara un ko gribu darīt. Līdz pat tam, ka kādreiz (kad man būs kādi 100 gadi) varētu būt pilnīgi vienaldzīgi tas, kas notiek blakām. Kad, līdzīgi kā Eduardam Smiļģim dzīves novakarē, vispievilcīgākā šķitīs nāves, trūdēšanas (Salvadors Dalī!!!) un bojāejas estētika. Mirusi kaija uz klavierēm.
Nu jā, bet šobrīd! Tagad man vēl nešķiet vienaldzīga attīstības ideja.
Pie psihiatriem bijām kopā ar Juri Rubeni. Jautāju viņam par Marka evaņģēlija stāstu – par vīru, kas dzīvoja kapsētā. Un Kristu, kas gāja tur garām, izdzina vīru apsēdušos (kapsētas) dēmonus, kuri tālāk iemiesojās cūkās, bet cūkas ieskrēja jūrā. Gribēju zināt, vai luteriskajā baznīcā drīkst runāt par dēmoniem, jeb tie „jāsasien” kopā ar visnetīrākajiem dzīvniekiem – cūkām un jāpaslēpj dziļi jūrā, prom no acīm un iespējām pamanīt, ka dēmoni ir, mazākais, bijuši. Bet varbūt pat, ka ir. Tikai neredzami.
Juris Rubenis atgādināja man par detaļu, kuru biju izlaidis. Kristus jautāja dēmoniem – „kas jūs esiet?”. „Leģions”, atbildēja dēmoni. Tātad – daudz, stipri, apmācīti cīnīties, viltīgi, anonīmi, neiznīcināmi. Tātad – runāt par dēmoniem varētu nozīmēt ielaisties neuzvaramā, bezperspektīvā cīņā. Viņi vienalga būs stiprāki, no tiem var tikai norobežoties, nevis uzvarēt.
Un tad jautājums par kraukļiem Raiņa „Zelta zirgā” un vai tie ir rada tiem apdziedātajiem, kas lidinās virs Raiņa kapa un žēli ķērc. Brigita Cīrule, klasiskā filoloģe, konsultējot mani „Pie Tēva” sakarā par Ereba un Niktes meitām Kerām, kuras nākamjā – titāniskajā laikmetā atdzimst kā viena pati Krona un Niktes meita Kera, un šī vārda etimoloģiju, teica – „ļauna nāve”. Tas palicis atmiņā, jo neko neizskaidroja. Jo – vai tad var būt „neļauna nāve”?
Kraukļi un keras, manuprāt pārstāv to jūkli ģimenes sistēmā, ko tajā rada Nāve, sevišķi negaidīta, tātad ļauna nāve. Bet visnegaidītākā ir nāve, kas piemeklē tos, kam visvairāk jādzīvo – bērnus. Keras, dēmoni, kraukļi – vai mēs dzīvojam starp tiem – kapsētā – vai arī Kristus visu šo varzu no mums ir izdzinis un no tās atpestījis vai mēs joprojām dzīvojam htoniskajā un cirkulārajā laikā?
Gundega Grīnuma, manuprāt viszinošākais cilvēks attiecībā uz Raiņa un Aspazijas dzīves un daiļrades faktiem, jautāja man to pašu tipisko, daudzkārt dzirdēto jautājumu. Kā latviešu mātes pārdzīvoja savu bērnu nāves tad, kad tās bija gandrīz vai neizbēgams fakts?
Nepārdzīvoja, es atbildu. Viņas sāka dzīvot kapsētā, starp dēmoniem. Un sāka pielūgt tos, izlūgties žēlastību un izveidojot latviešu mitoloģiju, kurai joprojām tiek piedēvēta lietošanas vērtība. Tur tad mēs vēl joprojām esam, dēmoniskajā, htoniskajā laikā. Matriarhātā, arī caur nāvi un dēmoniem.
Skatījumu skaits: 1217 |
Pievienoja: marta
| Reitings: 0.0/0 |
Visu šo lasot prātā nāk vēl viens Bībeles stāsts (skat. Jāņa ev. 11.nod.) - par Lācaru un par Jēzus vārdiem pie viņa kapa: "Lācar, nāc ārā!" Un mirušais iznāca; kājas un rokas tam bija autiem sasietas un seja aizsegta ar sviedrautu. Bet Jēzus sacīja tiem: "Atraisait viņu un ļaujiet viņam iet." (Jņ. 11:43, 44)
No nāves, akluma un sasaistītības uz dzīvību, redzīgumu un brīvību.
Vēl vienas pārdomas: kam kalposi un pielūgsi, ar to arī dzīvosi. Ar dēmoniem kapos (nāves valstībā) vai Jēzu dzīvībā (paradīzē).
Jā, šķiet, es to laikam kaut kad skatījos, tiešām tā nekas, bet tur jau attēlota privāta slimnīca. Vinona Raidere bija galvenajā lomā? Un vēl kaut kur Andželīna Džolija. Par to, vai tāda šizofrēnija ir... tiešām, par to laikam ir arī diskutēts. Visādi antipsihiatri. Bet šodien iegāju Meta-Kafē spīķeros, tā tiešām ir jauka lasītava, tikai tie cienasti padārgi, bet nu var tēju paņemt un lēni sūcot palasīt šo to, kas tur plauktos. Vienu grāmatu biju redzējusi Krievijas grāmatu stendā kādos grāmatu svētkos, bet pie mums pārdošanā neesmu noķērusi, bet tur ir. Autors Vadims Rudņevs. Liela grāmata zaļos vākos, virsraksts apmēram kā kopotie raksti, bet nē, neatceros. Trakoti interesants un savdabīgs, pēc pamatizglītības filologs, bet ar plašām filozofiskām un kaut kādā ziņā arī psihiatriskām interesēm, un tur tad var smelties visādas trakas un interesantas idejas un atziņas. Tur šizofrēnija arī pamatīgi aprakstīta, ar tādu pavērsienu, ka viss 20. gs. ir bijis šizofrēnisks, un tā izpausmes 20.gs. mākslā. Iesaku visiem, kas šeit lasa un raksta!
Ir vēl vismaz viena diezgan laba (manuprāt) filma: „Girl, Interrupted” (latviski šķiet: „Dzīve, pārtraukta”). Pilnīgi neatbilstošs tulkojums, bet kāds nu ir, tāds ir.
Es mazliet šaubos, vai vispār tāda šizofrēnija ir. Kārtības labad jau kaut kas tāds kaut kā (bet vai tiešām?) ir jāsauc, taču psihiatri saka, ka esot apmēram 50 šizofrēnijas formu. Domāju, ka nav tiesa: drīzāk ir tik „formu” (bet varbūt tikai viena „forma”?), cik cilvēku ar savu stāstu, kuri gan nekad netiek mēģināti izprast: vismaz tajā „atbalsta” struktūrā, kāda pie mums (Rietumu civilizācijā vispār) pārsvarā ir pieejama. Turklāt man tā vairāk izskatās pēc pārcentības, kas sen neko nav devusi. Dissapointing monument of misplaced energy. Zemēs, kur nav tik bezierunu pilnas psihiatrijas un psihofarmakoloģijas invāzijas, kur psihiatru sniegtās intervijas nesākas ar tekstiem: visiem, kam ir tā un tā, nekavējoties/obligāti jāiet uz zināmo vietu, arī visas „dēmonu lietas” izpaužas citādāk.
Bet te jau nav runa par psihiatriju... man šķiet, ka psihiatrija ir tikai viens no spoguļiem, kas rāda, kā izskatās dzīvošana kapos.
Ļoti uzrunājoši jautājumi. Ja runa ir tieši par Marka evaņģēliju, tad vajag apskatīties visu 5. nod., kur šis stāsts - tur arī par sievu, kas sirga ar asiņošanu, un Jaira meitiņu - nāves variācijas. Citos evaņģēlijos ir drusku citādi, bet šeit - visi šie stāsti kopā. Jā, šķiet, ka daudzi,kam bijusi darīšana ar psihiatriju, var identificēties ar visiem šiem stāstiem... Par šizofrēniju - manuprāt, šizofrēniska bija Larsa fon Trīra filma "Šķeļot viļņus",kur tā meitene domāja, ka ar viņu runā Dievs, bet man skatoties nekas cits kā šizofrēnija nenāca prātā, un "Dejotāja tumsā" tāpat, un citas viņa filmas vairāk vispār neesmu skatījusies... Bet Dievs jau var runāt ar cilvēku arī pilnīgi nešizofrēniski, nesatraucieties! Bet par cūkām - viena man pazīstama daktere, nu jau pensijā, kādreiz jautāja: ko tās cūkas bija nodarījušas, ka viņās vajadzēja sadzīt dēmonus un iedzīt jūrā? Nu, tāda ateistiska kacināšanās. Es domāju: vai nevarētu arī to uzstāšanos pie psihiatriem šinī mājas lapā nopublicēt? Man vēl viens stāstiņš par vienu psihiatru. Biju iesākusi tulkot vienu eseju par nāvi un viņam to ar entuziasmu gribēju rādīt, bet viņš mani tūlīt atšuva, teikdams, ka viņu tas neinteresē. (Cik daudzus psihiatrus vispār neinteresē pacientu pārdomas, tikai viņu stulbie simptomi un to noindēšana.) Bet viņu pašu nesen visai traģiskā veidā nāve piemeklēja. Ja mēs kaut kam pagriežam muguru, tas piespiež mūs uz to paskatīties tā, kā mēs to nekad neesam gribējuši.
Man šķiet, ka daudzos aspektos tā nav tikai Latvijā. Psihiatrija, piemēram, kā palīdzības forma/filozofija jebkur citur pasaulē vispār ir vērsta uz jebkuru dēmonu iespējami ātru noslīcināšanu, bet viņi diemžēl lien ārā, un tad vajag smagāku āmuru, kas arī tiek lietots, reizēm nositot vēl to, kurā šie dēmoni sēž. Tie, kas mēģina ar dēmoniem runāt, jau vairs it bieži nedarbojas psihiatrijas lauciņā (pat ja ir tur bijuši).
Tā nu man izskatās, ka ir metodes un pieejas, kas pašas par sevi visu laiku turpina dzīvot kapos.
Ja es runāju ar Dievu, tad tā ir lūgšana, ja Dievs runā ar mani, tad šizofrēnija...
Pievienot komentārus var tikai reģistrētie lietotāji. [ Reģistrācija | Ieeja ]