Tēvs
Varonis ir Tēva lomas paveids, tāds, kuru parasti dabū mazi puikas, kam
jārūpejas par savām mātēm. Jārūpējas tādā nozīmē, ka jārealizē māšu fantāzijas
par Vislabāko Vīrieti pasaulē. Tās mātes jau nesaprot, ka viņu fantāzijas ir
par pašu nerealizētajām vajadzībām un attiecas uz viņu pašu dzīvi un viņu
mērķiem šajā dzīvē. Ja dēls tiek iesaistīts mātes vajadzību apmierināšanā, tad
viņš zaudē savu bērnību, zaudē Dēla lomu apmaiņā pret mātes un visas
matriarhālās kultūras slavinājumiem un lauriem, kļūstot Varonis.
Ja dēls kļūst par to savas mātes vīrieti, kuru viņa viena pati par tādu var
audzināt un veidot un kurai tas nespēj pretoties, tad būtībā dēls kļūst par
savas mātes Tēvu. Bieži vien uzņemoties visas tās vajadzības, pāridarījumus un
nerealizētos sapņus, kas mātei atlikuši no attiecībām ar viņas tēvu un citiem
savas dzīves vīriešiem. Gan jau paies daži gadi un Latvijas mediji sāks
nopietni runāt par māšu neapzinātu vardarbību pret saviem dēliem. Varonis
vienlaicīgi ir gan apliecinājums šādai vardarbībai, gan arī mātes pirmais aizstāvis
iespējamu apsūdzību gadījumā.
Dēls
Tēva loma ir dodoša un Varonis ir lepns, ka var dot. Bet dot jau var tikai
tik, cik ir. Attiecībā uz Šleseru – jābrīnās, no kurienes viņam ir tik daudz
enerģijas, ka viņš joprojām var būt Varonis un Tēvs. Tai pat laikā - ir arī acīmredzami, ka Šlesers
– biznesmenis, vairs nav atdalāms no Šlesera – politiķa. Laikam ir kādi spēka
avoti, paslēpti no sabiedrības acīm. Nez, cik veiksmīgs viņš būtu, esot tikai
biznesmenis?
Viena mana prognoze ir – atvienojoties no valsts budžeta Lielās Krūts, viņam
vienreiz būs jākrīt, enerģija nevar rasties no zila gaisa. Rainis par šo brīdi teiktu
– „sasniedzis mērķi, viņš plok.”
Lāčplēsis
Latviešu mitoloģijā un literatūrā ir nepārspējams Varoņa atainojums –
Lāčplēsis. Gan Andreja Pumpura, gan Raiņa versijā tas, guvis kaut kādus lokālus
panākumus, plok, zaudē spēku un interesi par visu tālāko. Tas iet bojā, krīt Daugavā, turpinot cīnīties
ar kādu mītisku Melno bruņinieku, kas Pumpuram nāk no Rietumiem, bet Rainim –
no Austrumiem.
Mums šeit nav tik svarīga objektīvi fiksētā Latvijas vēsture, cik atkarības
kā zaudējumus dziedējoša psiholoģiska, tātad subjektīva, procesa īpatnība – veidot drāmas trīsstūrus.
Upuris, Vajātājs un Glābējs. Melnais bruņinieks kā Vajātājs, bet Lāčplēsis kā
Upuris. Varonis kā Upuris – kā tas iespējams?
Varoņa cīņa nav objektīva – viņš nedzīvo attiecību pasaulē kopā ar mums,
lai kā arī mums gribētos dabūt viņu par Krīzes Menedžeri. Bet varbūt tomēr par
savu subjektīvo Glābēju, kurš vajadzīgs mums katram kā Upurim?... Lāčplēšis „iet sevi piepildīt”, kā „Uguns un
Nakts” prologā rakstīja Rainis. Viņš dara iekšēju darbu, nevis ārēju –
politisku, ekonomisku vai ko citādi nacionāli svarīgu.
Viņam, kas „iet sevi piepildīt”, ir iekšēja, subjektīva vajadzība to darīt.
Jauns cilvēks, kas izmanto politiku, radot savu astoņkāji, vai matriarhālu
piramīdu, kā man tādas patīk devēt, ar sevi kā Lielo Māti centrā. Šādas piramīdas
rodas, caurumiem dvēselēs meklējot otru un citas pusītes un salīpot kopā – tā
realizējas tas, ko es saucu par atkarības sievišķo tipu, atkarību no attiecībām,
izmantojot citus cilvēkus savu deficītu kompensēšanai.
Šlesers nelieto reibinošas vielas – tas būtu neiedomājami, arī azartspēļu
izmantošana neapzinātai sevis ārstēšanai tam nav raksturīga. Vienīgais, kas
viņam varētu piemist no vīrišķā atkarības tipa – apdullināšanās ar darbu. Tomēr
man šķiet, ka viņa ģimene un tas, kādu lomu viņš tai piešķir savā dzīvē, varētu
būt gana efektīvs pretspēks pazušanai darbā.
Lielā Māte
Ainārs Šlesers tiek pieskaitīts pie trim redzamākajiem Latvijas oligarhiem,
vai, kā man labāk patīk tos saukt – feodāļiem. Bez apsaukāšanās par „astoņkājiem” Latvijā vēl
nav iedibinājusies kāda cita, konstruktīvāka atkarīgo „ sevis piepildītāju”
apvienību analīzes tradīcija. Dīvaini,
ka sabiedrībai tik svarīgs jautājums ir palicis ārpus nopietnas publiskās un
akadēmiskās analīzes fokusa.
Šī vēl nav sabiedrība, kas kā elektriskās strāvas triecienu izjūt
atkritienu no brīvības uz atkarību. „Nu un?”, tā jautā, izdzirdusi informāciju
par „šofera dēlu”. Vai tad šofera dēls nedrīkst būt talantīgs un veidot savu
karjeru? Sabiedrība vēl asi neizjūt robežu starp „konkursu izturējušiem” un
„par nopelniem pietuvinātiem” karjeristiem. Bet šī robeža ir arī starp
matriarhātu un patriarhātu.
Izmantots, iesaukts kalpošanā un varbūt izcīnijis, bet varbūt nozadzis sev
sievišķo, matriarhālās varas virsotnē stāvošo Lielās Mātes lomu. Tā notiek
vienmēr, matriarhāli – feodālā Lielā Māte ir Varoņa alter Ego. Jo matriarhātā
vīrišķais vienmēr subordinējas sievišķajam, jeb Māte mīl Dēlu un dēlam ir
aizliegts nemīlēt māti.
Kristietis
Ja nebūtu ziņu par Aināra Šlesera kristieša dzīvi, mana interese par šo personu
būtu stipri mazāka. Viņā ir stipra neapzināta tieksme meklēt iespējas
neitralizēt matriarhālo čūsku snaikstīšanos sevī. Manuprāt, tā ir spēka pazīme.
Jo ar „caurumu dvēselē” var apieties divējādi. Atkarīgi – izveidojot drāmas
trīsstūri un mūžīgi lāčplēsiski cīnoties un mēģinot kādam kaut ko nozagt,
aizņemties vai piesūkties. Var arī neatkarīgi – negaidīt, ka kāds iedos
trūkstošo no ārienes, bet meklēt to sevī. Ticēt un lūgties, ka tas atradīsies
un tiks dots.
Privātā dzīve
Ainārs Šlesers ir izveidojis nepārejamu robežu starp publisko un
privāto. Domāju, ka viņa paša interesēs
būtu šo to no privātā tomēr iznest publiskajā daļā. Ja tas notiktu, tad viņš
kļūtu ne tikai Varonis sev un savai mātei, viņas zemapziņai un dzimtaskokam.
Mēs kaut kādā veidā jau esam par viņu balsojuši, viņš ir mūsu protagonists,
tātad viņš uz saviem pleciem nes arī mūsu jautājumus. Mēs gribam, lai viņš uz
tiem atbild arī mūsu vietā.
Publiski redzama ir Šlesera kundze. Skaista sieviete, viņa tomēr neatstāj
iespaidu, ka pati izdara izvēles savā dzīvē. Ir tipiski, ka vīrieši, kas cietuši no savām
mātēm, par sievām neapzināti izvēlas kaut ko vieglāk un patīkamāk vadāmu un
dažreiz, bēgot no Varoņa lomas, pāriet sievas uzvardā...
Tomēr svarīgākais personiskais jautājums, uz ko Ainārs Šlesers varētu mums
atbildēt, ir – kādas ir viņa attiecības ar savu tēvu?
Titanomahija
Šī hipotēžu vija aizsākās no Varoņa lomas, kas kalpo vēsturei un Mātei, nevis
nākotnei un Tēvam. Man šķiet, būtu jābūt svarīgam stāstam par Ainara Šlesera
tēvu. Ir Anša Lerha – Puškaiša publicēta latviešu varoņu pasaka par Lāčadēlu,
kas kopā ar savu māti – princesi mīt alā, kurai tēvs – lācis aizvēlis priekšā
akmeni. Kad dēls paaudzies, viņš noveļ akmeni nost un – nogalina lāci, savu
tēvu. Bet tieši tad lācis pārvēršas par ķēniņdēlu, kas par lāci ir savulaik
noburts ticis. Viņš saka lielu paldies savam dēlam – atbrīvotājam no
pazemojošās Lāča lomas un tālāknodod tam savu nopelniem vainagoto zobenu,
vīrišķās pieredzes simbolu.
Ar ko cīnās Ainārs Šlesers? Mums ir tiesības to uzzināt, jo šīs cīņas tiek
izgaismotas par mūsu – nodokļu maksātaju naudu. (Varbūt tā ir subjektīva
cirkulāra cīņa drāmas trīsstūrī, par kuru nekad nevar zināt, kad tā beigsies?) Bet ne nauda ir svarīgākā, ne tādēļ viņš ir
Varonis. Vīriešiem nav nekā
aizkustinošāka par šo metamorfozi – es apskaujos ar savu pretinieku, viņš kļūst
par maniem resursiem un par pamatu, uz kura es stāvu. Mans pusaudža vecums ir
beidzies un izrādās, es esmu atradis to, ko mana māte no manis slēpa. Manu
tēvu. Tas tad arī būtu iemesls, kādēļ mūsu
protagonistam un līdz ar to arī mums – latviešiem - šis kristīgais Dievs –
Tēvs, Dēls un Svētais Gars...
Kapēc Šlesers?
Latvieši ir ļoti „ caurumaina” tauta, vēsture mūs nav taupījusi. Feodālais
attīstības periods ar attiecībām „ latvietis un viņa kungs” ir drāma, kas mums
laikam jāizspēlē līdz galam, gribam to vai nē. Ja man būtu jābūt šīs drāmas
režisoram, kam tiesības izvēlēties vispiemērotāko Kunga lomas tēlotāju no mums
latviešiem pašiem, es no trim pretendentiem tomēr izvelētos Šleseru.
Pirmkārt tādēļ, ka viņš visjaunākais. Tas nozīmē – viņu nav tā
sakropļojušas boļševisma varas spēles. Principā jau ne tik atšķirīgas no tām,
kas tagad. Bet kā pagātnē vērsto Varoni tās neapzināti ietekmējušas ļoti. Taču
Aināram Šleseram ir arī rietumniecisku attiecību pieredze, varbūt ne tik
intensīva laika un akadēmisko panākumu vērtējumā. Svarīga ar to, ka tur viņš
atrada savu Audžutēvu. Cik labi, ka ir Tēvs, bet – cik grūti, ja to ir vairāki!
Otrkārt, viņš ir kristietis. Kā lai atdala tos, kas orientējas uz ārejiem
resursiem, cenšoties tos kādam nozagt, no citiem, - kas paļaujas uz sevi?
Piederība Kristus draudzei to automātiski negarantē, bet palielina iespēju, ka
meklējumi ir iekšēji.
Raiņa un Pumpura Lāčplēsis
Rainis bija ļoti „caurumains”, viņa atkarība nāca nevis no zaudējumiem
savā, bet gan savu vecāku ģimeņu dzīvē. Arī viņa Lāčplēsis dzīvoja matriarhāli
- cirkulārajā laikā. Raiņa Spīdola ietvēra sevī visas sievišķās lomas, tātad
galu un sākumu. Viņa ielēca Daugavā līdzi Lāčplēsim, man šķiet, uz mūžiem.
Palika vien ”Laimdota – Latvija”, nekrofils tēls, izraidīts ārpus sievišķības
un visa dzīvā.
Pumpura Lāčplēsis pirms iekrišanas Daugavā apprecēja pilnīgi citu Laimdotu
– Meitu. Tātad uzņēmās atbildību, kas eposa autora paša dzīvē nozīmēja ģimenes
izveidošanu, kurā galu galā sadzima 6
bērni. Jaunas profesijas iegūšanu, tādas, kura prasīja disciplīnu un
kurā raudāt nebija pieņemts. Viņam bija jāatsakās no saldā atkarības sapņa par Māti -
Spīdalu, nu jau Kokneša apprecētu.
Attiecībā uz Aināru Šleseru mans galvenais jautājums ir – kurš no
Lāčplēšiem viņš ir? Ja Raiņa, tad mums nevajadzētu viņu iesaistīt savos
balsojumos. Ja Pumpura, tad viņš varētu būt tas, ko mēdz saukt par tautas
protagonistu. Kādu, kas cīnās mūsu vietā. Vēl tikai būtu jāuzzina, vai viņš
pats to saprot.
|