Ar vārdu sakot,
man nešķiet neiespējami, ka Bena Latkovska vadītā intervija 99% lasītāju šķita
normāla viedokļa atainojums, nedaudz negaidīts un oriģināls, šur tur diskutabls
vai pārdomājams, bet ne skandalozs. Pilnīgi iespējams, ka par skandālu to
pārvērta daži cilvēki ar līdera spējām. Mani tomēr mazāk interesē šo cilvēku
iespējamās suģestijas spējas vai pat suģestijas tehnoloģijas, salīdzinājumā ar
jautājumu – kur ir izrādījies šīs intervijas emocionāli sprāgstošais centrs? Kas detonēja emocijas, pat ja tikai
dažu cilvēku galvās?
Man pašam šķita,
ka tas ir domā par vēsturiski tradicionālās sievišķības noliegumu. Es piedāvāju
apdomāt, vai necenšamies noliegt nenoliedzamo un vai tādējādi neesam ceļā uz
nekurieni. Par svarīgāko jautājumu un atbildi uzskatu šos:
– Jūs esat izteicies, ka sieviešu
iesaistīšanās biznesā un politikā ir sociālais eksperiments, kurš neturpināsies
ilgāk par piecdesmit gadiem. Vai tas nozīmē, ka Viesturs Rudzītis domā, ka pēc
piecdesmit gadiem izdosies sievieti atgriezt ģimenei un aizvākt no biznesa un
politikas?
– Ja mēs tādā veidā stādām šo jautājumu, tad mēs jau domājam, ka viss
labais pasaulē ir radīts vīriešiem. Tiek iestāstīts, ka sievietei ir jāapskauž
tas, kas ir vīrietim, un, ja viņai nerekomendē apskaust vīriešus, tad tā ir
sieviešu nīšana. Bet tā nav. Sieviešu nīšana ir tieši tad, kad mēs tai iesakām
nerealizēties kā sievietei. Tas ir uzbrukums sievišķajam. Tas notiek ļoti asi.
Visa izglītības sistēma ir vīrišķa, un tas nozīmē, ka no pirmās klases meiteni
taisa par puiku. Viņai iemāca domāt, ka viņai jāsaprot fizika un matemātika arī
tad, kad viņai ir PMS, kad viņa domā par bērnu un kad krāso lūpas, lai
izskatītos vilinoši pretējam dzimumam.
Taču, man par lielu pārsteigumu, šis jautājums tādā veidā visās
tvittervētrās tika ignorēts, gluži it kā atrastos kādā aklajā punktā, kurā
atrodošos neredz neviens. Tādēļ mierīgi var nosaukt mani par (vīriešu?)
šovinistu, nekādi neapgrūtinot ne savu galvu, ne sirdsapziņu. Lai nu kā, mans
uztraukums par sievišķības degradēšanu šodienas pasaulē, neizrādījās
interesants skaļākajai lasītāju daļai.
Tomēr varbūt, ka tā tikai šķietami. Ja kādai sievietei par
sevi ir jādomā – es, izrādās, uzbrūku savai sievišķībai! – skaidrs, ka viņa
sadusmosies uz tādu viedokļa izteicēju, nevis uz sevi, kas taču, Rudzīšaprāt,
tā uzbrucēja. Vispār jau viedokļa pareizības atzīšana nereti tiek saistīta ar sekām,
kuras tas izraisa. Un viedoklis par kļūdām sievietes „pielietošanā” var
asociēties ar ļoti radikālām sekām, no kurām ļoti gribas bēgt. Un ļoti
dusmoties.
Tālāk Ivetas Kažokas atklāsme (iespējams, uz tikko
aprakstīto dusmu fona) kā pieteikums vēl kaut kam, kas arī izrādījies
sprādzienbīstams un sprāgstošs:
Varu arī pastāstīt, kādēļ mani šī tēma pietiekami
"uzrunāja", lai justu vajadzību iesaistīties.
Divi pamatiemesli: 1) V.R. izteicieni par Āboltiņu kā izdzīvojušu upuri (šis un turpmākie
izcēlumi citētajos tekstos mani – VR) bija reāli zemi - nu tā, ka zemāk grūti
iedomāties. Es šādās situācijās jūtu
atbildību aizstāvēt to, kuru personiski spārda, bet kam sasietas rokas sevi
aizstāvēt - šī iezīme man ir piemitusi vienmēr, kopš bērnudārza, vienalga, lai
kas arī būtu "atspārdāmais" - vīrietis vai sieviete, bērns vai
pieaugošais, domubiedrs vai mazpazīstams tipāžs. Un tas, ko pateica Rudzītis,
nebija kaut kas vienkārši tizls vai paša kompleksus izgaismojošs (kā par
nepiemērotiem uzvalciņiem vai džemperīšiem), bet gan dziļi personisks. Ja
Rudzītis nesaprot, ko viņš ar šādiem izteikumiem var attiecīgajam cilvēkam
nodarīt, ja viņš sagadīšanās pēc
"trāpīs" pa personisku traumu, sorry, tur jau tad ir runa ne
tikai par ACĪMREDZAMU ētikas pārkāpumu, bet arī, iespējams, par sociopātiju,
kas arī nav labs sākuma punkts darbam ar cilvēkiem.
2) iepazīstoties ar Rudzīša daiļradi, es redzu, ka viņš nodarbojas ar šarlatānismu,
atrodoties amatā, kas ietekmē cilvēku likteņus. Jā, man tas rūp. Un, nē, es nepalikšu malā, redzot, ka kāds
taisās būvēt lidmašīnu, nerēķinoties ar gravitāciju. Brīdināšu cilvēku, kuram
kāds šarlatāns vēzi taisās ārstēt, izmantojot pieskārienus vai dziesmu
terapiju. Saukšu par šarlatānu cilvēku, kas taisās pārveidot pensiju sistēmu,
vadoties no zīmēm, ko izlasa Bībeles kodā. Rudzītis un viņam līdzīgie iederas
šajā virknē. Man ir milzīga cieņa pret psihiatriju un psiholoģiju un cilvēkiem,
kas šīs nozares profesionāli praktizē, vadoties no jaunākajiem zinātniskajiem
atklājumiem un ar gatavību pārskatīt savus iepriekšējos pieņēmumus. Jā, es
pieņemu, ka dažkārt viņi spēj ieraudzīt lietas, kuras zinātniski VĒL nav
pārbaudāmas - tādēļ tas pats zinātnieku daudz kritizētais Karls Gustavs Jungs
ir viens no pieciem man visinteresantākajiem autoriem.
Bet pret prastiem šarlatāniem, kas taisa
savu biznesu uz cilvēku nedrošībām un aizspriedumiem, - pret viņiem gan man nav
nekādas cieņas. Viņi vienkārši ir jāizgaismo - lai cilvēki redz un nesāk par
šarlatāniem uzskatīt visas attiecīgās nozares pārstāvjus.
Šeit viss ir
diezgan skaidrs – Ivetai Kažokai ir emocionāli dziļi trāpījuši vārdi
"izdzīvojis upuris”, un viņa pieņem,
ka tāpat tie varētu būt trāpījuši arī Solvitu Āboltiņu, un ka viņai tā varētu
būt "personiska trauma”. Acīmredzami, kā veidojas drāmas trīsstūris – Upuris
(SA), Glābējs (IK) un Vajātājs (VR). Acīmredzami mēģinājumi subjektīvo taisīt
par objektīvo. Brīžam efektīvi, jo vēl vairāki citi vērotāji nostājas Glābēju
lomā. Ivetas Kažokas subjektīvā pasaule sadalās divās daļās – baltajā un
melnajā. Un viss viņas suģestīvais tiesneses talants mēģina panākt noticēšanu,
ka runa taču ir par visu mūsu, tātad
objektīvo pasauli. Viss kā no
"Bendes meitiņas un viņas tēva”, klasiski. Tur man ir citēta kādas skolotājas
vēstule, pēc savas noskaņas stipri līdzīga IK izteikumiem. Tomēr jāpalasa vēlreiz, ko es NRA esmu teicis
par to izdzīvojušo upuri.
– Kā psihoterapeitam nevaru
nejautāt, ko izsaka Solvitas Āboltiņas sarkanais matu ērkulis?
– Ir sarkani, bet ir arī ugunīgi mati. Āboltiņai ļoti bieži ir ugunīgi
mati. Tas nozīmē – galva deg. Tas ir tas, ko apraksta Kārlis Skalbe Bendes
meitiņā. Tēvs iznācis no kroga, nokritis un nomiris. Arhetipiski tas nozīmē –
mūsu ģimenē nav pieaugušu vīriešu aizsardzības. Tas nozīmē, ka mēs esam
degradētas. Katrs var nākt laupīt, izvarot, un meitenei tagad gāžas virsū šīs
iespējas. Praksē es to redzu – ja ģimenē nav tēva, sievietes ķermenis jau ir it
kā izvarots vai tiek tam gatavots. Šī izjūta ir izveidojusies simtiem tūkstošu
gadu laikā. Ja tēvs nodzeras un nomirst, tad galva sāk degt – kā es tagad lai
izdzīvoju? Es patiešām neko nezinu par Āboltiņu un viņas dzīvi, jo citādi es
nedrīkstētu tā izrunāties, bet viņa arī uzvedas izaicinoši. Viņa uzvedas kā
izdzīvojis upuris. Toreiz, kad viņu izsvilpa Arēnā Rīga, viņa nevis samulsa un
nokaunējās, bet tieši otrādi – smējās. No vienas puses, var teikt – spēcīga
sieviete, bet no otras – kāpēc viņu izsvilpa?
Ar tekstu laikrakstā ir tā grūtība, ka teorētiski tajā
jāparādās arī tam, kas sarunā ir bijis neverbāls, vārdus papildinošs,
paskaidrojošs vai mīkstinošs. Var būt, ka tieši tādiem vārdiem es izteicu savu
domu, tomēr ja pašam šī intervija būtu jāpieraksta, es kaut ko nogludinātu un
kaut ko paskaidrotu. Tas nav pārmetums Benam, jo žurnālistam, pirmkārt, nav
jābūt rakstniekam savā izteiksmes precizitātē, noslīpētībā un psiholoģiskā fona
aprakstītgatavībā, un otrkārt, viņam ir arī tiesības apzināti vai neapzināti
„izlaist caur sevi” un interpretēt dzirdēto. Žurnālists ir profesionālis ar
izglītību un pieredzi, un viņa stils var būt provocēt, viņš var nebūt vienkāršs
runāta teksta stenografētājs. Jau kur tie laiki, kad es vairs neprasu
žurnālistiem saskaņot interviju pierakstus. Ja jau viņš atstāja tik asi un
paraupji, gan jau viņam to vajadzēja, kaut vai –vajadzēja uzdot man šādu
jautājumu. Varbūt lai izspēlētu mani pret kādu, varbūt pavisam neapzināti. Bet
tā nav mana atbildība, reportieris taču arī liek savu vārdu zem vai virs teksta.
Kas attiecas uz vārdiem „izdzīvojis upuris” – tos var
uztvert ne tikai tā, kā to darīja Iveta Kažoka. Tas var būt arī kompliments. Tā
var būt arī norāde uz nojaušamu informāciju par pārdzīvoto. To var iztulkot arī
kā spēka avotus vai Lāčplēša ausis. Manā uztverē šiem vārdiem nav klāt kāda
negatīva vai pazemojoša pieskaņa. Tā nav arī diagnoze, kā viens otrs mēģina
apgalvot, jo tad jau Bībele būtu diagnožu klasifikators. Man šie vārdi nozīmē
tādu kā psiholoģiskas rētas apzīmējumu, neaktīvu, nemainīgu jūtu un uzvedības
kompleksu, kas raksturīgs publiskajai personai Solvitai Āboltiņai un kura
izpausmes es tālāk arī nedaudz ieskicēju.
Ir viņas matos kaut kāds izaicinājums un es izjūtu to kā
saistītu ar viņas dzimumu. Paskatieties, kā viņa tiek attēlota karikatūrās –
gandrīz vienmēr ar akcentētu frizūru un izgrieztām krūtīm, hipertaisnu muguru. Tas
nav tikai lepnums par sevi kā sievieti. Tas nav tikai feministisks prieks par
savu sievietes iespēju realizēšanos. Tur ir kaut kas revanšistisks klāt. Un
vīrieši to sajūt. Daži – kā Arēnā – svilpj. Citi cīnās, dodot iespēju tos
uzvarēt vienkārši uzvarēšanas pēc, vēl un vēlreiz atkārtojot kādu vissvarīgāko uzvaru
un pieminot cīņu par to. Ir daudz tādu šodien objektīvi bezjēdzīgu cīniņu
Āboltiņai apkārt, atcerēsimies kaut vai Zatlera atteikšanos stāties Vienotībā,
nevis veidot „savu” partiju. Šīs atkal ir manas asociācijas un fantāzijas –
esmu pieradis tādas veidot, jo maniem klientiem tās palīdz sevi ieraudzīt
citādākā griezumā. Ne vienmēr tās „uzmin patiesību”, tas nemaz nav asociēšanas
darba uzdevums. Asociācijas atspoguļo, dodot cilvēkam iespēju izlemt, vai viņš
grib kaut ko mainīt sevī, redzot šo atspoguļoto, jeb atstāt manu fantāziju bez
ievērības.
Protams, šī „izdzīvojušā upura” uzvedība nav nekas
patoloģisks vai destruktīvs, par ko kāds būtu vai nu jāsoda, jādegradē vai
jāžēlo. Tāds rakstura štrihs, katram no mums tādi ir, jo neviens nenodzīvo savu
dzīvi bez zaudējumiem un Upura lomas. Bet IK tā ir gluži vai psihotrauma –
izdzirdēt, ka tiek komentēta kāda Upura lomas rēta... Un, izskatās, viņa nav
vientuļa šajā pārdzīvojumā. Neviens nedrīkst manī ieskatīties arī tad, kad esmu
publiska persona!
Man liekas, es diezgan skaidri pasaku, ka neko nezinu par
privātpersonu, vārdā Solvita Āboltiņa un gadījumā, ja zinātu, tad savas
personiski izjustās profesionālās ētikas dēļ nedrīkstētu „izrunāties”. Tātad
viss, ko saku, ir manas asociācijas, kas izriet gan no profesionālās, gan
personiskās pieredzes par sarkanu matu tēmu - par Bendes meitiņu un par tēva
nāves nozīmi meitai, atsaucoties uz „simttūkstošu gadu pieredzi”, nevis
pārliecību, kas tas ir kāds personisks, piemērām S. Āboltiņas vai I. Kažokas stāsts.
Iespējams, kāds atbalstītu tādu psihoterapeita ētikas
izpratni, kas aizliegtu man komentēt sabiedriski atklātas parādības. Bet tad
jau tikpat labi arī politologam var aizliegt izmantot savas zināšanas, lai
darītu to pašu! Kāpēc sabiedrība nedrīkstētu zināt šis lietas par sarkanajiem
matiem un tēva nāves nozīmi meitai? Kādēļ tā nedrīkstētu praktiski izmantot
Kārļa Skalbes ģeniāli uztaustīto sievietes psiholoģijā un manas interpretācijas
par to?
Fantāzija par to, ka psihoterapeitam publiski jātur mute,
manuprāt, rodas no nedrošības par sevi. Un par bailēm, kas veido novērtējuma
fantāzijas (viņš redz man cauri un tur ir daudz slikta, ko ieraudzīt!). Iveta
Kažoka šeit redz ACĪMREDZAMUS psihoterapeita ētikas pārkāpumus. Es neredzu. Un
man šķiet, ja kāds man aizliegtu izteikties par publiskas personas Ivetas
Kažokas izpausmēm, tad tiktu pārkāptas manas tiesības brīvi paust savu
viedokli.
Šī nav pirmā reize, kad publiski izsakos par politiķiem.
Esmu to darījis gan par Šķēli, gan Šleseru, gan Lembergu, bet nekad tas nav izsaucis
tādas reakcijas, kā šī reize, kad aplūkota tika Solvita Āboltiņa. Kādēļ tā?
Pirmā iespēja – jo Āboltiņa ir sieviete. Un ja sieviete, tad
mums jāatceras sevišķā tās saikne ar Upura un Meitas lomas varām, kuras kaut kā
sākam atpazīt arī tajā, ko runājām par šīs politiķes izaicinošo stāju. Arī I.
Kažoka mēģina viņai izkarot Upura, kuram uzbrūkot šarlatāns Rudzītis, lomu.
Esam šis saiknes jau aplūkojuši šeit - http://www.viestursr.ucoz.lv/blog/par_histeriju_upura_un_meitas_lomam/2012-04-30-215
.
Bet ir arī otra iespēja – S. Āboltiņa kā Dieviete. Par
uzbrukumu Dievietei izjusts notikums izsauc mistiskas bailes. Ne tikai tādas,
kā redzot svētumu zaimošanu. Daudz maģiskākas un vārdos izteikt aizliegtākas.
Dažreiz tās mēģina objektivizēt kā nepieklājību pret sievieti, bet arī tas šinī
gadījumā nebūs pilnīgs apraksts. Tā intervijas rindkopa dažam labam laikam ir
parāvusi vaļā tādas bailes no Dievietes soda, ka, redzot, kā tas Rudzītis tā ne
vella nebaidās šitā te izrunāties, bailes kombinējas ar paniskām dusmām. Un
vēlmi Dievieti aizstāvēt, lai aizbēgtu no šīm bailēm.
Varētu būt iespējams, ka S. Āboltiņa ne tikai I. Kažokai,
bet arī daudzām citām sievietēm un vīriešiem ļoti izteikti asociējas ar
Dievieti. Interesanti, ja es komentētu piemērām Vairas Vīķes – Freibergas
spilgti sarkano kostīmiņu kopā ar līdzīgi kā Āboltiņai lepni un kupli atpakaļ
atmesto matu loku, vai reakcija būtu bijusi tikpat asa? Vai, ja es izteiktos
par Sarmītes Ēlertes sirds vājumu attiecībā uz Andri Šķēli savulaik? Kaut kas
ļoti histēriski pikants manā atmiņā saistās arī ar Sandras Kalnietes
tautfrontietes tēlu, ja nu es būtu detalizēti izteicies arī par to? Varbūt
tādus komentārus pamanītu tikpat asi!
Sievietes visur veido savas spogulīšu skaistuma piramīdas,
gribi vai negribi. Varbūt, ka Āboltiņa ir nokļuvusi kaut kādas nacionālas
piramīdas virsotnē, varbūt viņa tā, pavisam neapzināti ir kļuvusi par nācijas
Karalieni? Varbūt tādas reakcijas uz maniem izteikumiem tādēļ, ka tauta tagad
neapzināti gaida Karalienes dusmu izpausmes un baidās, ka tās var ķert ne tikai
ķecerīgo Rudzīti, bet arī visus tos, kas nav nostājušies pret Rudzīti?
Lai nu kā, skaidrs, ka viss teiktais tikai apliecina tēzi, ka
sievietes ienākšana politikā rada tādas reakcijas, kuru ietekmes nav tik viegli
apzināmas un kontrolējamas. Turklāt, sievietei pašai nemaz nekas nav jādara un
jāgrib darīt, lai tas notiktu. Viņas tēls un dzimuma lomas darbojas caur
fantāziju par viņu. Un šo fantāziju attīsta citi – vīrieši un sievietes,
interpretējot gan viņu, gan citu cilvēku reakcijas uz viņu.
Esmu ļoti pagodināts, ka šī bloga rāmjos sievietes dalās ar
savu pieredzi sava dzemdes cikla izdzīvošanā. Tas notiek tik smalki, ka man pat
bail pieskarties. Es tiešām negribētu kādu aizskart, bet man liekas, ka Ivetai
Kažokai ir vēl daudz neizmantotu iespēju šo to uzzināt par sevi pašu.
|