Dailes
teātra jaunā iestudējuma – Mario Fratti lugas „Rīt manas kāzas”
gatavošanā sākotnēji tiku pieaicināts kā konsultants, kas varētu
palīdzēt labāk saprast lugas saturu un atsevišķu lomu un to mijiedarbību
loģiku. Pēc pāris pirmajām tikšanās reizēm tomēr vēl nešķita, ka manas
iespējas būtu izsmeltas. Gribēju pamēģināt, ko teātrī var panākt ar
psihodrāmu. Pirmkārt, šķita vajadzīgs padarboties ar aktieru
„izdegšanas” risku – darbam un personiskajai dzīvei vēlams būt
norobežotām pat tik publiskās profesijās kā aktiera darbs. Man tas šķiet
labi abām – gan dzīves, gan darba kvalitātes uzlabošanai.
Otrs iespēja
psihodrāmas izmantošanai teātrī – kā ar šīs metodes palīdzību ļaut
aktierim labāk izpētīt un saprast viņa lomu. Jāsaka, psihodrāmas
pielietojums attaisnojās abējādi. Gan aktieri, gan es par lugas
personāžiem un to attiecību loģiku un konfliktiem uzzinājām tik daudz,
ka ne sapņos tas nerādījās. Un šķita loģiski, ka iespējams spert arī
nākamo psihodramatisko soli teātrī – aktieru jauniegūtās lomu
interpretācijas ienest lugā pašā, saistot tās gan ar tekstu, gan ar visu
pārējo, kas pieder pie teātra izteiksmes līdzekļiem – scenogrāfijas,
gaismām, kostīmiem, mūzikas. Un saistot to ar visu teātra sabiedrisko
attiecību mašinēriju.
Tas neizdevās, jo
tas ir organizatoriski komplicēti, tādēļ iepriekš rūpīgi jāieplāno. Bet
lai ieplānotu, vajag ne tikai iepriekšēju pozitīvu pieredzi, kas
radusies tikai tagad, bet arī teorētiski formulētu jauno ideju
piedāvājumu. Vajag konsultācijas un diskusiju. Es tikai tagad un arī
tikai aptuveni esmu ieraudzījis teātra sarežģīto organizatoriskā un
radošā procesa struktūru, bet man nav nekādas izglītības teātra jomā.
Tādēļ arī rakstu šo rakstiņu – gan lai pats priekš sevis apkopotu iegūto
pieredzi, gan lai uzklausītu profesionālu teātra cilvēku domas par to.
Kad sāku
nodarboties ar psihodrāmu, man ļoti iepatikās tehnika, kā grupa nonāk
pie tās tēmas, kas tai neapzināti vissvarīgākā konkrētajā brīdī un pie
protagonista, kuram šo tēmu jāspēlē. Tehnika man šķita ļoti demokrātiska
un ļoti objektīva attiecībā uz grupas attīstības dinamiku un procesu.
Ievēro tikai precīzu protagonista izvēles tehniku un tu nekad
nekļūdīsies, sekojot grupas attīstības procesam!
Tagad esmu šo to
pārskatījis savos uzskatos un īsumā par to var teikt – tajā psihodrāmas
tradīcijā, kurā esmu mācīts, ir par daudz psihodrāmas un par maz grupu
psihoterapijas. Trešā klasiskās metodes triādes sastāvdaļa
(sociometrija) tradicionāli tiek piemirsta mazāk. Bet ja ir par daudz
psihodrāmas, tad palielinās risks, ka grupas un tās dalībnieku
attīstības dinamiku veidojas režisora psihē, pietiekoši neiesaistot tajā
grupu. Kas, savukārt, no vienas puses, ir ļoti ērti dalībniekiem, bet
neliek tiem uzņemties pietiekoši daudz riska un līdz ar to – atbildības
par savu izaugsmi. Izveidojas un iekapsulējas Tēva – Bērnu attiecības.
Šeit par šo
situāciju runāju, jo tā man liekas kaut kur līdzīga un paralēla tai,
kuru redzēju teātrī. Režisoram ir daudz lielāka atbildība par aktieriem
ne tikai par lomu konfliktu risinājumu meklēšanā, bet arī lomu
interpretēšanā. Kas nostāda teātra režisoru tādā kā pārcilvēka lomā
attiecībā pret aktieriem – viņam visas lomas ir jāizjūt un jāsaprot
labāk nekā katram no aktieriem viena savējā. Bet vai šāda tradīcija nav
veidojusies vienkārši tādēļ, ka nav bijusi pieejama ērta un efektīga
tehnika, lai neko nepazaudētu un visus konfliktus kaut kā novadītu?
Teātra režisoram jākoordinē arī visu citu teātra mākslinieku radošais
process un jābūt tādam kā pārcilvēkam arī tur.
Protams, es
pārspīlēju. Sevišķi jau pieredzējuši teātra mākslinieki droši iebilst
režisoram, taču – vai kāds no viņiem to prasa? Pēdējais vārds šajā
attiecībās vienmēr paliek režisoram. Kāds teiks – nu, bet kā gan citādi –
atbildība par galējo darba kvalitāti ir jāuzņemas vienam. Neiebilstu,
bet uzsveru savu jautājumu – kā nepazaudēt aktieru psihes resursu
unikalitāti lomu interpretācijā un to konfliktu risināšanā? Mana
jauniegūtā pieredze liecina, ka šie resursi ir perspektīvi, tie dod
radošu rezultātu. Psihodramatiski iespējams arī vadīt lomu konfliktus.
It kā loģiski
izvirzās tālākā eksperimenta ideja – teātra režisoram jāstrādā kopā ar
psihodrāmas režisoru. Ar psihodrāmu jāstrādā treniņprocesā, „līdz
tekstam”, bet teātra režisoram jābūt tajā klāt, jānofiksē aktieru
radītās lomu interpretācijas un jāsaglabā tās darbam uz skatuves ar
tekstu. Psihodrāmas režisoram vajadzētu būt klāt šajos mēģinājumos un
kopā ar teātra režisoru diskutēt par to, kā abas šīs darba daļas
„līmējas” kopā. Teātra režisors tad varētu vairāk būt kā orķestra
diriģents pieaugušiem un profesionāli atbildīgiem mūziķiem, nevis kā
Tētis vai Mamma, kas pats izjūt pārāk lielu atbildību un no kura aktieri
iemanās to arī neaizmirst paprasīt.
Nezinu, varbūt
pieredzējušam teātra režisoram šī ideja neliksies teorētiski
nevainojama. Bet varbūt - praktiski pārāk sarežģīti realizējama. Varbūt
gaidāmie ieguvumi neizskatās izdevumu vērti? Lai nu kā – man šķiet
interesanti par to parunāt.
Vēl gribu minēt
savu pieredzi teātra skatītāja lomā. Šķiet, nepiederu pie tiem, uz
kuriem teātra atmosfēra iedarbojas maģiski un harizmātiski, liekot
jūsmot nevis par izrādi vai aktieru sasniegto, bet par savu saviļņojumu
un citām jaukām izjūtām, pierakstot tās teātrim, nevis savām psihes
īpatnībām. Šāda tipa skatītājam manis izvirzītie jautājumi var šķist
nesaprotama matu skaldīšana. Viņam vajag, lai būtu smuki, ietekmīgi un
lai būtu gaiši un saviļņojoši. Un lai aktieri būtu slaveni un stipri kā
personības, nevis pirmkārt plastiski, jūtīgi un mainīgi, kas taču būtu
aktiera profesijas pirmie kvalitātes rādītāji.
Man ir slikta
muzikālā dzirde, bet es ļoti jūtīgi un sāpīgi uztveru aktieru ķermeņa
valodas netīrību, nenoslīpētību, nerunājot nemaz par meliem,
teatralitāti un svešas ķermeņa valodas lietošanu. Ja notiek kaut kas
tāds, tad jūtos kā cilvēks ar absolūto dzirdi koncertā, kur spēlē
orķestris ar nenoskaņotiem instrumentiem. Es vairs nespēju uztvert
mūziku, man sāp ausis un gribas skriet ārā.
Ja aktierim nav
galvenā atbildība par lomas interpretāciju, tad ir risks, ka viņš
ķermeniski un paraverbāli nesaplūdīs ar lomu, tādu kā viņš to izjūt, bet
varbūt bez treniņa vienīgi nezina, ka izjūt. Viņš bērnišķīgi atdos savu
atbildību par lomu režisoram, toties centīsies piesavināties harizmu un
maģiju izstarojošu uzvedību. Un šis nu gan man neliktos labi teātrim.
Tad šāds teātris nespēs izvairīties no apzīmējuma, kuru tam deva
psihodrāmas pamatlicējs Jakobs Levi Moreno. Viņš to nosauca par
„kultūras konserviem”. Man, šķiet, ja aktieris pats dzemdē savu lomu,
tad viņš to var arī audzināt, kas vienmēr būs radošs process un tas būs
tālu no „konserviem”. Katra izrāde varbūt var būt kā pirmā.
|