Pirmais iespaids, lasot par
Henriju VIII, - nesekmīga cīņa, lai viņam kaut kad būtu vīrieškārtas pēcnācējs.
Karaliskajās lietās tam objektīvi ir liela nozīme, tādēļ kādu laiku ļāvu sev
noticēt, ka tā ir daudzo laulību motivācija. Nedaudz aizdomājos, uzzinājis par
divu sievu (no sešām) sodīšanu ar nāvi un pavisam apmulsu, uzzinājis, ka kopumā
viņa valdīšanas laikā ar nāvi sodīti 72 000 cilvēku. Kļuvis par karali 18
gadu vecumā, viņš vismaz neiebilda, ka ar nāvi tika sodīti pat klaidoņi – cilvēki,
kas zaudēja savus zemes sīkīpašumus lielīpašnieku atbalsta (pauperizācijas)politikas
rezultātā. Arī izcilo filozofu „Utopijas” un līdz ar to pirmo sociālistisko
ideju autoru Tomasu Moru (par viņu vēl atcerēsimies)un arī dzejnieku Henriju
Hepbernu viņš nosūtīja zem bendes cirvja.
Mani ļoti mulsina lielais Henrija
VIII mirušo bērnu skaits. No pirmās sievas – Aragonas Katrīnas pieciem
dzemdētajiem izdzīvo tikai viens – Marija, kas vēlāk, kļuvusi par karalieni,
izpelnīsies iesauku – Asiņainā, un kurai nebūs bērnu. Viena grūtniecība, tā
vēlāk kaunpilni izrādījās neīsta, tā sauktā histēriskā.
Otrajā laulībā no trijiem bērniem
izdzīvo tikai Elizabete, kurai, kā zināms, bērnu nebija un kura to mēģināja
pasniegt kā efektu, nevis defektu, pasludinot sevi par „karalieni – jaunavu”
vai arī kā „precējušos ar Angliju”. Trešajā laulībā beidzot dzima troņmantnieks
– Edvards VI, bet līdz pilngadībai tomēr nenodzīvoja. Pēdējās trīs laulībās
bērni nedzima. Arī vienīgais atzītais ārlaulības dēls Henrijs Fitzrojs mira 17
gadu vecumā. Tātad no 9 Henrija VIII bērniem pilngadību sasniedza divas meitas
un abas dabūja izbaudīt karaliskā kroņa spožumu un postu.
Kaut kā par daudz to mirušo un,
iespējams, arī nedzimušo bērnu. Henrijs VIII skaitījās karalis ar labu seksuālo
apetīti, lai neteiktu – izcilu. Viņa mīļāko un favorīšu sarakstu droši vien
nebūtu tik viegli nobeigt. Tomēr atceroties stāstus par viņa galminiecēm,
apgalvojumi, ka tieši Henrija potence, nevis bezpalīdzība un apjukums bija viņa
daudzo laulību iemesli, sāk šķist apšaubāmi. Un tomēr – tikai divi izdzīvojuši
bērni, abas meitas? Nu kā tad tā?
Bet ja palūkojamies „augstāk” –
Henrijam VII jau šī statistika bija tikai nedaudz labāka – no septiņiem
dzimušiem bērniem pilngadību sasniedz nākamais Henrijs VIII, kā arī viņa vecākā
māsa Margarita un jaunākā – Marija. Man grūti stādīties priekšā apstākļus,
kādos tika audzināti jaundzimušie 15. un 16. gadsimtā, bet tomēr nespēju
pieņemt, ka karaļu bērniem kaut kā varētu pietrūkt. Uz neattīstītas
medicīniskās aprūpes rēķina vien tik augsta bērnu mirstība diez vai ir
norakstāma.
Skaidrāka šī lieta kļūst, ja
palūkojamies uz notikumiem Henrija VIII mātes – Elizabetes Jorkas ģimenē. Viņa
bija vecākā meita ģimenē, kurā bija vairākas māsas un divi brāļi – viens, kurš
tika pagūts kronēt par karali Eduardu V un par viņu divus gadus jaunākais
Ričards. Abi brāļi pusaudžu vecumā tika nogalināti Tauerā. Kā viens no šī
nozieguma iespējamajiem organizētājiem tiek minēts Henrijs VII – viņš varēja
būt ieinteresēts šajās nāvēs. Bet otrs ir Ričards III (palasīsim Šekspīru!) –
karalis, kurš krita kaujā ar Henriju VII un kurš varbūt bija vainojams sava
vecākā brāļa karaļa Edvarda IV un daudz ticamāk, jaunākā – Džordža (1449-1478)
nāvēs.
Tātad gan vīriešu savstarpēja
apslaktēšana vienā ģimenē un aizdomu ēna, kas krīt pār vēl vienu vīrieti, kurš
manto apslaktētās ģimenes varu. Aizdomās turētā vīrieša dzimta pa vīriešu
līniju izbeidzas nākamajā paaudzē, bet pa sieviešu līniju tomēr turpinās
diezgan ražīgi. Par to parūpējušās divas Henrija VII meitas – Margarita un
Marija. Bet par Tjudoru varas turpināšanu parūpējies dēls, mazdēls un divas
mazmeitas, kā arī viena mazmazmeita.
Es nesākšu še atkārtot savus
uzskatus par nāves ietekmi uz dzīvajiem. Tikai konstatēšu, ka šis „gadījums”
izskatās kā ļoti tipisks. Noslepkavotie vīrieši paliek ģimenē un neļauj dzimt
nākamajiem, it kā pasargājot tos. Bet tie, kas tomēr piedzimst, neizdzīvo.
„Dzīve kopā ar nāvi” – iespējams tā visprecīzāk varētu raksturot atmosfēru, kas
valdījusi Henrija VIII ģimenē un galmā. Un iespējams, ka ar šo atmosfēru ir
bijis jāsadzīvo visiem viņa varas mantiniekiem, ieskaitot Elizabeti I.
Še mums jāpiemin divi svarīgi
apstākļi. Pirmais – arī Marija Stjuarte dzima divu brāļu un tēva , bet dzīvoja
triju vīru „nāves ēnā”. No šī viedokļa abu „māsu” cīniņš varēju būt arī nevis
cīniņš „uz dzīvi”, bet „uz nāvi”. Un viņas abas varēja nojaust, par ko
patiesībā cīnās, tādēļ ievilka cīņas finālu uz divdesmit gadiem.Un vienīgais vīrietis, kas izdzīvoja un kura
vārdā varbūt arī veidojās un kura dzīves laukumu attīrīja visa šī kapsēta, bija
Marijas Stjuartes dēls – Skotijas Džeimss VI, vienlaicīgi arī Anglijas Džeimss
I.
No šī viedokļa Marija Stjuarte
varētu būt bijusi kā tāda „melnā karaliene” – viņa ir nākusi pasaulē tajā pašā
ģenealoģiskajā punktā kā Rainis, vēl smagākā. Viņai kā Antiņam bija jāizdzīvo
ne tikai pēc mirušiem diviem brāļiem. Arī tēvs mira un tādēļ varenā māte –
Marija de Gīza – varētu būt „sasalusi” vēl vairāk kā Raiņa Princesīte Stikla
kalnā. Bet Elizabete varētu būt bijusi kā „baltā”. Nedaudz tālāk no nāves
stāvoša, jo viņas brālis un māsa dzima un mira jau pēc viņas... Abas cīnās,
nezinot par ko, sekojot pasakai, ka par Anglijas troni. Visticamāk, tā bija
cīņa ar Tanatu, kā Alkestidai.
Otrs svarīgais apstāklis – troņa
pretendenti karaliskajā ģimenē ir matriarhālās Meitas. To uzdevums ir atrast
savā starpā to, kas vislabāk nākotnē varētu veikt Lielās Mātes – tātad Karaļa funkciju.
Tas nozīmē, ka Elizabetes un Marijas duelis ir tikai Edvarda IV un Ričarda III
dueļa atkārtojums aizaiznākamajā paaudzē.
Vakar lasīju vienu no vācu
psihoterapeita un priestera Berta Hellingera grāmatām. Viņš uzsver – saikne
starp varmāku (slepkavu) un upuri ir ļoti intīma. Pateicoties tai, abi kļūst
par vistuvākajiem cilvēkiem pasaulē un ienāk viens otra dzimtaskokā. Varbūt
Hellingers arī, bet es pavisam noteikti domāju, ka šī saikne ir intensīvāka
nekā laulības, sevišķi tās pirmajos gados. Cilvēkiem viņu upuri un viņu
varmākas visur staigā līdzi. Šos rēgus neredz pieaugušie, bet redz bērni.
Viņiem ar rēgiem ir jācīnās un no tiem jāatbrīvo savi vecāki. Varam iedomāties,
ka daudziem bērniem tas var nebūt pa spēkam...
Tātad Henrijs VIII ir bijis ļoti
nāves apsēsts. Interesanti, ka viņam nespēja palīdzēt katoļu baznīca, kurā,
starp citu, šodien oficiāli tiek praktizēts eksorcisms – dēmonu izdzīšana. Vatikānā
ir radīta tam speciāla nodaļa. Jāpadomā, varbūt toreiz Svētā Krēsla nespēja šajā
jomā bija viens no protestantisma uzvaras gājiena cēloņiem? Bet šeit arī cita
hipotēze – varbūt Tjudori bija ne tikai Plantagenetu ģimenes terapeiti, varbūt
arī eksorcisti? Kas, padarījuši savu darbu, pagāja maliņā un vien noraudzījās,
kā Anglijas tronī starp Jorku un Lankasteru asinīm dzīvo arī sava drusciņa no
Tjudoriem.