Nacionālais teātris un režisors
Elmārs Seņkovs nupat palaidis pie skatītājiem savu jauno teātra projektu ar
nosaukumu „Gals”. Tieši tā – ne izrādi un ne traģikomēdiju, kā tas arī tiek
pieteikts, bet projektu. Nedaudz piedalījos tā tapšanā, ar vienu
psihodramatisku treniņu aktieriem, bet tas man tagad daudz netraucē izteikties
par galarezultātu. Atšķirībā no „Mīli manu sievu”, kur arī pastrādāju pusi
dienas, par kuru man daudz grūtāk izteikties no daudz maz neatkarīga vērotāja
pozīcijas. Ja pavisam īsi – šis projekts, manuprāt, ir vairāki soļi pareizajā
virzienā. Gan jau jāsper vēl citi, bet vienam projektam pietiek. Par to
rakstot, atvainojos tiem radošās grupas dalībniekiem, kurus še neminēšu vārdā –
tas tikai tādēļ, ka izjutu viņus kā grupu, nevis indivīdus, kas noteikti nav
sliktāk.
Jaunais Režisors
Jaunajiem režisoriem (visiem) gribas
kaut kā uzsist uz pleca – būs labi, darbojies tik! Zinot, ka jaunībai ir ne
tikai dabiskas priekšrocības (enerģija, drosme iet pāri novecojušiem tabu), bet
arī dabiski trūkumi. Iespējams, klasiska (ak dies, kas īsti ir klasisks?) teātra
režisora darbā tieši pēdējiem ir sevišķi liels risks izpausties – turklāt
nereti šīs izpausmes ir tādas, kuras pats mākslinieks īsti varēs saskatīt tikai
pēc gadiem – Dzīvi vislabāk var ieraudzīt no beigu GALA. Stulba situācija –
varbūt tad nedarīt neko, līdz pienāks kādi četrdesmit vismaz? Nu, bet atkal
nevar – jo bailes tak to teātri atmīlēt (razljubitj), kas ļoti var notikt, ja
līdz vajadzīgajam vecumam pa dzīvi jāsitās citādiem, varbūt daudz ienesīgākiem
(naudiski) ceļiem. Turklāt – pieredze – vajag tak roku ar kaut kur „uzsist”,
savas personiskās kļūdas sataisīt, kas taču (būsim godīgi) ir īstie pieredzes
ķieģelīši, atšķirībā no svešajām kļūdām, kas nesāp.
Bet arī jocīgi ar tiem jaunajiem.
Tu viņam centies veltīt iedrošinošu smaidu, kuru viņš tomēr nevar uztvert bez aizdomām,
jo nojauš taču, ka neredz to, ko es varu redzēt. Viņš tiek spiests justies kā
tāds pusakls, kam pieteicies šķietami redzīgāks, bet nezināmas uzticamības
pavadonis. Vai tad viņš var uzreiz tādam krist ap kaklu – vai cik labi, ka tu
tāds te gadījies! Bet tikpat muļķīgi ir pirmajā rokasspiedienā izpaust savas
Vecāka Cilvēka Gādīgās Bažas, pašam tad filtrējot, vai Jaunais to uztvers kā
pazemojumu, vai tomēr kā godīgu, labvēlīgu citas pieredzes viedokli? Es zinu,
cik jūtīgi ir vīrieši, tajā skaitā jaunie, tādēļ nav tik viegli tiem pateikt
kaut ko gan godīgi, gan atbalstoši, kur nu vēl, ja šis atbalsts ir godīga kritika.
Dažreiz ir jāsastopas arī ar novēlotām autoritāšu krīzes reakcijām (kam
teorētiski būtu jābūt ieslēgtām pusaudžu vecuma robežās, bet mākslas vidē tās
tomēr migrē cauri visiem vecumiem), kad jaunais režisors kaut ko dara tikai
tādēļ, lai apliecinātu savu „pret”, kam pat daudzreiz sanāk sanākt ar sakarīgu,
tomēr, būsim godīgi, vecākās paaudzes formulētajam „PAR” nozagtu jēgu.
Tomēr jaunais taču arī nedrīkst ienākt
teātrī un vienkārši paziņot, ka nekādas revolūcijas nav gaidāmas - atstāsim
visu pa vecam! Skaidrs, ka jauno pienākums ir pievadīt mūsu galvām vismaz kādu
nieku svaiga gaisa un ja viņi to nespēs, tad mēs tos uzlūkosim par izniekotu
paaudzi – kā gan citādi! Bet no nezin kādas otras puses - ir taču tik bīstami
arī sarīkot troksni trokšņa dēļ un tikt ieskaitītam mūžam jaunajos un
perspektīvajos...
Nolūrēju, kā Elmāru Seņkovu pēc
pirmizrādes samīļoja Māra Ķimele. Sirsnīgi, bet ne mātišķi. Tur nebija arī nekā
no „bet tu vēl varēji šo un to...!” Es tur sajutu rūpes, lai „viss turpinātos
arī pēc mums”.
Izaicinājums
Man ļoti tīk atcerēties teātra
pirmsākumus – āžu gājienus, kā var iztulkot grieķu vārdu „traģēdija”. Kaut ko
līdzīgu ķekatām, kurās VIENS vada visu gājienu, bet pārējie piespēlē,
atspoguļo, kopē - ir tas, ko sauc par „grieķu kori”. Bet tas VIENS ir
protagonists – pirmais cīņā! Modernajam teātrim ir tendence regresēt uz šiem
āžu gājieniem – tas ir ļoti vienkāršs un psiholoģiski pamatots koncepts –
režisors kā protagonists un aktieri kā viņa koris! Tālāk citēju rindas
(208.lpp.) no prof. P. Ķiķaukas „Grieķu literatūras vēstures” (Universitātes
apgāds, 1944): „Traģēdija, ko sākumā
izrādīja koris viens pats, jau Tespida laikā dabūja vienu „atbildētāju” jeb
aktieri, kam Aishils pievienoja otru, tā radīdams dramatisku dialogu vārda īstā
nozīmē. Sofokls (sākot ar 468.g.[p.m.ē]) pavairoja aktieru skaitu līdz 3, un
šis skaits palika par normālo visā turpmākā klasiskās drāmas laikā, jo vairāk
par 3 aktieriem, izņemot dažus retus gadījumus, vienas kādas lugas izrādē
nemēdza uzstāties. Tas, protams, nenozīmē, ka lugā darbojās tikai 3 personas,
jo lomu skaits bija daudz lielāks par aktieru skaitu, un viens pats aktieris
dažādos cēlienos tēloja dažādas lomas. Grūtākās lomas mēdza piešķirt spējīgākam
aktierim, kas dabūja protagonista nosaukumu; mazāk svarīgās lomas dabūja
deuteragonists un tritagonists.”
Svarīgais un nozīmīgais ir
radīšanas pienākumu dalīšana – jo katrs mākslinieks interpretē dramatisko
materiālu saskaņā ar savas spontanitātes atradumiem. Visvienkāršākā, arī
psihodrāmā visizmantotākā shēma ir „protagonists + koris” – bet tai ir tendence
no psihes dziļumiem atdzimt modernajā teātrī kā režisora (protagonista)
diktātam. Kas ir pamatoti psihodrāmā kā ārstēšanā, nav tik pamatoti teātrī,
kuram ir arī citi ideāli, bez protagonista veselības uzlabošanas. Bet – tiklīdz
ir vairāki aktieri, tā sākas neizbēgama konkurence starp viņu interpretācijām
(katra cilvēka spontanitāte un zemapziņa meklē ko savu, sev iztrūkstošu) tādēļ
režisors sākumā parādās kā arbitrs, pēc tam kā diktators, un pēc tam, apmetis
slaidu loku, reinkarnējas par protagonistu un viņa kori.
Šīs fundamentālās teātra
problēmas it kā var risināt saskaņā ar formulu – režisors nosaka „kas jādara”,
bet aktieris – „kā jādara”. Bet ne viss atrisinās – dažiem aktieriem vajag
palīdzību savas sponatnitātes atraisīšanā un kādam tomēr arī jāatrod līdzsvars
starp režisora un aktieru spontānajiem veikumiem. Turklāt – mums tak vēl ir
Dramaturgs!
Es nezinu, vai latviešu teātra
skolās operē ar tiem pašiem terminiem, kurus šeit lietoju es. Tāpat es nezinu,
vai šī projekta režisors savu mērķi formulē līdzīgi, kā to viņa vietā esmu
noformulējis es. Nezinu arī, vai kāds no daudzo teātra mūzu (ak, daudzās mūzas!,
traģēdijai Melpomene, komēdijai Tallija, episkajai poēzijai – Kalliope... ) vides
līdzīgi kā es redz arī nākamos speramos soļus – parādīt, kā dzīvo varenie un
mūžīgie dievi (arhetipi), liekot skatītājam sajust šos dievus sevī un atšķirt
no tā, ko viņš šajā dzīvē var iespaidot kā cilvēks ar savu individuālu
biogrāfiju un raksturu. Senie grieķi mīlēja tieši šādu teātri, jo tas attīrīja
(katarsis), sakārtoja un deva spēkus darīt to, ko cilvēks var izdarīt.
Necīnīties ar dieviem, bet tos pielūgt un ar tiem rēķināties. Latviešu teātris
grieķu dievus ir aizmirsis. Bet – grieķiskajā pasaules izjūtā (dievos) balstās
visa Eiropas vērtību sistēma.
Projektu „Gals” dievi vēl nebija
pagodinājuši ar savu ierašanos, tomēr tas man šķiet labi realizēta ideja divu galveno
iemeslu dēļ. Pirmkārt, tas piedāvā praktisku, nevis tikai teorētisku (galvā) attiecību
pārrevidēšanu trīsstūrī Dramaturgs – Režisors – Aktieris, turklāt tieši pēdējam
iedod gan vairāk telpas, gan vairāk atbildības (labāk nožēlot to, kas izdarīts,
nevis to, kas tikai gribēts). Un, otrkārt, Elmārs Seņkovs ir paņēmis materiālu,
kas droši atbilst viņa šodienas varēšanai, tajā pat laikā piedāvājot arī ne
mazumu izaicinājumu. Šajā sakarā man ir zināmas bažas par citiem jaunajiem – ar
nepacietību gaidu gan Semjuela Beketa „Mērfiju”, gan Treisija Letsa „Osedžas
zemi”. Vai citiem jaunajiem ceļamais nebūs par smagu?
Aktieris un loma
Ilgi un komplicēti procesi
latviešu teātrī ir izaudzinājuši arī tādu aktieri, kam pierasti un izdevīgi
„būt korī”, un kas pats pieprasa režisoram diktatūru – „kā jādara”. Bet tas
savukārt noved radošā strupceļā. Mēs redzam tehniski, nevis spontāni nospēlētas
izrādes, kuras nesniedz atbildi uz jautājumu – kādēļ cilvēkam, kurš prot (lugu)
lasīt un redzēt savā iztēlē, bija jānāk uz teātri? Lai pazaudētu savas iekšējās
bildes, kas radās lasīšanas procesā un neiegūtu augstvērtīgāku to aizvietojumu?
Alternatīva – iemānīt aktieri
viņa paša spontanitātē un panākt, lai viņš patiešām rada – nav nemaz tik
pašsaprotama. Radīt – tas ir smags darbs, kuru mazajā latviskajā kultūrvidē šodien
nav iespējams atbilstoši apmaksāt. Turklāt radīšana skar paša radītāja
personību – kaut kas var dzimt tikai no turienes - un kam gan liekas galvas un
sirdssāpes? Lai radīšanu izturētu, aktierim vajag stipras robežas starp sevi un
lomu, vajag labu derolēšanu (izvešanu no lomām, dažas no kurām ir briesmīgas!,
tomēr profesionālim taču neviens nejautā, viegli vai grūti) – ar šo darbiņu projektā
bija iespējams paeksperimentēt man. Ļoti interesantas un atšķirīgas skulptūras
veidojas, ja skatāmies attiecības starp Aktieri, viņa Personisko Noslēpumu,
Lomu un Skatītāju. Vai ir jēga turpināt ieguldīt šajā virzienā turpmāk, pašam
grūti novērtēt. Kad satikšu aktierus, pajautāšu.
Skatoties pirmizrādi, izskatījās,
ka projekts un režisors bija nodrošinājis aktieriem Drošu Vidi, kurā radīt un
viņi arī nekautrējās tai uzticēties un izmantot šīs iespējas. Vai Normunds
Laizāns var cerēt uz lielās skatuves dabūt maza mūzikas skolas puikas lomu,
kurā viņš bija, dzīvoja un radīja, turpat blakus izpaužoties kā neredzēti
plēsonīgs un pat monstrozs ievainots Vīrietis? Bet vai Ināra Slucka vēl kādreiz
drīkstēs būt aktrise, kas NESPĒJ ieiet savā lomā, jo tā viņai ir personiski
pretīga? Visam, kas notika uz skatuves, patiešām varēja noticēt un tieši tas,
šķiet tā sildīja un priecēja publiku – šīs aktierdarbu pērlītes, kuras tie
Radīja, nevis tikai tehniski norunāja. Un ar kurām tie uzsildīja un iedvesmoja
kolēģus un jūtīgi reaģējošos skatītājus.
Anete Saulīte droši atvērās kā
Pavedinātāja un saķēra tur maisiem dzīvas enerģijas (man izskatījās), bet
Atraidītā (noGALinātA) viņa negribēja būt nemaz. Jāņa Vimbas spēlē es tikpat kā
neredzēju viņam citur raksturīgas impulsīvas un monotonas parazītkustības un
parazītintonācijas, kas nevajadzīgi piesārņo aktierveikumus – kustības un
teksts bija saskaņā ar atveidoto tēlu loģiku, nevis grūtībām to sajust. Girtā
Luiznikā ieraudzīju seju, acis un dažas elegantas pauzītes, lai skatītājiem
būtu kur izlaist savu reakciju - tas vairs nebija tas tikai „smukais puisis” un
nekas vairāk, kas šad tad iepriekš. Bet Jurijs Djakonovs projektā ielauzās ar
savu lielas tautas pārstāvjiem raksturīgo iekšējo drošību, pārgalvību un skaļo
balsi. Bet es viņu redzēju arī kā ļoti ziņkārīgu par visu, kas tur notika.
Nedaudz mulsināja otrais – video
– plāns, kurā redzējām aktierus aizkadrā. Pirmkārt, ļoti daudz blīvas, vizuāli
būtiskas informācijas – prasās to visu skatīties vēlreiz. Otrkārt, dažbrīd bija
sajūta, ka mani „nes cauri”, jo īsti nebija skaidri spēles noteikumi - vai
aktieris ir vai nav lomā (vai viņš „joko”, vai „runā nopietni”?, vai drusciņ ir
un drusciņ nav lomā?) Lai tajā orientētos, jāsāk sāpēt galvai un parādās bailes
iesmieties nevietā.
Dramaturgs
Visa teātra vēsture liecina par
līdzsvara meklējumiem starp dažādiem speciālistiem (funkcijām) uz un ap
skatuvi. Šobrīd un sevišķi šajā projektā aktuāls ir kļuvis trīsstūris Dramaturgs
– Režisors – Aktieris. Bet teātros parādījusies tendence vai nu iztikt bez
dramaturga vispār, visu tā darbu pārņemot režisoram, vai – kā šajā projektā –
dramaturgu izmantot kā Protokolistu, kurš gan galvā, gan uz video fiksē to
spontāno dramatisko materiālu, kurš rodas teātra mēģinājumā un kas, atradis
kādu zelta graudu starp pelavām, priecīgs rāda to citiem procesa dalībniekiem,
kas tad nolemj – ir tas grauds rādāms publikai vai nav. Sanāk, ka tradicionālā
dramaturga atbildība pārcēlusies pie radošās grupas, bet galvenokārt, - pie
aktiera.
Jāsaka, pie labas dramaturģijas
tas tomēr nenoved, bet tas laikam nebija šī projekta mērķis. Visas izrādē nospēlētās etīdes saturiski
nav sevišķi bagātas, tur nav dziļu psiholoģisku meklējumu un negaidītu raksturu
sadursmju. Tās rotaļājas ap seksu (greizsirdība gaļas paviljonā un tā, kas
izpausta ar krievu trīsstāvīgajiem un šauteni rokā, atraidījums it kā matu dēļ),
alkoholu (paģiras kā tēva mīlestība) un nacionālkulturālajām (senilā krievu pulkveža
pašnāvība), kā arī ģimenes attiecībām (mūzikas skolas direktors – tēvs, vīrs un
diktators). Tikai viena etīde – aktrises atvadas no teātra - atļāvās
iedziļināties, nevis tikai pārskriet pāri, cilvēciskā pārdzīvojumā - saistībā
ar to, ko viņai nozīmē piedzīvot Galu. Bet laikam jau ne kāda augstā
dramaturģija bija mērķis šeit – etīdes bez pretenzijām uz gudrību, bet aktieri
tajās asprātīgi, paradoksāli un ar lielu jūtīgumu lomas atklāsmē.
Šāda tipa dramaturģiskais
materiāls vienmēr garantēti izsauks dzīvu reakciju publikā, kas tā bija arī
šoreiz (lai gan pirmizrāžu publika ir ļoti izņēmums - prasīga, kompetenta un
daudz niansētāk redzoša par mani). Prātīga izvēle jaunam režisoram – nebāzties
ar komplicētu dramaturģiju, sakrāt sevī pārliecības un autoritātes rezervi. Sajust,
ko skatītājs pieprasa. Bet arī cits ideāls – parādīt skatītājam teātra
mēģinājumu pasaules īpašo šarmu un atraisītību, kam tik bieži ir lemts uz
skatuves neparādīties, lai gan tas neapšaubāmi ir stabila teātra vērtība kā
pati par sevi. Man liekas, aktieriem mīļa ir tieši tā atmosfēra, kas mēģinājumos
– man jau tā liekas kā sajūta psihoterapijā, nosaucot to par smagu darbu,
veltītu Skatītājam. Un varbūt vēl viens ideāls – vairāk raksturīgs krievu
kultūrai – Arkādija Raikina savukārt uz skatuves un TV nospēlētās un tur
joprojām dzīvojošās humora etīžu izrādes.
Tomēr jautājumi nākotnei paliek –
kā vairāku aktieru spontanitāšu sadursme uzvestos šī projekta noteikumu
ietvaros un vai režisors (radošais kolektīvs) tiktu galā ar dramaturģiski sarežģītākām
Gala situācijām, vai varētu no tām spontāni, nevis režisora nodiktēti izveidot
tikpat dzīvus vēstījumus? Piemērām, Mēdeja, kas nogalinājusi savus dēlus. Vai -
Grietiņa cietumā, bet Fausts un Mefistofelis brīvībā. Un tas viss Olimpa dievu
sapulces tiešā uzraudzībā.
Skatuve
Kaut kas man tur šķita lieks –
laikam jau aktieru spoguļgaldiņu rinda dibenplānā. (Psihodrāmā ir likums –
notīri skatuvi!) Etīžu rekvizītu sakārtošana rindā starp skatuvi un
spoguļgaldiņiem palīdzēja atcerēties etīžu secību, bet kaut kādā ziņā arī
piesārņoja. Priekšdaļa – skatuve un ekrāns, kā jau teikts, bija ļoti intensīvi,
video varbūt par daudz. Vai šie četri līmeņi veidoja harmoniju? Baidos, ka nē,
lai gan iecere intelektuāli nolasās labi – darbība un uzlādēšanās, tagadne un
pagātne, personiskais un publiskais, spožums un posts.
Es skatuvi un ekrānu izjutu, kā „iebāztu
sejā” vai projicētu uz degungala un tādēļ diezgan agresīvu. Kas, protams, nav
nepareizi. Bet tas nedeva gana daudz paužu un drošības, kas rodas no tā, ka daļa
darbības notiek dziļāk dibenplānā. Šīm pauzēm un drošībai ir nozīme, uztverot
informāciju – ja to ir gana, tad skatītāja galvā nekas neiestrēgst, bet brīvi
plūst. Lai gan – tas atkarīgs arī no skatītāja – „pirmizrāžu publika” droši
vien spēj izturēt vēl koncentrētākus informācijas bliezienus, bet varbūt es kļūdos.
Gals
Man jebkurš gals, nobeigums vai
nāve ir brīdis, kurā koncentrējas viss bijušais, dzīve. Klīnisko nāvi
pārdzīvojušie stāsta par to, kā vienā sekundes daļā vēlreiz izdzīvojuši visu.
Kāda ir bijusi projekta iecere, dodot tam šādu nosaukumu, un kā šī iecere ir
atklājusies darbībā?
Te, protams, atkal jāpadomā par
jauna un veca cilvēka attieksmi un zināšanām par galu un nāvi – tur noteikti ir
gana daudz atšķirību. Bet svarīgi par tām iedomāties. Man izskatījās, ka vairāk
ir izmantota komēdijas pieeja – nevis galu kā pārdzīvojumu nospēlēt uz skatuves,
bet iespiest to skatītāja iztēlē, galvā. Teikšu atklāti, man tas patīk mazāk kā
traģēdijas pieeja, kura visspilgtāk izpaudās Ināras Sluckas darbā. Ja emocijas,
iekšpasaule, ir uz skatuves, tad skatītājā nekas neiestrēgst un nevajag
vairākas dienas, lai notikušo sagremotu. Jo – gremo jau tikai čaklākie, vairums
staigā tālāk ar piebāztu galvu un izspēlē savu piebāztību dzīvē.
Ja skatāmies no šāda viedokļa,
tad vairākām etīdēm derētu nosaukums „pirms Gala”, „Gala sākums”, „gaidot Galu”, „bailes no
Gala” vai „gandrīz Gals”. Nu labi, bet nav jau ko piekasīties – arī tas viss ir
Gals.
Tomēr jebkurš Gals, radot tukšumu
dvēselē vai cilvēku grupā, ir ļoti aktīvs izmaiņu stimuls, raujot sevī iekšā
visu, kas tam apkārt (daba tukšumu nemīl). Un tad tas viss var atļaut tikt
ierauts vai pretoties (piemērām, izdarot pašnāvības) un līdz ar to – veidojot
konkurējošus tukšumus, kuros varbūt var jaudīgāk kaut ko ieraut, tādējādi
parādot arī pašnāvību jēgu. Bet jebkurā gadījumā – Gals dod iespēju Sākumam.
Varam pafantazēt, kāds tas būs. Varbūt jauns, līdzīgs projekts? Varbūt jauns
pakāpiens projekta dalībnieku radošajās biogrāfijās? Lai nu kā – kaut kas jau
būs.