Viesturs Rudzītis
Kurp raugās Violeta?
Treisija
Letsa lugas „Osedžas zeme” uzvedums Nacionālajā teātrī (režisors
Valters Sīlis) vēl tikai būs – pirmizrāde 13. janvārī, bet nevarēju
izturēt, kaut ko par to neuzrakstījis jau līdz tam. Recenzija par
neredzētu izrādi skan līdzīgi kā – nedzimušu bērnu ārstēšana. Tomēr ja
dziļāk padomā – varbūt tieši vēl nedzimušie bērni ir visvairāk pelnījuši
tikt ārstēti? Un šī nav recenzija par izrādi, tās ir pārdomas par
tekstu.
Luga
ir par ģimeni – daļa notikumu tajā ir atklāti, aprakstīti, bet daļa (kā
jau tas ģimenēs mēdz būt) noris slepeni. Dažreiz tik slepeni, ka
(visticamāk) nav zināmi pat lugas autoram. Vai, nezinot šos slepenos
knifus, lugu var nospēlēt? Nesaku, ka nevar, varbūt tēlu un attiecību
loģika ir uztverama tikai caur tekstu, intuitīvi. Varbūt ar to pietiek,
lai interpretētu aktieriski, režisoriski, scenogrāfiski, muzikāli utt.
Galu galā – daudzas psiholoģiskas patiesības ir formulētas, balstoties
uz mākslas darbu analīzi. Tātad mākslinieks (intuitīvi, nevis
teorētiski) spēj aizrakties līdz dziļumiem arī bez konsultanta ģimenes
psiholoģijā un ģēniji to var noteikti. Psiholoģijas ģēniji ir mācījušies
no mākslas ģēnijiem, nevis otrādi.
Uzrakstīju,
bet pats nenoticēju – ka izrāde izdosies tāda, kas varētu atbilst manām
prasībām. Par to, ka tā būs „skatāma” un daudzās ziņās pat
„interesanta”, gan nešaubos. Man gribas kaut ko mākslinieciski
neobligātu - lai tiek parādīta psiholoģiskā patiesība un svarīgu,
traumējošu notikuma pārdzīvojuma attīstība cauri paaudzēm. Man gribas,
lai ir redzams, cik lielā mērā bērni dzīvo savu dzīvi un cik lielā mērā –
mokās vecāku iesāktajā. Tātad – man svarīgs ir izrādes pedagoģiskais
moments – ko tā iemāca par dzīvi. Bet es nedrīkstu prasīt, lai tā to
gribētu arī teātris. Un varbūt es gribu, lai tas to gribētu pārāk taisni
un didaktiski.
Veci laulātie
Kā
sava laulība ir jāizjūt cilvēkiem, kas tuvu septiņdesmit gadu
slieksnim? Šis jautājums man rodas pirmais, droši vien paredzot, ka
Beverlija (69 g. – Uldis Dumpis) un Violetas (65 g - Lolita Cauka)
attiecību līgums (viens dzer viskiju, otrs – tabletes) jaunajai paaudzei
var likties pavisam normāls – ko gan tādā vecumā citu var sadarīt?
Turklāt - kuru tas galu galā interesē, kas starp večukiem notiek?
Galvenais, lai viņi ar sevi kaut kā tiek galā, lai ar viņiem daudz nav
jānoņemas.
No
sistēmiskā viedokļa raugoties, šīs tomēr ir tieši tās attiecības, kas
gan izskaidro visu pārējo Vestonu ģimenē, gan veido un ietekmē to. Lai
labāk būtu saprotama mana doma, padalīšos ar savu vecā pāra attiecību
metaforu manā fantāzijā. Violeta skatās kaut kur nekurienē, viņai ir
neizturami grūti to darīt, bet arī neiespējami nedarīt. Beverlijs –
Violetas mugurā, pacietīgi cerēdams, ka kādreiz ieraudzīs arī sievas
seju. Atbalstīdams Violetu viņas gremdēšanās sevī darbā, bet juzdamies
arī aizvainots un sāpināts, iztikdams ar „šķidro māti” un nekad
nesagaidīdams kādu maigu glāstu no sievas. Tas viss notiek „aptumšotā
telpā, aiz aizkariem”.
Nu
un? – varētu jautāt. Vai tad viņiem būtu jābūt kā diviem seksuāli
izslāpušiem pusaudžiem? Tādā vecumā taču seksa vairs nav, par ko tad
viņiem vēl runāt un vienam otru uzlūkot? Divas vientuļas nelaimes čupas,
kam jādomā tikai, kā labāk uzsākt sarunu ar svēto Pēteri!
Bet
nav jau tā, ka tikai „nu un?”. Viņu attiecībām ir gan priekšvēsture,
gan arī sekas. Piemērām, jautājums, - kurp raugās Violeta? – ir
galvenais šīs lugas jautājums, manuprāt. Tā es būtu nosaucis visu drāmas
latviešu versiju, jo ko mums nozīmē kaut kāda tur Osedža? Arī jautājums
– kāpēc Beverlijs nevar neskatīties kaut kādā sevi interesējošā
virzienā, ir interesants? Kādēļ, viņam jālūkojas (rūpes, atkarība,
pieradums, reakcija uz atraidījumu?) Violetas mugurā?
Ģimenes Varoņi
Beverlijs
līdz 10 gadu vecumam kopā ar vecākiem dzīvojis automašīnā, bet Violetas
bērnība izskatās vēl smagāka, varbūt tādēļ, ka par to vēstīts vairāk un
vienlaikus - noslēpumaināk. Vecākais bērns (varbūt tomēr nē – bet par
to vēlāk) mātei, kas bieži maina savus piedzīvotājus, neviens no kuriem
netiek izjusts kā Tēvs. Tie visi pamet māti, bet arī meitu, kas nozīmē,
ka meita jūtas nesmuka un vainīga mātes priekšā, ka nav palīdzējusi tos
vīriešus noturēt – tas ir sens, arhetipisks, manis par „slepenajiem
līgumiem” nosaukts mehānisms. Turklāt mātes un meitas attiecības ir gan
ģimenes mugurkauls (jo vīrieši vēsturiski nāca un gāja, nezinot, ka viņi
ir tēvi un ka bērni rodas no diviem), gan galvenā saikne, kas strukturē
zemapziņu.
Ar
vārdu sakot, problemātiskā un pret meitu ļoti ciniskā un nežēlīgā māte
ir prasījusi no Violetas daudz rūpju – ne tik daudz praktisku, cik savu
pienākuma sajūtu pret māti veidā. Tas, kurš nodara mums pāri, kļūst par
vēl tuvāku un nešķiramāku nekā līdz tam. Tuvāki par Slepkavu un viņa
Upuri (cik laika savās domas viņi viens ar otru nepavada!) ir tikai māte
un bērns. Kas nesaprot šīs jūtas, var palasīt mītus par Dēmetru un
Persefoni, vai kopā ar mani paanalizēt (
http://www.viestursrudzitis.lv/load/1-1-0-8 ) Aspazijas attiecības ar
savu māti. Violeta jūt savu māti kā bērnu, kā sevi pašu un nekam citam
tur daudz vietas nepaliek.
Ģimenes
Varoņi ir tie bērni, kas nedzīvo sev, bet vecāku ģimenei. Tie, kas
neapzināti uzņemas uz saviem pleciem ne tikai vecāku praktiskās rūpes,
bet arī atbildību par ģimenes sistēmisko trūkumu novēršanu. Beverlijs ar
savu dzīvi panāca, ka viņa pēcnācējiem nav jādzīvo mašīnā. Un viņš
panāca, ka sievietēm ir īsts vīrietis, kas par viņām rūpējas. Savukārt
Violeta ar savu izteikto saikni ar savu māti nostiprināja to, ko es
saucu par matriarhālo matrici vai mugurkaulu. Tomēr ar abu pūliņiem bija
par maz, varbūt tādēļ, ka tie bija neapzināti, automātiski. Reāli
raugoties, abu mazmeitai Džeinai liktenis var izvērsties līdzīgs tam,
kāds bija Violetas mātes liktenis. Tomēr tās ir tikai spekulācijas –
vecāku zemapziņa un tajā padarītais parādās pēcnācēju uzvedībā un
liktenī. Būtu interesanti uzzināt, kas ar Džeinu no tiek pēc desmit un
pēc divdesmit gadiem – tur parādītos, ko meitenei reāli ir iedevis
vectētiņš un vecmāmiņa.
Violetai
būtu bijis jāpaliek vecās meitās un jāņemas ar māti līdz pat sirmam
vecumam, ja ne jaunākā māsa Metija Feja (57 g – Lāsma Kugrēna), kura
atrada vecākajai, ar māti aizņemtajai tieši tādu vīru, kāds viņai varēja
derēt. Beverlijam nabadzība bija iemācījusi censties kaut ko sasniegt,
tajā skaitā ieguldīt rūpes, lai darītu prieku kādam, kas vismaz
simboliski ir viņa nabadzīgie vecāki – viņu dēls kļūst par universitātes
pasniedzēju! Protams, ka viņš līdzīgi ir rūpējies par „izkaltušo”
Violetu un gan jau tikai vīra enerģijas dēļ abiem sadzimušas trīs
meitas. Beverlijam visu mūžu ir bijis jāvēro, kā sieva skatās tālumā,
jāsajūt atraidījums un tas jāiztur.
Tiem,
kam šķiet, ka bērni dzimst tikai un vienīgi no seksa, gribētu atgādināt
– ja sieviete ir tik aizņemta ar savu māti kā Violeta, tad tas tiek
izdzīvots līdzīgi mūžīgai grūtniecībai. Tas ir bijis galvenais
mehānisms, kādēļ Aspazija ir palikusi bez bērniem un kādēļ arī
Persefonei nebija bērnu. Dzemdei ir savs intelekts un tas ir senāks un
stiprāks par to, kas nāk no smadzenēm. Ja Beverlija apaugļotspēja prata
pārvarēt šādus šķēršļus, tad tas ir patiesas apbrīnas vērts sasniegums,
kuru maz kurš spēs novērtēt un iztēloties praktiskās nianses, caur kurām
viņam ir bijis jāiziet, lai tie bērni dzimtu. Daudzi cilvēki, kas nav
klausījušies „neauglīgu” sieviešu stāstus, nevar saprast, par ko es te
runāju. Nu, bet ko es tur varu darīt, šāda īsa raksta robežās?
Trīs meitas
Trīs
bērni nav ļoti daudz, bet nav arī maz. Ja tie ir, tad ģimenē tomēr būtu
jārodas kaut kādam burziņam, enerģijas plūsmām, pārplūdiem un
sprādzieniem. Tomēr attiecībā uz lugā rādītajām trim Vestonu meitām -
Barbaru (46 g – Zane Jančevska), Īviju (44 g – Daiga Gaismiņa) un Kārenu
(40 g – Daiga Kažociņa) tomēr to īsti nejūt. Divas jaunākās - bezbērnu
vecmeitas ar ļoti īpatnējām dzīves uztverēm un vecākā – vēl pavisam
svaiga šķirtene ar vienu, ne sevišķi pieskatītu, atbalstītu un varētu
pat teikt – ienīstu meitu Džeinu (14 g - Madara Botmane). Kaut kā nejūt
vairs Erota spēku, kurš tā uzliesmojis no Beverlija gurnu kvēles (?).
Apdzisusi (?).
Kādēļ,
objektīvi viss taču ir bijis daudz maz labi ģimenē – sava māja,
sabiedriskais stāvoklis, izglītība... Bet subjektīvi – tur nav tik
vienkārši. Beverlija alkoholisms, protams, būtu visprastākais problēmu
izskaidrojums, dažiem, ne pārāk prasīgiem ļaudīm ar to pilnīgi pietiktu.
Bet neaizmirsīsim – kombinācijā ar Violetas aizņemtību ar savu māti un
no tās izrietošo hronisko ledu (vai ko tamlīdzīgu) pāra attiecībās.
Trīs
māsas ir tāda kā firmas zīme šajā lugā, ļoti centrāla. Jūtams, ka ar to
kaut kas tiek sacīts, bet ne tik viegli saprast, kas. Vēl citas trīs
māsas tiek pieminētas – šerifa Žibao (47 g - Mārcis Manjakovs) meitas
viņa šķirtajā laulībā. Bet šerifs taču bija Barbaras pirmais puisis,
joprojām iedvesmots no trim māsām Vestonēm, joprojām sapņojošs par
Barbaru. Bet vecākā Vestonu meita gan vairs ne par ko nesapņo.
Izklausās, ka arī pret vīra nodevību viņa iebilst vien formāli. Jūtams,
ka viņa raugās turp, kurp raugās Violeta – tas ir vissvarīgākais.
Barbarai, kā jau vecākajai meitai ir jāmanto tas, kurp skatās ne tikai
māte – visa ģimenes matriarhālā daļa (matrice) kaut ko vārdos neizteiktu
izjūt kā svarīgāku par visu. Vīrs vairs nav svarīgs, labi, ka viņš ir
uzņēmies vainu, atrazdams kaut kādu jaunu meitiņu, kas taču nevar būt
pilnvērtīga sievas aizvietotāja, to saprot visi. (Šeit vēsture
atkārtojas – savulaik Barbaras tēvs bija aizrāvies ar mātesmāsu, vai arī
māte viņu uz laiku izīrēja savai māsai.)
Uzprasās
jautājums – varbūt arī Violetai un Metijai Fejai ir bijusi trešā māsa?
Ja tā, tad vecākā, pirms Violetas dzimusi un kaut kāda noslēpumaina
likteņa piemeklēta. Šāda māsa varētu būt pietiekoša atbilde uz jautājumu
– kurp skatās Violeta? Par bērnu nāvju ietekmi uz ģimenes sistēmu esmu
jau gana izrakstījies. Un par nākamā pēc mirušā dzimušā riskiem un
„apsēstību ar nāvi” arī.
Ja
ir bijusi Violetas un Metijas Fejas vecākā māsa, tad saprotams, ka
viņas vietā ģimenes sistēmā izveidojas „melnais caurums” (ekstrēmi
stipras un lēni mazinošās tukšuma sajūtas), kurš visus tam pietuvinātos
cenšas iesūkt sevī. Un līdz ar to ģimenes galvenā aktualitāte –
attiecības ar šo caurumu, ietverot sevī gan risku tur tikt iesūktiem,
gan iespējas pretoties šādai iesūkšanai, atrodot kādas dzīvinošas, „nāvi
uzvarošas” idejas vai dievs vien zina, ko vēl. Tā ir vesela ideju
gūzma, dzīvojot „nāves ēnā”, izjūtot sevī ceļu uz „mirušo valstību” un
vienlaikus jūtot, ka tik daudziem sabiedrībā par šo dzīvi nav nekādas
nojausmas pat viņi no tās cieš. Dīvaini redzēt to, ko citi neredz un par
ko šie citi nerunā. Viņi nepazīst telpu blakus nāves vakuumam. Un viņi
nesaprot, ka tā var būt dzīves jēga – skatīties uz nāvi.
Tanats un Erots
Visstiprākās
un ka tik ne vienīgās zāles pret nāves pārdzīvojumu ģimenes sistēmā ir
tas, ko grieķi dēvēja par Erotu, vienu no sešiem dēmoniskajiem
pirmelementiem, kas izlidoja no Haosa rīkles. Kaut ko ļoti tuvu tam, ko
Freids domāja, radot vienu no saviem slavenākajiem terminiem - libido
sexualis. Arī šekspīriskajam mīla stiprāka par nāvi ir sakars šo – nāve
jeb Tanats ir nākamās paaudzes dēmons, Erota māsasdēls, runājot
ģenealoģiskos terminos. Protams, ka Erots ir vecāks (stiprāks) par
Tanatu, pretējā gadījumā civilizācija jau sen būtu gājusi bojā. Bet ja
tā vairojas, tad mīla nāvi ir uzvarējusi.
Tā
mēs varam secināt attiecībā uz cilvēci kopumā, bet ne jau visās
sabiedrības pirmšūniņās – ģimenēs, arī realizējas šis likums. Ir
ģimenes, kurās nāve stiprāka par mīlu. Lai gan tās nav vairākums, tomēr
tā ir vesela kultūras tēma un sastāvdaļa – būt lieciniekiem, kā bojā
aiziet cilvēki, ģimenes, tautas. Kā tās neizdzīvo, ja netiek iekļautas
rezervātos un aizsargājamās zonās, bet aiziet bojā arī tur. Autors,
Treisijs Letss, rotaļājas ap jautājumu, kura no kultūrām ir dzīvelīgāka
(erotiskāka!) - rietumu iekarotāji (Vestonu ģimene) vai Amerikas
pamatiedzīvotāji, kurus pārstāv Beverlija pirms nāves nolīgtā kalpone,
šaijenu cilts indiāniete Džoanna (26 g – Anete Saulīte), uzvārdā
Monaveta. Tādā pašā, kādā saucies viņas tēva tēvs Jangbērds, tikai ne
vairs angliskotā. Jaunais putns – kas varētu būt tā pretstats? Esmu
dzirdējis leģendu, ka uz nupat mirušā Eduarda Smiļģa flīģeļa atrasta
mirusi kaija. Putns simbolizē dvēseli – tā ir vai nu jauna, vai veca,
vai ... mirusi.
Ja
palūkojamies uz Vestonu ģimenes sistēmu, neapšaubāmi viserotizējošākais
vīrišķais elements tajā ir Beverlijs. Visi pārējie vīrieši savā nāves
uzvarēšanas un vienlaicīgi arī sieviešglābšanas jaudā no viņa tālu
atpaliek. Barbaras vīrs Bils it kā atkārto sievastēva karjeru, varbūt ir
pat veiksmīgāks par viņu, tomēr – viņš nespēj savu Barbaru pārvērst par
ziedošu oāzi, kas, kaut arī uz neilgu laiku, Beverlijam tomēr ir
izdevies attiecībā uz Violetu. Visi čārlzi, beriji, endrjū un stīvi ir
tādas vīrišķā Erota parodijas, nez kāpēc nonākušas Vestonu ģimenes
matriarhālās daļas kontaktu lokā – visticamāk tādēļ, lai nespētu ar to
būtiski konkurēt.
Vardarbība
Cita
atbilde uz jautājumu – kurp raugās Violeta? – varētu būt: uz vardarbību
ģimenē. Jaunākajai māsai Metijai Fejai galvas ādā ir palikušas rētas no
sitieniem ar knīpstangām. Tā ir tāda simboliska, briesmīgas asociācijas
raisoša detaļa, gana jaudīga arī bez vispārinājumiem. Meitenēm,
bērniem, ir darīts pāri, briesmīgos veidos, bet iespējams, vēl
briesmīgākos kā briesmīgie. Racionālais mehānisms, kas nosaka
vardarbības hronisko iedarbību, ir attiecības starp Upuri un Vajātāju.
Manuprāt, tās ir tik tuvas (kaut arī negatīvas), ka var tikt ilgstoši
izjustas kā intensīvākas par laulības attiecībām, piemērām. Un
intensīvākas par attiecībām ar saviem bērniem.
Še
mums jārunā par Violetas un Metijas Fejas pieminēto, bet uz skatuves
neuztikušo abu māsu māti un viņas daudzvīrību (poliandriju). Tur ir
jūtama vāja sievišķība, bet stipra mātišķība un ekstrēma neuzticēšanās
vīriešiem. Daudzi apburtie loki – pret vīrieti, kas dara pāri, jāizmanto
cits vīrietis, kas pārinodarītājam var nodarīt pāri, tātad viņš ir vēl
lielāks pārinodarītājs. Tas nozīmē – vīrieti var izmantot, bet tam nevar
uzticēties. Tādas matriarhālas gudrības, nākošas no abu māsu ģimenes
vēstures, parasti netiek iztulkotas kā nedrošības diktētas. Daudzvīrību
parasti nepamatoti uztver kā pastiprinātas seksualitātes, nevis
nedrošības izpausmi.
Pieļauju,
ka uz jautājumu – kurp skatās Violeta? – var atbildēt arī šādi –
ģimenes sieviešu mazvērtības sajūtā, atkarībā no vīriešiem un šīs
atkarības radītajās traumās. Iespējams, ka šādi raugoties, nevienu
vīrieti redzēt negribas – kas nozīmē, ka par visiem vīriešiem atbildīgs
kļūst vienīgais, kas ar savu praktisko rīcību, nevis tikai vārdiskajiem
apliecinājumiem, ir glābis. Beverlijs izvelk Violetu no baisa
matriarhāli traumējoša purva un arī viņas māsu nedaudz izvelk. Ģimene
iegūst perspektīvu un atelpu vismaz uz vienu paaudzi. Bet nākamajā
paaudzē nenāk neviens jauns Beverlijs, māsu klēpji paliek sausi, ar
vienīgo izņēmumu – Barbaras meitu. Vai Beverlijs varēja par to nejusties
gan atbildīgs, gan vainīgs?
Pašnāvība
Es
pieļauju, ka abas hipotēzes – par mirušo vecāko māsu un par vardarbību
ģimenē – ir vienlīdz iespējamas, tāpat to kombinācija. Bet ne jau šo
hipotēžu galīgais atrisinājums (kas īsti notika?) mūs interesē (ir
lietas, kuras nekad nav iespējams uzzināt), svarīgākais ir vakuums, kuru
katra no iespējām (un abas kopā) rada ģimenes sistēmā un kurš gan vairs
nav hipotēze, bet lugas tekstā skaidri sajūtams fakts.
Ģimene
(meitas) uz vakuumu reaģē ar pretošanos tam un bēgšanu - ilgstoši
neciemojoties pie vecākiem un nekomunicējot savā starpā. Bet nemitīgi
izjūtot šī vakuuma gravitāciju kā tādu ķēdi, ar kuru piesietas pie
izcelsmes ģimenes. Šī ķēde nosaka arī Erota trūkuma viņu dzīvēs (tādas
meitenes vīriešus un viņu seksīgumu vai nu neredz, vai redz caur ļoti
dīvainām brillēm). Bet Erota trūkums (nedzimst bērni) liecina par Tanata
pārākumu. Un šeit mēs uzzinām par citu, šādos apstākļos nonākušu ģimeni
glābjošu likumsakarību – ja trūkst Erota, tad Tanatu var neitralizēt ar
Tanatu. Senos laikos, lai „nomierinātu mirušo garus” tika ziedoti
cilvēki, vai arī tie paši sevi upurēja, lai ģimene vai dzimta netiktu
apdraudētas. Beverlijs ilgstoši ir izjutis vajadzību mirt.
Tas
nenotiek tā ātri un spontāni. Ir bijis mēģinājums izdarīt pašnāvību
pirms tam (kaut kad), turklāt par lēnu pašnāvību var uztvert arī viņa
alkoholismu. Un tagad, kad viņš pieņēmis mājkalpotāju un ir
pārliecināts, ka māja ir visumā labā kārtībā, viņš aizbrauc uz kaut kādu
viesnīcu. Violetai tā ir zīme, viņa arī saņem ziņu, ka drīkst piezvanīt
Beverlijam (atsaukt viņu no nāves). Tomēr Violeta to neizdara,
paskatīsimies uz lietām skaidri! Viņā arī, tāpat kā Metijā Fejā ir šis
arhaiskais nogalinātgatavais niknums uz vīriešiem, kuru noteikti nav
mazinājuši meiteņu piedzīvojumi ar mātes piedzīvotājiem. Nav nemaz tik
viegli izšķirt, kur beidzas pašnāvība un sākas slepkavība. Tomēr
netiesāsim.
Manuprāt,
ir ļoti maz pašnāvību, kuras ir motivētas ar cilvēka personiskās dzīves
apnikumu. Ar sāpēm, ar nespēju izturēt dzīvi. Daudz vairāk ir tādu, kas
vērstas, lai sakārtotu lietas dzimtaskokā. Tādā kā sevis upurēšana.
Varam atcerēties Kristu, bet bez viņa arī ir daudzi citi.
Beverlijs
izvēlas mirt mokoši („kā var piespiest sevi nepeldēt?”) un tam arī ir
kāda nozīme. Bet, galvenais, viņa nāve ģimeni savelk kopā un izmaina
katru tās locekli. Rodas cits vakuums ģimenes sistēmā, kas neitralizē
to, par ko jau runājām – tā ir Beverlija pašnāvības neapzinātā
sistēmiskā jēga. Ieguvums - Violeta var vairs neskatīties tikai savas
mātes virzienā, viņai vispirms rodas iespēja ieraudzīt Beverliju un pēc
tam arī - brīvība palūkoties apkārt, nevis tikai dzīvot aiz nolaistiem
aizkariem, ar visādiem viņai nevajadzīgiem krāmiem pilnā mājā. Nevis
tikai uz pagātni, mirušajiem un mātes nodevību (sūdainie zābaki
Ziemassvētku dāvanā). Violetas meitas var vairs necīnīties, lai netiktu
ierautas pirmajā vakuumā un nerealizētu biežu likumu saistībā ar nāvi –
traģiskas nāves nāk pa pāriem. Beverlija pašnāvība arī apliecina šo
likumu (ja ir bijusi pirmā nāve), bet ar netipiski ilgu laika atstarpi.
Ģimenei ļoti ilgi ir bijis jādzīvo „nāves ēnā” un tas nav palicis bez
neatgriezeniskām sekām.
Jaunākā māsa
Jaunākie
bērni ģimenē parasti nav Varoņi, tie vienmēr ir vairāk attālināti no
atbildības par ģimenes problēmām un traumām. Tādēļ jaunākie parasti ir
plastiskāki, ar plašāku manevrēšanas spēju, spontānāki, atšķirībā no
vecākajiem, kas spiesti „nest” izcelsmes ģimeni uz saviem pleciem.
Ģimenēs, kurās ir ļoti nopietnas problēmas, bērni izaug kā papildinājumi
viens otram, visi kopā veidojot kaut ko līdzīgu vienai, nobeigtai
personībai. Bērns kā personības daļa, nevis kā personība. Violeta un
Metija Feja ir tieši tādas – tikai kopā tās kaut ko var un tikai kopā
tās būtu arī jāuztver.
Violeta
nebūtu apprecējusies, ja Metija Feja to savā vietā neaizsūtītu uz
randiņu. (Tur nu gan autoram kaut kas sagājis dēlī ar aritmētiku.
Barbara Violetai dzimst 19 gadu vecumā, tātad randiņi varētu būt bijuši
gadu ātrāk. Bet Metijai Fejai tad bija tikai 10 gadu! Vai tiešām šis ir
mājiens uz Beverlija pedofiliju un Metijas Fejas nimfomāniju? Ja tā, tad
nepārliecinošs. Pat tad, ja ieraugām, kas lugā notiek starp Džeinu un
Stīvu.) Un Metija Feja faktiski ir bijusi arī Beverlija otrā sieva, par
kuru Violeta zinājusi, bet nav iebildusi. Tāpat trijniekam visu laiku ir
bijis zināms, kas ir Mazā Čārlza tēvs.
Šeit
mēs redzam gan poliandriju, gan poligāmiju, kas abas ir civilizācijas
agrākos, matriarhālajos laikmetos eksistējošas grupu laulības formas.
Tās mums ir jāuztver kā regress vai kā nodevība pret puritāniskajai
Amerikai (ne tikai) tik būtisko monogāmiju. Kā regress ir jāuztver arī
Metijas Fejas naids pret vīriešiem (daudzie patēvi...), kas sevišķi
spilgti parādās attieksmē pret dēlu, bet arī pret vīru. Tas ir jūtams
arī pret „īsto vīrieti” Beverliju, bet daudz slēptāk, bailīgāk. Viņa ar
to neprecas, jo tad būs spiesta paciest vīra dominēšanu – bet tas nav
Metijas Fejas stilā un citu nedrošības pārņemtu sieviešu stilā.
Abas
māsas ar savām attiecībām izpauž seno matriarhālo māsu konkurēšanas
pienākumu – kura no mums visskaistākā? Vai – kura ir ģimenes Lielā Māte,
visstiprākā. Par to, ka abas tieši sievišķo (matriarhālo) līniju izjūt
kā dominējošo, liecina arī epizode, kurā Čārlzs tiek minēts kā nākamais
ģimenes galva pēc Beverlija nāves. Tātad Violeta un Metija Feja joprojām
ir viena ģimene, nevis tāda ir Violeta, Beverlijs un viņu bērni un
attiecīgi Metija Feja ar abiem Čārlziem.
Bet
visspilgtākais regresa (kuru agrāk sauca par izdzimšanu un tos, kas
izdzima – par izdzimteņiem) piemērs ir māsas un brāļa incestuālā
laulība. Asinsgrēks nevis tikai kā psihes matriarhālas daļas līme un
psiholoģisks fenomens, bet kā reālu seksuālu attiecību prakse. Kur nu
vēl sulīgāks spļāviens patriarhālās Amerikas puritāniskajā sejā! Taču ne
jau sensācija šeit tas svarīgākais – mēs varam izsekot gan izdzimšanas
cēloņiem, gan tās gaitai. Bet tas dod mums iespēju izdarīt secinājumus -
kas varētu būt jādara, lai ģimenes tikai attīstītos, nevis regresētu.
Ģimenes progresa nosacījumi
Ja
par vardarbības ģimenē nelabvēlīgo ietekmi uz nākamajām paaudzēm tiek
runāts diezgan daudz, tad par nāves pārdzīvojuma sekām ģimenē to gan
nevarētu teikt un tas traucē. Svarīgākais jautājums – ko Beverlijs un
Violeta būt varējuši darīt, lai novērstu ģimenes regresu? – nav tik
viegli atbildams.
Varētu
jau teikt – viņiem bija jāuztver otru kā vistuvāko cilvēku savā dzīvē!
Violetai bija jāpamet māte un viņas problēmas un jāpievēršas vīram.
Metijai Fejai būtu bijis jādara tas pats un jāmeklē sev vīrs, uz kuru
var paļauties, nevis kuru var manipulēt. Bet kā gan tas būtu iespējams,
jo neviens viņiem nepaskaidro vismaz to, kas šajā rakstā? Un cik daudz
palīdz šādi paskaidrojumi, lai mainītu savu dzīvi? Cik tie ir saprotami,
lai izdarītu secinājumus attiecībā uz savu ģimeni?
Tie
ir ārkārtīgi nopietni jautājumi. Diemžēl vairums cilvēku pirmo reizi ar
tiem sastopas tad, kad tie parādās pašu dzīvēs. Teātris varētu būt
iespēja par ģimenes lietām padomāt savlaicīgi. Bet tad tam šāds mērķis
ir jāizvirza, citādi neizbēgami dominēs citi teātra ideāli, vispirmām
kārtām estētiskie, izklaidējošie, komerciālie... Ja to nedara, tad
jāraksta šādi raksti. Ja tos lasa un skatās teātri, tad arī tas var nest
labumu cilvēkiem, kas meklē atbildi uz jautājumu – kā dzīvot pēc tā,
kas noticis manā dzimtā?
Kura no mums visstiprākā?
Beverlijs
bija teicis savulaik: „Šī valsts vienmēr ir bijusi maukumāja, bet
vismaz bija cerība.” Kad viņš – visstiprākais patriarhāta aizstāvis no
visiem, kas piedalās lugas darbībā, ir, no vienas puses, salūzis, no
otras – upurējis sevi, visa līdz tam varbūt piesegtā maucība eksplodē kā
bumba, kas bijusi noslēpta smirdošu drazu pilnā miskastē.
Bet
kas gan ir šī parādība – maucība, par kuru visiem it kā ir kaut kāds
viedoklis, bet pastāv aizdomas, ka ne pārāk vienots. Maucību, kurā lugas
sievietes ne tikai tiek vainotas, tās vaino arī sevi pašas! Kārena
nosauc Džeinu par „mazo mauķeli” pēc tam, kad Džoanna to pieķērusi
intīmā situācijā ar Kārenas iecerēto Stīvu (50 g – Juris Hiršs) un kopā
ar viņu (kura vainu notikušajā atsakās redzēt) atstāj ģimeni. Bet vēl
dižāk skan Barbaras vārdi Īvijai, lai aizkavētu tai pavēstīt Violetai
par savu asinsgrēku: „ĒD ZIVI, MAUKA!”
Zivs,
kā zināms ir viens no Kristus un līdz ar to arī patriarhāta simboliem.
Laikam jau Barbara kaut neapzināti jūt, kādā briesmīgā purvā kopā ar
pārējām ģimenes sievietēm viņa iekļuvusi. Un kaut arī pati tikko ir
maucīgi centusies pieskarties šerifam Žibao, ar kaut kādu smadzeņu daļu
saprot, kādā strupceļā viss nonācis.
Maucība
ir vīriešu izmantošana visčūskīgākajos, tajā skaitā seksuālos veidos,
vienlaikus no šiem vīriešiem līdz ārprātam baidoties. Mēģinot rast
drošību tajā varā, ko sniedz šī MAUCĪBA. Un sievietēm pašām nepārtraukti
konkurējot savā starpā divos veidos. Pirmkārt, kura no mums būs
vislielākā mauka, līdz ar to – vislielākos labumus no vīriešiem
ieguvusī. Un, otrkārt, kura no mums būs vismoralizējošākā par maucību?
Tātad divas vienlīdz jaudīgas varas pozīcijas – Mauka un Svētā. Abas dod
iespēju konkurēt par apvienotu nomināciju – VISSTIPRĀKĀ.
Lugas
fināls ir gan atrisinājums – ir noskaidrots, kura visstiprākā! – gan
jauna loka sākums nebeidzamā matriarhālā cirkularitātē.
Džoanna. Tas ir ceļš, kur pasaule beidzas, tas ir ceļš, kur pasaule beidzas, kur pasaule beidzas
Violeta. Un nu jūs esat prom, nu jūs esat prom, nu jūs esat prom....
Jo
beidzas jau tikai patriarhālā pasaule, tai ir sākums un beigas,
lineārais laiks, pagātne, tagadne, nākotne. Matriarhālajā viss ir
tagadne, viss iet pa riņķi, atkārtojas, mirst, lai augšāmceltos.
Cirkulārais laiks - bez jēdzieniem attīstība, progress, nākotne ... es
visvairāk iedomājos par Džeinu, vai viņai būs nākotne.
Mūžīgā pagātne
Manas
hipotēzes par iespējamo trešo māsu un vardarbību ģimenē ir gan
apšaubāmas, gan neapgāžamas. Apšaubāmas, ja domājam vēsturiski aptveramā
laikā – par iepriekšējo paaudzi. Varbūt tajā šis vakuums neradās,
varbūt tur nebija tādu, tik nepārstrādātu zaudējumu, kuri nevar tikt
nenodoti nākamās paaudzes pārstrādāšanai, tiekot ar tiem galā savā
paaudzē. Taču, ja ir tik ciešas mātes – meitu (mīlestības – naida)
attiecības, ar kurām nespēj konkurēt patriarhālais izaicinājums vai citi
vakuumi, tad laiks vairs nav lineārs. Tas. kas noticis ar
vec-vec-vec-vecmāmiņu, var tikt izjusts kā pašas dzīvē noticis.
Katrs,
kas skatīsies lugu, noteikti varēs iesaukties – nu gluži kā ar manu
māti (vecmāmiņu, tanti, māsu...). Tas būs pierādījums, cik arhetipiskas
ir šīs lietas. Un cik ļoti lielu kļūdu mēs pieļautu, ja uzskatītu, ka
„vaina” ir individuālajā personiskās attīstības un ģimenes vēsturē. Ja
Homērs būtu dzīvs, viņš ļoti lielu daļu no šīs lugas būtu novirzījis
Dievu sapulču līmenī. Cilvēciskā atbildība par savu likteni šeit pirmām
kārtām nozīmē apzināties šo nemaināmo, arhetipisko – Dievu sapulču
līmeni. Tikai pēc tā noformulēšanas ir apjēdzams – bet, kas tad ir mans
uzdevums un ko es varu mainīt? Un – kur es varu izniekot savu dzīvi,
bezpalīdzīgi dusmojoties uz dieviem?
|