Izlasījis Šekspīra „Ričardu III”,
dabūju pilnu galvu jaunu jautājumu. Pirmkārt jau – vai šo darbu uzrakstījis tas
pats cilvēks, kas radījis „Hamletu”, „Venēcijas tirgotāju” un „Romeo un
Džuljetu”? Kaut kā netalantīgi veidots man izskatās kaut vai pats Ričarda III
tēls – viens vienīgs ļaunums un neglītums. Tādu cilvēku nav – aiz ļaunā vienmēr
stāv labais, traģiskais un nesaprotamais. Veids, kā viņš dabū par sievu Annu –
slavenā Jorika – saukta arī par „karaļu taisītāju”, meitu – laulības aiz naida
ar mīlētā vīra un vīratēva slepkavu - bez kādas pretestības. Jocīgi. Vēl
svarīgāk – lugā uz skatuves neparādās tik svarīgā un vajadzīgā Jorkas Elizabete
un līdz ar to – viņas attieksme pret izšķirīgajiem notikumiem Anglijas vēsturē.
Jau atkal ierunājoties par šiem
notikumiem, es iedomāju iepriekš pieminēto jautājumu – kurš nogalināja Jorkas
Elizabetes brāļus? Šekspīra laikā un agrāk dramaturģija bija arī dzīvās
vēstures paudēja un veidotāja. Kas nozīmē, ka tai bija milzu nozīme iekšpolitikā.
Tātad – ideoloģiskās cīņas lauks, kā teiktu šodien.
Pirmais vēstures par brāļu nāvi
autors bija Tomass Mors – tuvs Henrija VIII sabiedrotais, sociālistiskais
utopists un skolotājs karaļa jaunībā un katoliskās laulības ar Aragonas Katrīnu
laikā. Laikam tieši Mors bija slavenā Henrija VIII vārdā rakstītā pretluteriskā
manifesta „Septiņu sakramentu aizsardzībai” autors, par ko pāvests Leo X
Anglijas karalim piešķīra „Ticības aizstāvja” (Defensor Fidei) titulu. Varbūt
Moram bija savs pamats izkalpoties tagadējam karalim, jo Henrija VII laikā viņš
bija kritis nežēlastībā un varēja gribēt to vairs nepiedzīvot. Lai gan tādiem
ideālistiem jau tas nemaz nav svarīgi. Varbūt Henrijam VIII glaimojoša vēsture
par Tjudoriem radās daļēji neapzināti – aiz lepnuma par savu audzēkni un
vēloties tam politiski palīdzēt? Karalis pēc gadiem skolotājam atmaksāja ar
galvas nociršanu - varbūt aiz bailēm no tā, ka Mors tomēr varētu vēsturi izlabot?
Vai tomēr mums jāuzticas populārajai versijai, ka Mors bijis nelokāms katolis
nav varējis pieņemt reformāciju, bet nāvi pieņēma kā moceklis?
Šis jautājums ved mūs tālāk –
palūkoties, kam tiek piedāvāta Šekspīra darbu autorība. (Vēsturiskais Šekspīrs
ir bijis kurpnieka dēls un aktieris, kurš, iespējams, nav pratis pat rakstīt,
un kuram nav bijušas tās zināšanas, kas būtu vajadzīgas, lai uzrakstītu to, ko
uzrakstījis „īstais” Šekspīrs. Viņa sieva un meitas pavisam neteikti ir bijušas
analfabētes un savā testamentā viņš ne vārdu nav bildis par sava literārā
mantojuma likteni vai par grāmatām vispār.) Viena no pretendentēm uz Šekspīra
darbu autores godu ir Elizabete Sindi (slavenā 16. gadsimta angļu izlūkdošanas
un pretizlūkošanas šefa Frensisa Volsingema mazmeita) un viņas vīrs – Rodžers
Menners, grāfs Retlends. Arī Elizabetes Sindi patēvs – Roberts Derivjē, grāfs
Esekss un Elizabetes I par 34 gadiem jaunākais favorīts. Roberta Dadlija, grāfa
Lestera padēls un pēctecis karalienes gultā un sirdī. Protams, arī Frensiss
Bēkons, filozofs un Viljama Sesila, grāfa Berleja – valsts sekretāra otrās sievas
māsasdēls un sākotnēji liels grāfa Eseksa draugs. Un visbeidzot – arī pati
Elizabete I varētu būt piedalījusies to darbu radīšanā, kurus pēc tam piedēvēja
aktierim Šekspīram.
Vai nav interesants personu un
viņu ieņemamo amatu saraksts? Vai tad šeit prasīties neuzprasās hipotēze, ka
„Ričards III” ir ar ideoloģisku un vēsturi palabojošu nozīmi radies
dramaturģisks darbs, kura mākslinieciskā nozīme tādēļ tālu drīkstēja atpalikt
no tiem darbiem, kurus zem Šekspīra vārda sacerēja tas viens – īstais ģēnij?
Mēs varam iedomāties, ka, ja vēsturē paliktu ierakstīts, ka Henrijs VII ir kaut
kā bijis saistīts vai vainojams sievasbrāļu nāvē, tad viņš vai viņa pēcteči pie
pirmās izdevības tiktu gāzti. (Tiem, kas interesējas par „īstā” Šekspīra
meklējumiem, varu ieteikt ieskatīties krievu Wikipēdijā – tur zem Šekspīra šķirkļa ir linki
uz tekstiem par šo jautājumu.)
Man pārdomas par Elizabetes
Jorkas brāļu nāves vaininieku radās, redzot nāves (ne)pārdzīvošanas darbam
raksturīgu dinamiku viņas ģimenē. Bet šī dinamika varētu rasties arī divu citu
iemeslu vai to kombinācijas dēļ. Pirmkārt, Nāve un slepkavības ģimenē ir viss
Sarkanās un Baltās rozes karš. Un, otrkārt, no matriarhālā viedokļa brālis ir
svarīgāks kā vīrs. Tādēļ Henrijs VII Jorkas Elizabetei varētu nozīmējis tikai
bērnu tēvu, dinastijas radītāju un karali, neko vairāk. Neko emocionālu un
personīgu. Kurpretim tādas jūtas viņa varētu būt izjutusi pret mirušajiem
brāļiem, kļūstot par Ledus karalieni, „sasaldēto” Māti vai Raiņa Saulcerīti
Stikla kalnā, kas nepamostas visu mūžu un kuras bērniem jācīnās par viņas
pamodināšanu. Un kuri cieš, ka tā nemostas.
Domājot par Tjudoriem, es
sapratu, ka nāves ietekme ģimenē ir līdzīga tādas Mātes ietekmei, no kuras nav
iespējams vai ir ļoti grūti aiziet. Kas tur savā varā un kas pavērš pēcnācēju
skatus uz sevi un vēl tālāk mātes aizmugurē, tālāk pagātnē, dzimtaskokā un
vēsturē. Kas ir tik intensīva, ka neļauj dzimt bērnubērniem un kas liek
dinastijām izbeigties. Tam nav laika un nav spēka – jāinteresējas par Māti –
Nāvi. To mēs novērojam ne tikai šeit – tā noticis arī Raiņa, Ļeņina un Hitlera
ģimenēs, kuras esmu analizējis iepriekš. Nāve kā supermatriarhāts vai kā
dzemdējošās Mātes otra puse.
Kā lai šeit neatmin Freidu, par
kuru stāsta, ka viņš sev jautājis – kā tas var būt, ka mātes, zinot, cik daudz
viņu bērniem dzīvē būs jācieš, tomēr dzemdē? Freids pats arī atbildējis –
tādēļ, ka viņas zina – bērni galu galā atgriezīsies pie mātes, pieņēmušas Mātes
Zemes izskatu. Dzemdējošā Māte un Nogalinošā Mātes – divas māsas vai viena
arhetipa divas daļas.
Šeit ir īsti vietā atcerēties
divas ļoti svarīgas, izcilas un lielas Dzemdējošās Mātes. Tās, kuras reaģējot
uz Edvarda V un Ričarda nāvi, panāca, ka uzurpatoram Ričardam III pretim stājas
nākamais Henrijs VII. Un kas lielā mērā nodrošināja pēdējā uzvaru. Es šeit
runāju pirmkārt par Elizabeti Vudvilu (vēl viena Elizabete), aiz kuras stāvēja
viņas ietekmīgais izcelsmes klans un kura varēja justies ļoti vainīga un arī
ļoti nikna, jo saskaņā ar „Ričardu III”, pati bija atdevusi slepkavam savu
jaunāko dēlu.
Otra ir Margarita Boforta (vēl
viena Margarita) – viņas tēvamāsa bija Skotijas karaļa Džeimsa I Stjuarta sieva
un Džeimsa II māte. Tātad iestaigāja ceļu, kas būs jāiet viņa s mazmeitai
Maragaritai Tjudorei – Džeimsa IV sievai. Margarita Boforta alka iesēdināt savu
vienīgo, 13 gadu vecumā dzemdēto dēlu Anglijas karaļa tronī. Uz to viņam bija
tiesības kā Lankasteru asiņu nesējam caur Bofortiem – Džona de Gonta atzītajiem
mīļākās Katrīnas Svinfordas dēliem. Viņa zināja, ar ko un par ko runāt šajā
sakarā – ar Elizabeti Vudvilu par viņas vecākās meitas laulībām ar nākamo
Henriju VII. Un viņa prata nodrošināt, ka izšķirošajā kaujā starp Ričardu III
un Henriju VII, pirmā pusē karojošais Tomass Stenlijs, grāfs Derbijs ar visiem
sev pakļautajiem karavīriem kaujas izšķirošajā brīdī pārgāja Henrija pusē.
Tieši tas izšķīra kaujas likteni, jo Ričarda III rīcībā bija krietni lielāks,
pieredzējušāks un labāk apmācīts karaspēks.
Bet Tomass Stenlijs taču bija
Margaritas Bofortas ceturtais un pēdējais vīrs! Spriežot pēc tā, ka mūža nogali
viņa tomēr izvēlējās pavadīt viena, lai gan cienījamajā Karaļa Mātes statusā,
varam padomāt, ka viņas pēdējās laulības viens no svarīgākajiem mērķiem (varbūt
neapzinātajiem) bija dēla militārās uzvaras nodrošināšana ... Margarita Boforta
par diviem mēnešiem pārdzīvoja dēlu Henriju VII – šo laiku viņa paguva būt arī
mazdēla reģente. Kā redzams, viņa ir viena no spilgtākajām un ievērojamākajām
Mātēm šajā dzimtaskokā.
Lai nu kā – šī puzle, kad tā
salikta, rāda skaidri un gaiši – divas Mātes pielika punktu Sarkanās un Baltās
rozes karam, atļaujot uznākt uz skatuves jaunai dinastijai. Ne Jorkiem, ne
Lankasteriem, kurus arī no Plantagenetiem radīja Mātes, un ne Bofortiem.
Tjūdoriem, vēsturei būs jāiegaumē šis uzvārds.
Protams, šāda Māšu savienība
liecina pret Henrija VII kā slepkavas hipotēzi. Jo vai gan Elizabeti Vudvilu
varētu iedomāt kā līdzzinātāju savu dēlu slepkavībā? Šis arguments izklausās
ļoti izšķirošs. Tomēr visas nozieguma detaļas mēs neuzzināsim nekad, tādēļ es
nesteidzos hipotēzi izsvītrot no šīm pārdomām. Kaut vai tādēļ, ka tā ļoti ir
rosinājusi mani domāt par ģimenes dinamiku Tjūdoru dinastijā un tās
priekštečos. Nu un, protams, par nāves nozīmi visā tajā.
P.S. Jau iepriekšējos rakstiņos,
sevišķi par Henrija VIII „harēmu” runājot, nācās samierināties, ka ne visas
personas un to sarežģītās radniecības bija iekļuvušas dzimtaskokā. Arī šajā
rakstā šis tas izgājis ārpus vecā varianta robežām. Tagad dzimtaskoks ir
uzlabots un tuvākajā laikā aizstās iepriekšējo versiju. Tikai Šekspīra darbu
varoņu Viljama Sesila, grāfa Berleja dzimtaskoks ar visu Frensisu Bēkonu, kā
arī Džordža Talbota, grāfa šrūsberija raduraksti (pagaidām?) vēl nesavienojas
ar visu šo pa jaunam sakārtoto jūkli.