Bet vispirms pastāstīšu par sarunu
ar senu draugu un kolēģi, kurš tagad strādā par ģimenes ārstu Zviedrijā, bet
kurš ilgu laiku kaut ar kādu ne sevišķi lielu slodzi, bet ir darbojies arī
Rīgas Stradiņa universitātes Humanitāro zinātņu katedrā kā lektors, kur viņa
tēmu lokā ietilpusi arī medicīnas ētika. Aizsūtīju viņam visu savu „bēdu un
ciešanu” stāstu hronoloģiju un jautāju – kā tur īsti ir ar to ētiku? Un viņš
atbildēja, ka no medicīniskās ētikas viedokļa pārkāpums ir neapšaubāms un ka vispār
es izskatos kā seksists, dzimumdiskriminators un sieviešnīdējs. Pārkāpuma
pamats esot mana neapjēga, ka vidējais latvietis apzīmējumu „subjektīvs” uztver
kā negatīvu attiecībā pret pozitīvo „objektīvs”! No medicīniskās ētikas
viedokļa mans pienākums ir atbildēt nevis par to, ko es saku, bet par to, ko
cilvēki dzird! Bet tas tā ir no ārsta viedokļa, kurš ir atbildīgs tikai sava
kabinetā sēdošā klienta priekšā. Es jūtos atbildīgs daudz plašākai cilvēku
kopai – kā pētnieks un kā izglītotājs. Un tur vajadzētu būt citai ētikai, man
personiski tā liekas.
Jāsaka, esmu jau sen aizmirsis
domāt un justies kā mans kolēģis no medicīniskās jaunības un pārcēlies uz savu
Lidojošo salu. Tur subjektīvais un objektīvais man norāda tikai psihes kustības
virzienu – vai nu uz iekšu, vai āru. Uz manas salas sievietes un vīrieši ir
absolūti līdztiesīgi, bet ļoti, ļoti atšķirīgi un tieši tāpēc ļoti, ļoti
interesanti, seksīgi un nemitīgi apceļ viens otru. Nezin, kā būs ar
psihoterapijas, ne medicīnas ētiku, Latvijas Psihoterapeitu biedrības Ētikas komisija
sanāk šo pirmdien, tad arī varbūt nolems. Nebūs gan tik vienkārši, eksistē taču
daudzas psihoterapijas skolas un teorijas, kuras atšķirīgi izturas pret
atbildību par klienta fantāzijām. Varbūt būs jānotiek arī kādai plašākai
psihoterapeitu diskusijai, lai nolemtu to, kas dažam labam tik acīmredzams.
Tomēr!!! Man šķiet svarīgi neiestrēgt uz ētiku, lai arī tā nav nesvarīga.
Var jau būt, ka esmu to pārkāpis, lai tad mūsu biedrības komisija to arī lemj.
Ja atzīs, ka ētika pārkāpta, atzīšu to un turpmāk vadīšos no šī precedenta. Tur
nevajadzētu būt nekādām problēmām, tāpat kā samaksājot sodu par ātruma
pārsniegšanu. Taču tās ir detaļas, un no bļodas kopā ar netīro ūdeni nevajadzētu
izliet arī bērnu, jo runa sākotnēji jau bija par kaut ko interesantāku kā par
ētikas problēmām psihoterapijā – par sievieti un kā to izprast. Ētika te tāds
kā aizkavējoša māņu kustība. Svarīga ir tēma un tikai pēc tam – cik ētiski tā
pasniegta.
Piemērām - Dievietes atdalīšanas
darbs no sievietes - tas nav nemaz tik vienkārši. Nepieciešams, lai vīrietis un
sieviete spētu atdiferencēt, kas ir tikai viņu abu personiskās attiecības un
personiskās, apzinātās vēlmes. Un lai viņi varētu ieraudzīt, kur starp viņiem
nostājas visa pasaules un psihes vēsture Dievietes veidā. Tiem, kas šajā
mājaslapā nesen un kas tajā ienākuši, jūtoties pozitīvi vai negatīvi ietekmēti
no manām intervijām un troksni tām apkārt, tas varētu nebūt tik viegli, bet
nezaudējiet pacietību! Mans mērķis galu galā ir izglītojošs, ļoti bieži tas
tiek veikts labāk un interesantāk, ja caur provokācijām. Arī zīdainis mācās
tad, kad māte pieļauj kādu kļūdu vai neprecizitāti, pārējā laikā tas guļ.
Bet es taču gribēju vairāk
pievērsties vīriešu reakcijām uz šo situāciju. Un vīrieši uzvedas, piemērām,
šādi - http://satori.lv/raksts/6791/Viriesi_politiku_padara_skidru
. Tas lepni tiek saukts par parodiju un tās autors par profesionālu rakstnieku.
Manuprāt, parodijā tomēr ir jābūt kam tādam kā humors, kas nav iespējams bez
intelekta. Ja nerunājam par kaut ko homeopātisku, tad ne intelekta, ne humora
tur nav. Tāda mēdīšanās, kas tik vien nodara kā pazemo tās autoru. Savu izbrīnu
par jau paseno un emocionāli dīvaino Ivara Neidera viedokli un argumentāciju tam
paudu jau iepriekšējā blogā. Minētā Satori raksta komentāros izteicies vēl cits
RSU Humanitāro zinātņu katedras docents Vents Sīlis: Un saistībā ar VR izteikumiem man tiešām brīnums, ka cilvēki, kas sevi
dēvē par feministiem nav nekādi reaģējuši uz publiski paustu seksismu. [...] Reakcijas uz
agresīvu absurdu var būt dažādas un parodējošs pārspīlējums ir viens no
veidiem, kā absurdu padarīt redzamāku. Žesta skaistums ir tieši tajā, ka tā nav
argumentācija. Diskusijas pie VR bloga ieraksta parāda, ka viņa ezotērā
pārliecība nodrošina pilnīgu imunitāti pret racionālu argumentāciju (ar
racionālu šajā gadījumā domāta elementāra nepieciešamība pamatot savus
uzskatus). Turklāt, VR ir tiešām nejauka maniere uz iebildumiem atbildēt nevis
pēc būtības, bet ar diagnozi - iznāk, ka visi, kas viņam iebilst, dara to
tādēļ, ka ir slimi.
Tā vien liekas, ka Sīļa kungs par
mani runā, skatoties spogulī. Gribētos precīzi zināt, kas, viņaprāt, ir „diagnoze”
un vai viņa lietotie apzīmējumi „agresīvs absurds”, „seksisms”, „feministi” „ezotērā
pārliecība” arī ir diagnozes. Ja nav, tad kur viņš ir pieķēris mani
diagnosticējam kādā sliktākā veidā, vēl mazāk kā viņš pats pielietojot „elementāru
nepieciešamību pamatot savus uzskatus”? Turklāt uzmanību pievērš tonis, kā viņš
atļaujas runāt par ārstu ar trīsdesmit meklējumu un atradumu pilnu gadu
pieredzi, pats būdams pajauns filozofs, kurš nodarbināts savas mammas vadītā
katedrā. Mēs vēl nezinām, vai mani ir jātiesā medicīniskās ētikas tiesā. Dzelžaina
pārliecība, ka psihoterapijas ētika ir identiska medicīniskajai varētu arī
neliecināt par ļoti labu profesionalitāti tajā jomā, kurā Sīļa kungs darbojas,
nemaz nerunājot par mājieniem Bankovska darinājuma virzienā kā „žesta skaistumu”.
Pēc Paula Bankovska mēdījuma parādīšanās saņēmu kādu e-pastu: „Es nekad nebūtu domājusi, ka Latvijā ir tik daudz
Mātes/Dievietes pārbiedētu vīriešu (puisēnu). Un ka visi tie tipa
intelektuālie ir tik ierobežoti savā pasaules
tvērumā, pilnīgi tukša ir tā viņu gudrība. Paldies, ka ar gada slavenāko
interviju to parādīji.”
Šī vēstule pauž emocijas, kas ļoti
līdzīga manējām. Vilšanos, tukšuma sajūtu, pārsteigumu, nožēlu un pat kaunu par
to kvalitāti, uz kuru ir spējīgs dažu formāli prominentu vīriešu dzimuma
intelekts. Vienlaikus es izjūtu tādu kā cerīgu neticību – nu nevar taču būt, ka
šie ir labākie viņu intelekta apliecinājumi! Tajā pat laikā – kādēļ tad tieši
šī notikuma sakarā viņi neizvēlas dalīties ar tiem labākajiem? Kur pazudusi
paškritika? Kādēļ Pauls Bankovskis pats neredz to, kas redzams citam komentētājam
(Godo):
No samērā spējīgā autora negaidīju
tik paviršu, nepārliecinošu ākstību. Ja to vēl būtu uzrakstījusi kāda
aizvainota meitenīte vai literāts iesācējs, bet no pieredzējuša rakstnieka tāda
haltūra - kauns. Diemžēl Bankovska kā literāta akcijas manās acīs būtiski
krītas.
Tomēr kādam Tākam šķiet citādi: Godo, tiešām šo visnotaļ asprātīgo stāstu
var traktēt kā vīriešu solidaritātes nodevību, vai ne? Un atbilde: Nav runa par kaut kādu mistisku vīriešu vai
vēl kaut kādu citu solidaritāti. Runa ir par ļoti paviršu, nepārliecinošu,
nesmieklīgu sacerējumu, kuru pat kauns nosaukt par parodiju. Runa ir tikai un
vienīgi par šī teksta māksliniecisko kvalitāti, kas darītu kaunu par pilnīgam
iesācējam, kur nu vēl vairāku grāmatu autoram.
Šo dialogu pārpublicēju, lai
ilustrētu divas domas, apejot acīmredzamo manu un Godo uzskatu sakritību
jautājumā par aplūkojamā kricelējuma kvalitāti. Pirmā – kādēļ Godo vārdi „kāda
aizvainota meitenīte” netiek viedo speciālistu modri diagnosticēts seksisms vai
dzimumdiskriminācija? Kādēļ viņam netiek prasīts ievērot tieši medicīnisku
ētiku un atbildēt par fantāziju, kas par viņa izteikumiem varētu rasties kaut
vai tam pašam nabaga Bankovskim vai ārstu ētikas guru Sīlim? Vai jāsecina, ka
mans nodarījums tomēr pār citu kārti metams? Vai te tomēr vispār kāds
nodarījums? Varētu taču arī būt, ka Godo ar saviem vārdiem vēlas izcelt
atšķirību, kāda tomēr varētu būt iedomājama un iztēlojama starp literāru tēlu „aizvainota
meitenīte” un tam pretējo „aizvainots puisītis” un tad tas nebūtu pārkāpums.
Bet – vai tur nav slēpta ņirgāšanās, ar domu, ka aizvainota meitenīte tomēr
Godo aizdomīgajos priekšstatos varētu rakstīt sliktāk kā aizvainots puisītis un
darīt to tikai tādēļ, ka ir sieviešu dzimuma?
Otrais iemesls, kādēļ citēju daļu
no šī dialoga, ir šeit pieminētā vīriešu solidaritāte. Ka tāda eksistē, pierāda
arī manas augstākminētās izjūtas, kaunu par Bankovska burtu savirknējumu
ieskaitot. Man kauns, ka „viens no mums” izgāzies tik, manuprāt, vīriešiem
nepieciešamā kvalifikācijā kā „spriestspēja”. Es sāku justies par viņu
atbildīgs un ka tā arī mana neveiksme, ka viņam tā gadījies. Un es jūtos tā, it
kā šis jauneklis būtu arī mans, kaut kā joprojām neizaugušais dēls.
Un interesanti, ka līdzīgas izjūtas
man rodas, lasot, ko raksta Ivars Neiders un Vents Sīlis. Es sarkstu viņu
vietā. Jautāju – kas, velns parāvis, ar tiem čaļiem emocionāli notiek? Bet
tādas izjūtas man nu nemaz nerodas, kad lasu Godo, Anša Jurģa Stabinga vai
Malējā rakstīto vai komentēto. Man nerodas vēlme kaut kā doties viņiem palīgā,
viņi pauž savās pašu dzīvēs iegūto viedokli un paši ar to tiks galā arī tad, ja
viņiem kāds uzbruks. Ansim noteikti uzbruks, piemērām, šādi – „kā tu kā LPB
Prezidents vari domāt atšķirīgi no manis, ierindas biedra (biedrenes, biedru
grupas)? Un ja tu publiski paud tādas no manējām un, iespējams, pat no
vairākuma atšķirīgas domas, tad man nevajag tevi tādu kā Prezidentu. Man
nospļauties, ka visā šajā konflikta karstumā tu izdarīji visu, lai tas tiktu
komunicēts LPB iekšienē. Man nospļauties, jo es gribēju, lai tu būtu bijis neitrāls,
kā tāds grupu terapeits mums, citiem terapeitiem!”
Ansim varētu uzbrukt arī citādi.
Piemērām, kādā valsts institūcijā „neizrādīt pretimnākšanu” kā seksistu
līdzskrējējam vai „sieviešnīdēju organizācijas vadonim”, gadījumā ja ĒK šodien
viedi nelems par manu sodīšanu un tādējādu kādas aktīvas sabiedrības daļas nomierināšanu.
Kaut kādi politiski spēki varētu raukt savus jūtīgos deguntiņus, izdzirdot LPB
priekšlikumus psihoterapijas likumdošanas tālākā sakārtošanā. Tiesa – citi
spēki varētu arī censties Ansi cieši iekļaut savos apkampienos.
Un tagad citi aspekti vērojumos par
vīriešu reakcijām. Pēc manu interviju par sievietēm biznesā un politikā parādīšanās ne tikai netieši un
pastarpināti sajutu plašo rezonansi, kuru tie izraisīja. Man tagad ir
parādījies jauns klienta tips – vīrietis, kura sieva vīra „labās gribas” dēļ savulaik
iesaistīta kopējā biznesā un tagad sākusi pieņemt gan biznesam, gan vīram neizdevīgus
lēmumus, kas vienlaicīgi saistīti ar sievas „attīstības” vai (un) „emocionālas
neatkarības” iegūšanas centieniem, kā rezultātā sāk šķobīties gan laulība, gan
bizness. Pieminu to tādēļ, ka visos gadījumos (ieskaitot tos, kurus atceros no
iepriekšējiem savas prakses gadiem) šis laulāto konflikts komplicējas ar
pieaugušā dēla bloķēšanos ar māti un nostāšanos pret tēvu. Protams, nekāds
zinātnisks pētījums te nesanāks. Gan tādēļ, ka neesmu centies datus metodiski
precīzi fiksēt, gan tādēļ, ka nav divu vienādu gadījumu, tādēļ man pašam būtu
jāšaubās par jebkuru secinājumu zinātniskumu. Tomēr – mums ir tāda lieta kā
pieredze, tā neprasa tādus pierādījumus kā akadēmiskā vide, bet, izdarot
secinājumus par lēmumiem savā dzīvē, mēs vadāmies ne jau pēc zinātniskiem
pētījumiem. Pieredze ir vieglāk pieejama, universālāka un pats galvenais –
uzticamāka.
Par zinātniskajiem pētījumiem
foršas un precīzi noformulētas domas man atsūtīja Anda Burve – Rozīte: Vispār
''pētījumu subkultūra'' ir kaut kāds 21.gadsimta mītiskās domāšanas izpaudums:
neviens taču tos pētījumus no pirmavota nav izlasījis, nav izsekojis perfekti
to gaitai, bet citē kā drošticamus medijus pārgremojumus (tai skaitā prestižu
zinātnisko žurnālu pārgremojumus). Pieņem par patiesību stāstu, kas
balstās nevienam nezināmā realitātē - jo kā gan es vai Iveta Kažoka, vai
jebkurš cits neiesvaidītais var izvērtēt, palasot kaut kādu pētījuma atstāstu
jebkurā zinātnes jomā, ja mēs NEESAM tieši to gadiem studējuši,
iedziļinājušies? Vistīrākā mītiskā domāšana, kad vienkārši tic stāstam, par
kura patiesumu paši nav pārliecinājušies (nav bijuši klāt pētījuma veikšanas
procesā, nav ar dziļām zināšanām, lai to vērtētu)! Pilns tviteris ar saitēm uz
pētījumiem, pētījumiem, pētījumiem... Ticība pētījumiem kā galējai patiesības
robežai, izglītotā pūļa Dievs ir ieņēmis šādu formu mūsdienās.
Atgriežoties pie manas
psihoterapeita pieredzes - kāds klients pastāstīja, kā juties, izlasījis rindas
par subjektīvo un objektīvo no intervijas NRA - Sieviešu pasaule ir citāda – caur skatieniem, simpātijām, antipātijām.
Tā ir neobjektīvāka. Sievietēm ir cits neapzinātais mērķis nekā vīriešu
pasaulē. Vīriešu pasaulē mērķis ir objektīvs un kvantitatīvi izmērāms – vairāk
naudas, augstāka māja, vairāk sievu. Sieviešu pasaulē galvenais ir drošība un
tās garantēšanas sistēma caur varu. Bailes, milzīgas bailes un trauksmi izjutis.
Viņš jau sen, līdzīgu kairinājumu gadījumos, esot tā juties, bet nekad nav
bijusi iespēja ne ar vienu par to aprunāties un pārdomāt, kādēļ tas tā un ar ko
saistīts.
Bet kā var justies dēls, kura tēvs
šādi jūtas? Skaidrs, ka tikai vēl vairāk nobijies. Kādēļ, varētu jautāt kāds,
kurš šajā mājaslapā tikko ielūkojies? Tie, kas še ilgāk, zina par Dievieti. Un
zina par to, ka sievietes lomu vai arhetipu sarakstā Dieviete ieņem ļoti
godājamu vietu, kas nozīmē, ka bieži tiek uztverts, ka sieviete = Dieviete. Tas
nozīmē cilvēku periodisko trauksmi, kas izsauc nepieciešamību ziedot –
vīriešiem dažādas dāvanas (galvenokārt dārgas un nepraktiskas), kā arī sēklu,
bet sievietēm – pašām sevi kā Dievietes priesterienēm un ziedojumu
tālākvirzītājām. Tas, ko sajuta augstākminētie tēvs un dēls bija bailes no
Dievietes, senas un arhetipiskas. Tās iznira konkrētā situācijā, bet ne
pirmoreiz dzīvē. Šodien nobijušos vīriešu diezgan populārs ziedojums Dievietei
ir bizness sievai. Varbūt kā kāds pogu veikaliņš, lai ir „starp cilvēkiem”, bet
dažreiz arī daļas nopietnākos uzņēmumos vai pat kontrolpaketes tajos. Lai kļūst
par biznesa sievieti un beidz „piļīt”, kur var būt ne tikai ziedojuma Dievietei
nodoms. Arī vēlme – varbūt tad viņa labāk sapratīs mani! Un dažreiz – man viss
ir piegriezies, es grimstu. Lai sieva kļūst par Mammu un visu pārņem un glābj,
es ne par ko vairs negribu dzirdēt.
Gribu atgādināt savu „ezotēro pārliecību”
- vīrietis nekad nesastopas tikai ar sievieti vienu pašu. Vienmēr ir
trīsstūris, kurā kā trešā virsotne ir vīriešu attiecības ar Dievieti no vienas
puses un sievietes attiecības ar to no otras. Lai iespējami ātrāk saprastu, cik
spēcīgi dažreiz vīrieša psihē izpaužas Dieviete, atgādināšu Ļeva Tolstoja
„Kreicera sonāti” un to, kā tās galvenais varonis nogalina savu sievu un piecu
bērnu māti, kuru izjutis kā Dievieti – mocītāju un ziedojumu prasītāju. Un
atgādināšu paša Tolstoja aizbēgšanu no mājas divas nedēļas pirms nāves, jo viņš
savu sievu izjuta tāpat, bet nebija tik radikāls savā rīcībā kā viņa varonis.
Viņš visas sievietes izjuta kā Dievietes. Spilgti, bet ne unikāli. Kaut kādā
mērā tas raksturīgs visiem vīriešiem. Un visām sievietēm raksturīgs enerģijas
pieplūdums, ja izdevis piesaistīt ziedojumu, kas var būt gan garāmejoša vīrieša
smaids, gan vīra dāvināts uzņēmums. Bez šādiem ziedojumiem sieviete kļūst
Dievietes ignorēta un viņai var sākt katastrofāli trūkt enerģijas, dzīvesprieka
un arī veselības gluži bioloģiskā izpratnē.
Bet trīsstūrī māte – tēvs – dēls
Dieviete ir pa vidu ne tikai abiem vecākiem, tā ir starp māti un dēlu, jau kopš
dzimšanas un tās pieprasošais spēks pret dēlu var samazināties tikai tēva
aizsardzības ietekmē. Taču ja tēvs tiek pārņemts ar bailēm no Dievietes, tad
dēls kļūst neaizsargāts. Un ja Dievieti kāds nokaitina, tad tas arī liek
pieaugt dēla bailēm...
Lasītājs jau, protams, būs
sapratis, kādēļ es še atkārtoju dažas savas teorētiskās nostādnes, kuras Sīļa
kungs, ar tām ne sevišķi pilnīgi iepazinies, jau nosaucis par „ezotēro pārliecību”.
Ir redzams, ka diskusiju telpā vīrieši ir sadalījušās divās atšķirīgi jūtošās
un atšķirīgi reaģējošās komentētāju daļās. Un šī atšķirība nav tikai „par” vai
„pret” Rudzīti. Man šķiet, runa ir 1) par tiem, kas izjūt stipras bailes,
trauksmi, paniku, dusmas – izlasot kaut ko no manām intervijām un sevišķi – fantazējot
par svarīgu sieviešu (Dieviešu) reakcijām uz tām (ko teiks mamma un ko – Andra Neiburga?,
vai Karaliene nešņāks no dusmām un nesūtīs savus pazemīgos musketierus
atriebties?); un 2) kuri nejūtas tik emocionāli ietekmēti ne no lasīšanas, ne
diskusijām un „diskusijām”, lai nespētu uz intelektuāliem argumentiem atbildēt
ar tikpat intelektuāliem pretargumentiem, ja tie ir. Pirmie manā izpratnē ir
mātes varā turpināt esošie Dēli, otrie – vīrieši ārpus mātes matriarhālās varas,
mežā, karā biznesā un politikā. Dievietes dēļ nekāda Satori komentāros minētā
vīriešu solidaritāte starp šīm divām grupām veidoties nevar, tikai karš.
Nejēdzīgs, pilns tumšiem, neskaidriem motīviem, riebīgs. Kara dēļ intelekts
„nosēžas”, augšā uzpeld bērnišķais un pašpuciskais. Lasi un brīnies – no
kurienes tas viss rodas formāli ļoti labi izglītotiem cilvēkiem? Tēvi un dēli, kārtējais
1905. gads, diez vai Vijai Sīlei un Andrai Neiburgai, atdalītām no priekštata par viņām kā Dievietēm, par to prieks.
Pirms Sieviešu dienas man būs
lekcija Valmierā. Tā būs sievietēm, kas pašas mani
aicina un kuras ir uzrunātas ne tikai no manām grāmatām, intervijām un rakstiem,
bet arī no vārdiem Monday portāla intervijas ievadā, kuru neesmu izdomājis es un kuri ierakstīti ielūgumā uz pasākumu: Provokatīvā psihoterapeita Viestura Rudzīša
domas vienā auditorijas daļā spēj radīt sajūsmu, citus pamatīgi nokaitināt.
Viņam ir savs veids, kā skatīties uz šo pasauli un sievietes lomu tajā – varbūt
neparasts, bet konsekvents. Un tajā vērts ieklausīties arī tad, ja viņam galīgi
nepiekrītam." Tātad provokācijas strādā tajā virzienā, kurp vēlos iet.
Es saklausu šajā uzaicinājumu
aizbraukt un izstāstīt tām Valmieras meitenēm, kur viņas ir sievietes un kur
Dievietes un kā tas atsaucas uz viņu vīriem un kā – uz dēliem. Pirms mēneša par
to pašu runāju Siguldā un nākamnedēļ braucu tur vēl. Jo mani aicina! Šie
aicinājumi un manu klientu reakcijas daudz labāk par visu to „tipa intelektuālo un tik ierobežoto
savā pasaules tvērumā” reakcijām rāda, kurp ved mans ceļš.
Nobeigumā gribu citēt daļu no kāda
raksta, kuru ieraudzīju portālā Satori un kuru iesaku lasīt arī, vārda
„vēsturnieks” vietā liekot – „psihoterapeits”.
Gustavs
Strenga: Vēsturnieks kā ienaidnieks
Mans
kolēģis Kaspars Zellis aizvakar savā Facebook profilā izteica, viņaprāt,
ķecerīgu domu, ka "Latvijā vēsturnieka profesionālā autoritāte tiek mērīta
nevis pēc argumentācijas vai izmantotajiem faktiem, bet pēc izdabāšanas
kolektīvajā atmiņā pastāvošajiem spriedumiem vai valsts ideoloģiskajam
pasūtījumam." Manuprāt, šī doma nav ķecerīga, jo tā ir šodienas Latvijas,
iespējams, visas pēcpadomju telpas realitāte – sabiedrība un valsts pieprasa
komplimentārus viedokļus par tās pagātni un vēsturnieku elite ļaujas šim
spiedienam. Profesionāla un kritiska pieeja pagātnes pētniecībai pēc būtības
nav nepieciešama, jo vēsture pēcpadomju sabiedrībā nav intelektuāla matērija,
bet gan savas identitātes stiprināšanas un apliecināšanas instruments. Ir
izdevīgi, ka pastāv tikai divi viedokļi par pagātni – "mūsējais" un
"svešais/nepareizais" ar kuru tad var veiksmīgi cīnīties, uzstāties
medijos, veidot oponējošas dokumentālās filmas un izraidīt kādu no valsts.
Frontes līnija ir skaidra un, kas nav ar "mums", tas ir pret "mums".
Par spīti šim krasajam dalījumam, 21. gadsimtā vēsturnieka misija ir iet
"pret" nevis "pa" straumei, uzdot neērtus, kritiskus
jautājumus, un konfrontēt ar kolektīvo atmiņu, kas nav nekāda svētā govs.
Vai nav interesanti - dažiem labiem
vēstures dziļumus gribas ideoloģizēt tāpat kā citiem - psihes dziļumus! Bet
varbūt abos gadījumos tie ir vieni un tie paši?
|