Sākšu ar Mariju Boleinu - varbūt
dažiem šķitīs dīvaini, ka pievēršu tādu uzmanību Elizabetes I
mātesmāsai. Vispār
jau tas arī mani pašu ir pārsteidzis, arī ģenealoģiskajā shēmā vēl nav
iezīmējušies vairāki cilvēki, kas saistībā ar viņu un citiem šī stāsta
personāžiem tiks pieminēti. Mana šodienas intuīcija saka, ka Marijas
īpatnējais
liktenis nevarēja neietekmēt viņas māsasmeitu tās izvēlēs starp Mātes un
Sievietes lomām un tādēļ še par viņu tomēr stāstu.
Marija ir vecākā māsa un,
visticamāk, dzimusi 1499. gadā. Varbūt kādu gadu vēlāk, bet līdz 1508.,
kad, visvēlākais,
dzima Anna – nākamā karaliene. Še uzreiz jāpasaka, ka tiem, kas
redzējuši
filmu, kas krieviskajā versijā saucas „Māsas Boleinas”, varbūt
nevajadzētu
visu, kas tajā redzams, uztvert kā vēsturisku patiesību. Arī mana
patiesība
droši vien nav vēsturiska, lai gan es cenšos.
Skaidri zināms, ka savus
pusaudzes gadus – no 1514. Līdz 1519. Marija ir pavadījusi franču galmā,
uz
kuru devusies kā princeses Marijas Tjūdores „freilene”, kad tā
apprecējās ar
Luiju XII un kļuva par Francijas karalieni. Viņa tur palika arī pēc
karaļa
nāves 1515. gadā un karalienes atraitnes atgriešanās Anglijā. Nav šaubu,
ka
Marija tajā laikā bijusi iepīta vairākās mīlas dēkās, ļoti ticami arī,
ka ar
nākamo Francijas karali Franci I, kurš pēc romāna beigšanās ir izteicies
apmērām tā : „Liela piedzīvojumu cienītāja, visbezkaunīgākā no visām.”
Un mīlas dēkas ir bijušas
iemesls, kādēļ Marijai tomēr bijis jābrauc atpakaļ uz dzimteni. Kas neko
daudz
neizmainīja viņas dzīves stilā – Anglijā Marija kļuva par Henrija VIII
favorīti. Apprecējusies ar ietekmīgo, bet avantūristisko Viljamu Keriju,
viņa
dzemdē divus bērnus, kuri, dažuprāt, izskatījušies aizdomīgi līdzīgi
Henrijam,
tādēļ par to paternitāti joprojām domas dalās.
Bet attiecības ar karali izbeidzas,
jo tas aizraujas ar jaunāko māsu Boleinu un Marija pamazām pārvietojas
uz galma
perifēriju. Pēc vīra nāves 1529. gadā viņa nokļūst arī dramatiskos
finansiālajos apstākļos, no kuriem izkļūst vienīgi ar māsas palīdzību –
neskatoties uz to, ka abas nekad nav bijušas ļoti tuvas un daudzus gadus
līdz pat
Annas nāvei nesatiekas.
Marijas reputāciju galīgi
iznīcina viņas otrā laulība – ar vīrieti, kas nav bijis ne dižciltīgs,
ne
bagāts – Viljamu Stafordu. Vienīgais precību iemesls tad varētu būt –
aiz
mīlestības, kas tajos laikos un apstākļos nozīmēja ko galēji nožēlojamu.
Cilvēkus,
kas tā rīkojās, uzskatīja par savu tieksmju vergiem un bezgribas
radījumiem.
Marija tiek pilnībā izstumta no sabiedriskās dzīves un pat no savu
vecāku
ģimenes. Sava mūža nogali līdz pat nāvei 1543. gadā viņa pavada lauku
klusumā
kopā ar bērniem un vīru.
Protams, galvenais, kādēļ Marija
Boleina ir tik svarīga šeit – viņas liktenis varētu būt iespaidojis
Elizabeti I
uztvert mīlestību, flirtu, seksuālās attiecības, laulību, bērnus, kā arī
Franciju un katoļus kā kaut ko, kas var pazemot un iznīcināt. Kopā ar
domām par
mātes likteni, kas, kaut arī citādāks, tomēr daudz kur arī līdzīgs, kaut
vai
tajā, ka arī nelaimīgs. Tas nākamās karalienes psihē varēja radīt
konfliktu jucekli,
kas lika izdarīt slaveno izvēli palikt mūžīgai jaunavai.
Marijas izvēles bija bīstamas dēļ
mīlestības! Dēļ uzdrīkstēšanās dzīvot savu dzīvi un sekot savām jūtām un
kaislībām – nu gluži kā tie nolādētie katoliskie franči! Dēļ
uzdrošināšanās
gribēt būt Sievietei, nevis tikai Mātei. Bet ja tā – tad viņa turpina un
attīsta konfliktu, kas bija starp Annu un Mariju. Tikai Marijas Boleinas
vietā
Elizabetei nostājas cita Marija – Stjuarte, kurai, kā to redzēsim, arī
bija
raksturīgs daudz no tā, ar ko izcēlās Elizabetes I mātesmāsa.
Nobeigumā par Mariju Boleinu un
Elizabeti tikai viena, bet ļoti zīmīga detaļa, kas stipri saniknoja
karalieni.
Viņas bērnības draugs un vienīgais īstais favorīts visa mūža garumā
Roberts
Dadlijs slepeni no Elizabetes bija apprecējies ar Letīciju Nolisu –
Marijas Boleinas
meitas Katrīnas meitu. Un kā gan nepārskaisties, ja vēl divdesmit gadus
pēc
mātesmāsas nāves viņa par sevi atgādināja. Pie kam sev tik raksturīgā un
Elizabetei sāpīgā veidā.
Un Letīcija taču bija Elizabetes
māsīcas meita, bet Marija Stjuarte – tādā pašā ģenealoģiskā attālumā
esoša –
brālēna meita. Vai tas viss mums kaut ko nepasaka arī par to, kādēļ
Šillers
liek Marijai Stjuartei Elizabeti saukt par māsu? Varbūt ne tikai tādēļ,
lai
iežēlinātu? Varbūt tas kaut kā liek mums aizdomāties ne tikai par
matriarhālo
cīņu starp māsām, bet arī par māsām Boleinām?
Marijas kā sievietes liktenis
Elizabetes skatījumā varēja šķist bīstams ne dēļ tā iemesla, kādēļ
bīstami bija
atkārtot mātes, kā arī priekšpēdējās Henrija VIII sievas Katrīnas
Hovardas
likteņus, kuras tika sodītas ar nāvi it kā par laulības pārkāpumiem,
Annas
Boleinas gadījumā droši vien izdomātiem. Elizabete savu pamāti bija ļoti
iemīlējusi, tādēļ tās nogalināšana, kad nākamajai karalienei bija tikai 9
gadi,
bija daudz briesmīgāks trieciens nekā mātes nāve – tad meitene bija
tikai
nepilnus trīs gadus veca.
Šeit mums jāapstājas pie kādas
ļoti zīmīgas ģenealoģiskas detaļas – Katrīna Hovarda bija māsu Boleinu
māsīca.
Savukārt vēl vienas Henrija VIII sievas – Džeinas Seimūras māte bija
māsīca
Katrīnas Hovardas mātei. Sanāk, ka trīs no Henrija sievām nāk no vienas
ģimenes, turklāt visām šī laulība beidzās ar nāvi. Divām tika nocirsta
galva,
bet viena mira no „pēcdzemdību drudža”.
Bet ja
tā, tad mums jāpalūkojas arī uz pārējām trim. Aragonas Katrīna Henrijam
pienācās „mantojumā” no mirušā brāļa. Anna no Klēves, kuru Henrijs
apprecēja
gandrīz neklātienē, balstoties uz gleznotāja Holbeina – jaunākā gleznoto
portretu. Bet kad ieraudzīja savu līgavu dzīvē, sajuta kaut ko vidēju
starp
riebumu un žēlumu. Abu attiecības turpinājās kā starp brāli un māsu.
Neveiksme,
kura Henriju piemeklēja, bēgot no savām galma dāmām Annas Boleinas un
Džeinas
Seimūras un kas lika atkal pie tām atgriezties, jo nākamā bija Katrīna
Hovarda.
Tikai pēdējā karaļa sieva – divkāršā atraitne, kurai viņš būs trešais
apglabājamis vīrs, - Jekaterina Parra nebija no galma. Varbūt viņa
Henriju
nogalināja – es domāju kādu savstarpējo attiecību mehānismu, piemērām
–jo viņš bija apprecējis „aizliegtu sievieti”,
nesaskaņotu ar šo noslēpumaino organizāciju – galmu, kura spēja viņu
kontrolēt
– ar maigumu.
Teiktais
ved mūs pie divām svarīgām domām. Pirmā – droši vien Henrijs bija loti
atkarīgs
no mātišķas sievišķības, tādēļ viņam šo sieviešu bija tik daudz. Bez
tam, viņu
dziļi ievainoja, ja kāda no tām izrādīja savu patstāvību un spēlēja savu
spēli
– tādas viņš nogalināja – aiz sāpēm, ka tās viņu pametušas un vēlmes
nodarīt
sāpes viņām. Šāds karaļa raksturs ir ļoti saprotams, ja neaizmirstam, ka
viņš
dzima un auga „starp nāvēm”, par ko vairāk runāsim vēlāk. Visticamāk –
„atsaldētai” mātei, tādēļ tik ļoti tiecās pēc mātišķa siltuma.
Otrā,
šeit radusies doma – galms, kā organizācija, kas apmierina karaļa
vajadzības –
šajā gadījumā seksuāli atkarīgās. Pat ne „gandrīz”, bet gan vārda
vistiešākajā
nozīmē, jo „freileņu” ģimenes aktīvi darbojās, lai burtiski notirgotu
savu
atvasi karalim – to pavisam noteikti var teikt par Annas Boleinas
vecākiem,
Džeinas Seimūras brāļiem un Katerinas Hovardas audžuvecāmiņu Agnesi
Hovardu,
kuras paspārnē vispār bija izveidojies agrīnu seksuālu pieredzi guvušu
mazu meiteņu
pulciņš.
Šīs
galminieces, pirmkārt, neradās tukšā vietā. Tā Džeina Seimūra, piemērām,
bija
bijusi „freilene” pie Kārļa V – Marijas Asiņainās vīratēva un pa kaut
kādiem
rekomendāciju ceļiem nokļuvusi līdz Henrija VIII galmam. Otrkārt, kāds
šo galmu
turēja kopā, un visticamāk, ka tā bija ... karaliene. Jā, jā – tieši
Aragonas
Katrīna varētu būt bijusi tā, kas ārēji skarbi, bet iekšēji pakalpīgi
izpildīja
savu pirmās sievas pienākumu un piegādāja vīram blakussievas vai
piegulētājas,
lai tikai vīrs tiktu pie sen gaidītā un valstiski objektīvi nepieciešamā mantinieka. Nu gluži kā Bībeles
Sāra, kas piegādāja Abrahāmam savu kalponi ēģiptieti Hagari un kas tam
dzemdēja
visu arābu tēvu Ismaēlu. Ismaēls būtu kļuvis visu jūdu nevis arābu tēvs,
ja
vien Hagare nebūtu kļuvusi iedomīga un augstprātīga attiecībā pret Sāru.
Šķiet,
tieši tas pats notika arī Henrija poligāmajā ģimenē.
Ļoti interesanti ir palūkoties
arī Henrija sievu raksturu atšķirībām, kā uz vienotu musturu vai, no
otras
puses, - Henrija meklējumu ceļu. Aragaonas Katrīna (katoliete) ir bijusi
lepna,
stingra, karaliska un atbildīga. Anna Boleina (protestante) – varaskāra,
histēriska, greizsirdīga un naivi iedomājusies, ka var dabūt vīru zem
tupeles.
Džeina (katoliete) – Annas pretstats. Gaišmataina, maiga, atdevīga,
laipna un
labvēlīga pret visiem, pilnīgi pakļāvīga savam vīram. Anna no Klēves
(protestante)
svarīgāka ir kā Henrija fantāziju objekts, nevis kā realitāte.
Acīmredzot ar
Annas palīdzību viņš ir gribējis izrauties no savu galminieču varas pār
viņu.
Tātad viņš ir juties tā, ka freilenes izvēlas un kontrolē viņu, nevis
otrādi.
Un ka viņas visas ir kaut kā saistītas vai vienojušās savā starpā. Pa
daļai tas
droši vien bija slimīgi, cilvēks, kam traģiski miruši tuvinieki, bet
sevišķi, kas
kādu ir nogalinājis, pietuvina mirušos un savu upuri līdz visintīmākajai
tuvībai. Dzīve starp mirušajiem, Aidā. Bet ar Annu, protams, bija
katastrofa,
kas atmeta karali atpakaļ savu galmadāmu apkampienos.
Katrīna Hovarda (katoliete) lika
karalim „iemīlēties” un uzvesties tā, it kā viņš būtu kļuvis par
divdesmit
gadiem jaunāks. Taču viņa bija neglābjami poliandriska, „ar plašu
sirdi”, tā
sakot. Turklāt arī ne sevišķi gudra acīmredzot, jo pieņēmusi darbā par
savu
(karalienes) sekretāru savu mīļāko Frensisu Deremu. Tā varētu apieties
ar kādu
vāju vai depresīvu karali, tikai ne pēc mātes alkstošo un uz māti
dusmīgo
Henriju VIII. Uz nāves soda vietu Katrīnu ir vajadzējis aizvest ar varu,
pārakmeņojušos no bailēm un varbūt par sajukušu prātā.
Pēdējā no trim Katrīnām – Parra,
iespējams, bija vispiemērotākā Henrijam un protams – protestante, pie
kam
pārliecināta. (Atsevišķs stāsts – Henrija izvēļu zigzags starp
katolietēm un
protestantēm, kas liecina, ka viņa reliģiskā konsekvence ir bijusi
nekonsekvence.) Katrīna Parra ir bijusi kā profesionāla slimokopēja, kas
jau ar
saviem diviem pirmajiem par sevi stipri vecākajiem vīriem ir spējusi
izveidot
siltas, maigas un uzticamas attiecības, kurās seksuālajām komponentam
varēja
arī nebūt vietas.( Pirmajā laulībā ar 63 gadīgo Edvardu Boro viņu izdeva
15
gadus vecu.) Sevišķi stipra viņa ir bijusi tieši kā psihiski traumētu
slimnieku
kopēja, jo spējusi izvairīties no vairākām Henrija iecerētām viņas
sodīšanām ar
nāvi. Viņa spējusi izveidot lieliskas attiecības ar audžumeitu
Elizabeti,
rūpējusies par audžudēla Edvarda mācībām. Ne tik labi klājies ar
katolieti
Mariju – tur kontakts nav izveidojies. Un Katrīna Parra nav bijusi
galminiece,
tā ka īsajā 4 gadu laulībā ar karali viņa varētu būt devusi tam
vislielāko
aizsardzību pret šo viņu medījošo sieviešu perēkli – galmu.
Un nobeidzot – par galminieču
ietekmi uz Elizabeti. Labvēlīgi tas varēja būt kā skola intrigu
vīšanas un citās politiskajās
prasmēs. Bet gan jau viņa nevarēja nesajust pretestību un gan jau arī
riebumu
pret sieviešu sevis pārdošanas neizbēgamīgu. Man šķiet, arī tas ir bijis
stiprs
dzinulis izvēlēties būt karalienei – jaunavai.
|