Kādu brīdi svārstījos, vai
pielikt pūles, apkopojot savas domas un rakstot par Mihaila Gruzdova Nacionālajā
teātrī tikko jauniestudēto Aleksandra Ostrovska „Arī gudrinieks pārskatās”. Un
izlēmu, ka uzrakstīšu gan – šis iestudējums skar un ilustrē vairākus man
interesantus jautājumus. Plašākai publikai tos nav viegli pamanīt, viņiem nav
manu acu. Varbūt izdodas nošaut divus zaķus – i par teātri parunāties, i par svarīgām
psiholoģiski arhetipiskām tēmām. Lai saruna iznāktu pilnvērtīga, varbūt nav
lieki iepazīties arī ar lugas tekstu oriģinālvalodā. Kaut vai lai ieraudzītu, kas no dramaturga iecerētā nav nokļuvis uz skatuves un
ar ko režisors Ostrovski ir papildinājis.
Nopietna komēdija
Žanra apzīmējumā kāds ir
pakautrējies lugu nosaukt par traģikomēdiju vai vienkārši par komēdiju – kā
Ostrovska oriģinālā. Lai jau būtu, tomēr problēma – kā parādīt traģisko,
nopietno, mulsinošo vai dižo ARĪ (nevis TIKAI) kā komisko - paliek. Aktieriem
tādēļ ir jānospēlē vismaz divas lomas vienā un pieredzējušie Ģirts Jakovļevs
(Krutickis, vecis, ļoti svarīgs kungs), Juris Lisners (Nils Fedosejevičs
Mamajevs, bagāts kungs, attāls Glumova radinieks) un Uldis Anže (Ivans
Ivanovičs Goroduļins, jauns un svarīgs kungs) to arī spoži paveic. Kā noskan
tikai divi vārdi Ulda Anžes varoņa izpildījumā – „Nav laika!” [pašam sacerēt
savas runas]! Traģiskais – sāpīga apziņa par savām nespējām, salīdzinot ar
Glumovu (jaunu cilvēku, kuru spēlē Artuss Kaimiņš). Komiskais – spēja nespēju
saskatīt, atzīt un par to paironizēt. Ne tikai par šo savu trūkumu – un tas
ļauj mums Goroduļinu uztvert arī kā simpātisku, kaut arī dīkdieni. Un - kā par
traģēdijas un komēdijas priekšrocībām spriež Krutickis un Mamajevs! Gan
smieklīgi (viņi abi neskaitās pārāk gudri), gan apbrīnojami dziļi (ir viņiem
tomēr sava, varbūt ne pārāk apzināta, tomēr – gudrība).
Divdaļīga ir arī scenogrāfija
(Aigars Ozoliņš) – šaurāka un pazemināta skatuves priekšdaļa kā vairāk privāta
telpa, kuru galvenokārt apdzīvo Glumovs ar savu māti (Daiga Gaismiņa) un plaša
dibentelpa ar Ziemas pils maketu (pa kura jumtu var uzvaroši pastaigāties)
kolonnām un augstu čuguna žogu, kas divās daļās sadala arī šo telpu.
Nabadzīgajā, jauniem censoņiem domātajā un pārtikušu ierēdņu apdzīvotajā -
bagātajā.
Režisora iecere
Jau scenogrāfija mūs ievirza
jautāšanā – ja darbība notiek Maskavā, kādēļ uz skatuves vajag Pēterburgas
skatus? Atbilde ir diezgan skaidra – tādēļ, ka tieši galvaspilsēta ir visas
cara ierēdniecības centrs un mazatalgoto ierēdņu godkārīgo sapņu piepildījums.
Bet ja tā, tad izskatās, ka radošā komanda mēģina šo lugu parādīt no morāles puses
– kā cariskās birokrātijas dzīvesveida kritiku. Vienlaikus akcentējot to, ka pa
simts piecdesmit gadiem nav mainījies un tādu pašu dzīvesveidu var redzēt arī
šodien, neatkarīgās Latvijas sabiedriski politiskajā un ierēdnieciskajā dzīvē.
Izskatās, Mihails Gruzdovs cer, ka mūsdienu politiķi un ierēdņi atnāks uz
izrādi, nokaunēsies un tūliņ pat dosies laboties. „Bumbai, kas ielikta izrādē,
jāsprāgst. Vai arī jāuzsprāgst pašam. Es tomēr ceru uz pirmo variantu,”
režisors raksta izrādes programmiņā. Pirmizrādē bija daudzi mūsu politiķi, kaut
vai Valdis Zatlers un Solvita Āboltiņa. Pavērosim, kā Gruzdovs būs viņus
izmainījis un kurš uzsprāgs!
To, ka režisoram vairāk
interesē lugas darbības morālā novērtējuma aspekts, var just arī citā
programmiņas tekstā. "Par to, kādu es redzu Glumovu... Jāpiesauc Žadovs no "Ienesīgās
vietas", to visi zinās, jo pirms dažiem gadiem Kaca izrāde te labi gāja.
Žadovs bija ideālists, ar saviem principiem gan dzīvē, attiecībās ar cilvēkiem,
gan darbā, un – sabiedrība viņu salauza. Glumovs ir kā Žadova jaunākais brālis,
piedzimis un izaudzis daudz "gudrāks" - viņš jau ir sapratis, ka,
ejot taisnu ceļu, neko sasniegt nav iespējams – jābūt uzņēmīgam, jāprot citus
apvest ap stūri, jābūt nedaudz bandītam. Jāpanāk situācija, ka citi ir no tevis
atkarīgi, nevis tu no citiem. Turklāt par vienu un to pašu cilvēku ļoti viegli
ir uzrakstīt gan asu epigrammu, gan glaimojošu slavas dziesmu. Nekādas
atšķirības no šodienas PR. Ne jau velti PR taisītāji šodien nosaka toni un ir
vieni no svarīgākām figūrām šai sabiedrībā" – stāsta izrādes režisors
Mihails Gruzdovs.
Māte un Dēls
Manuprāt, akcentēt un
neinterpretēt morālo pozīciju nav interesanti - tā tiešām rāda, ka laiks ir
cirkulārs, jo pa pusotru gadsimtu tiešām nekas nav mainījies – cilvēki joprojām
savā darbībā nevadās no morāliem, bet citiem impulsiem. Tomēr iespēja šo
cirkularitāti pārraut un ieviest patriarhālu laika linearitāti ir vien tad, ja
redzam ne tikai cilvēka uzvedību, bet arī tās motīvus.
Mātes un dēla Glumovu dzīve
patiesībā ir ļoti traģiska – kaut kur tajā ir bijusi gan ģimenes apgādnieka pazušana
(nāve?), gan finansiālās rocības pasliktināšanās. Glumovu traģiku inscenējumā
nejūt – sevišķi jau Daiga Gaismiņa savā spēlē parāda galvenokārt komisko,
turklāt tādā nedabiskā, bet interesantā manierē. Protams, ja viņas vīrs ir
miris, dēlam jau pilngadīgam esot, tad tā varētu nebūt tik ļoti pieķērusies
dēlam, vadot tā dzīvi. Bet ja tas noticis, puikam esot vēl maziņam, (viņam bija
jākļūst arī par vecāko vīrieti ģimenē, faktiski par mātes vīru) tad visam
notiekošajam būtu jābūt mātes projektam. No Ostrovska oriģinālteksta to var
just vairāk, nekā no Gruzdova atstāsta. Māte iedvesmo dēlu uz izsišanos ļaudīs
un izdevīgām laulībām.
Šī situācija ir ļoti arhetipiska,
respektīvi, personiskajai pieredzei un individuālajam raksturam tajā nav
vietas, loģiku rada arhetipi. Māte viena pati nevar izaudzināt dēlu par Sevi
Pašu (atcerēsimies Ibsena „Pēru Gintu”!), ja ir vēl kāds bērns, tad jau tas ir
vieglāk. Bet ja mātei ir „ievelkošs” darbs un (vai) mīļākais, tad dēla izaugsme
var notikt labāk un atkarības risks samazinās. Viena līdzatkarīga māte un viens
atkarīgs dēls – tā ir atgriešanās mitoloģiskajos pirmsākumos, bez tēva.
Manuprāt, interesanti ir pētīt Ostrovska
darbu no šī viedokļa, nevis no morālā, kā izvēlējies režisors. Jo - ja atstājam
tikai morālo aspektu, tad Glafira Kļimovna Glumova mierīgi varēja uz skatuves
neparādīties. Bet ja viņa tomēr parādās, tad nav iespējams iztikt bez
matriarhāli tipisku Mātes – Dēla attiecību rādīšanas. Un tas ir tikai
dramaturģiski loģiski, raugoties arī no pārējo darbojošos personu struktūras
viedokļa. Būtībā mēs redzam trīs matriarhālas sistēmas – jau pieminētie
Glumovi, Mamajevi (Meita - Tēvs) un
Turusinas (Māte – Meita). Žoržs (Jegors Dmitričs Glumovs) ir vienīgais Dēls uz
visām trim sistēmām – tātad tāds vīrietis, kurš matriarhātā var tikt netraucēti
un labprāt integrēts, atšķirībā no Tēviem Mamajeva un Kruticka. Tādēļ arī mātišķais
lozungs – „mīlēsim viņu kopā” un tādēļ arī ir tik loģiski, ka gan Kleopatras
Ļvovnas Mamajevas (Dita Lūriņa) gan Sofijas Ignatjevnas Turusinas (bagāta
atraitne, no kupču dzimtas – Inga Misāne) acīm būtu seksuāli jāiegailējas, jau
tikai ieraugot vien Glumova pusaudziskās kustības un talantīgi naivos
centienus.
Trupa ir strādājusi pie tā, lai
būtu redzams Mātes –Dēla incests. Tomēr nevar teikt, ka ir ļoti veicies.
Iemesls tur laikam ir viens – zināšanu trūkums par incestu kā matriarhālās
attiecības kopā turošu līmi. Daudzi režisori ir pieraduši inscenēt „pēc
sajūtas”, daudz nekonsultējoties. Bet cik darba jāiegulda šīs „sajūtas”
slīpēšanā sevī, lai tā patiešām atklātu visus fenomena smalkumus?
Matriarhālā matrice
Jaunam vīrietim, kas audzis kā
Glumovs, nevar nebūt izteikta Varoņa loma, kas faktiski ir mātes Glābēja, mātes
Tēva un mātes Vīra loma – tā skaidri parādās uz skatuves. Šādiem cilvēkiem pašu
EGO ir ārkārtīgi mazs, tādēļ sievietes Māšu lomās viņus izjūt kā pamestus un
sasildāmus zīdainīšus – kāda bauda pievilkt sev klāt ko tādu sīku un
nesamaitātu! Un kāda nicināma atšķirība, ja tas pats jādara ar visādiem
ciniskiem, pašpietiekošiem un pārbriedušiem vīriešiem ārpus Dēla lomas (ar
visām viņu smakām utt.)!
Kleopatrai Ļvovnai attiecībās ar
Glumovu būtu bijis jābūt kā no mitruma pilošai un pārgaidījušamies vagīnai -
tādai, kāda savulaik bija Vija Artmane kā Džūlija Lamberte attiecībās Ivara
Kalniņa varoni filmā Jāņa Streiča filmā „Teātris”. Sieviete savā seksuālajā
pilnbriedā, pašpietiekama un alkstoša noķert vēl kādu iespēju būt Mātei. Viņa
varētu būt arī kā Indras Rogas Anna Kareņina – matriarhāli aizvainota uz savu it
kā perfekto vīru, kas tai atņēmis visu varu un teikšanu. Izmisīgi protestējoša,
izvēloties attiecības ar jaunāku partneri kā protesta formu, nevis kā attiecības.
Dita Lūriņa ir par jaunu Mamajevas lomai – kaut vai tādēļ, ka uz viņu nevar
attiecināt Sergeja Timofejeva epigrammas tekstu („Viņa – gausa, pārbriedusi
miesa, ...), turklāt viņai vairāk padodas Meitas, nevis Mātes aspektu
attēlošana. Man grūti iedomāties viņas jaunās acis jau seksuāli un plēsonīgi kaisli
iezaigojoties, lūkojoties uz kādu maigu, izstīdzējušu un „garšīgu” (Raganām)
pusaudzi, kur nu vēl uz atskabargaino Artusu Kaimiņu, savu vienaudzi. Viņu
skatuves incestuālajai mīlai nevar noticēt, diemžēl. Un šeit nu laikam neko
daudz nevarēs labot, tā vienkārši nav Ditas Lūriņas loma. Arī Artuss Kaimiņš te
neko nevar labot, jo incesta loģika ir tāda, ka pirmo soli sper Māte un Dēls
tai (paklausīgi, aiz bailēm un pienākuma)atsaucas, nevis otrādi, kā savulaik
kļūdaini domāja Freids.
Vispiemērotākā savai lomai (no
trim Mātēm) ir Turusinas lomas atveidotāja Inga Misāne, viņa ļoti talantīgi jūt
spēlējamos sievišķības aspektus sevī. Pat ne tik daudz Māte, cik Ragana,
pašpietiekama, izlēmīga un egoistiska. Gan traģiska, gan komiska. Šķiet,
režisors tomēr ir nedaudz pakautrējies rādīt Turusinu kā seksuāli krāšņu un
kaislīgu attiecībās ar māsasmeitas līgavaini Glumovu. Bet attiecībās ar
Kruticki, manuprāt, viņai jābūt tieši tādai, kāda viņa ir - eleganti
manipulējoša un neko nedodoša par velti. Tomēr – vai trīsdesmitgadīga aktrise
var just visas nianses, kas pie sievietes atnāk tās četrdesmit piecos vai
piecdesmit? Arī vizuāli viņas tēls drīzāk atgādina Mašeņkas (Sanita Pušpure) māsu,
nevis mātes māsu.
Visvecākā no trim Māšu
attēlotājām - Daiga Gaismiņa, izskatās, ir bijusi ierobežota režisora izvēles
dēļ. Kā jau teicu, laikam viņai nav bijis ļauts rādīt traģisko šajā lomā
(varbūt es kļūdos – vai tiešām viņa profesionāli nepavilka „divas lomas
vienā”?) Komiskie aspekti toties tiek rādīti ķermeniski paradoksāli, betspoži,
ar tiem tiek mēģināts gan parādīt, gan noslēpt Glumovas attieksmi pret savu
dēlu kā pret ģeniālu, tomēr viņas vadītu. Tomēr šeit jārunā arī par Artusa
Kaimiņa sniegumu Glumova lomā, taču pirms ķeramies pie tā, daži vārdi vēl
jāpasaka par vismistiskāko, („puspiedzērušas krievu zemnieces”) Manefas lomu,
kuru spēlē Astrīda Kairiša.
Šai lomai būtu jāparāda, cik
negudra un bezjēdzīga no attīstības viedokļa ir matriarhālā cirkularitāte. Taču
man to tā uztvert traucē Astrīdas Kairišas veidotā tēla vizuālā grācija un klusējošas
pretenzijas uz kādu īpašu, slēptu viedumu. Viņa vairāk atgādina kāda sieviešu
klostera priori, nevis neizglītotu māņticīgu burvi un pesteļotāju, kuru viegli
var korumpēt pat ar pudeli ruma. Bet, visticamāk, viņa ir Nāve – šādu tēla
interpretāciju es atzītu par visloģiskāko.
Ja ņem kopā visas šīs četras
lomas, kurām kopā būtu jāveido matrairhālā matrice, kā es to saucu, un kurā
jātiek ierautiem visiem lugas galvenā varoņa centieniem, tad var teikt, ka tā
iznākusi skaista tikai vizuāli, nevis arī skaista „pievelkoši un sevī ievelkoši”
– incestuāli un nogalinoši. Šī matrice ir grūti izjūtama kā visvarena, tā ir
mulsinoši jauna, tās mūžīgums ir drīzāk deklaratīvs, nevis reāls. Tur ir par
maz incestuālo ilgu, par maz baiļu no menopauzes un iespējamā varas zaudējuma,
par maz baiļu no reāliem pieaugušiem vīriešiem.
Dēls
Žorža Glumova loma ir ārkārtīgi
sarežģīta, tā būtībā ir lomu klasteris, kuru divās daļās dala līnija starp
traģisko un komisko. Katrā no šīm daļām ir jau minētā Varoņa loma, kuru šis
personāžs izveidojis savas ģimenes un mātes, nevis savās interesēs. Varonis
pūlas kaut ko sasniegt, lai likvidētu deficītus (tēva nāve, gan jau vēl kas
cits) dzimtaskokā. Varonis ir altruistiska, nevis egoistiska loma, tajā Glumovs
ir savas mātes bruņinieks, ne jau savās interesēs viņš mēģina apprecēties ar
naudu.
EGO un egoistiskais Glumovā, kā
jau visos Varoņos, ir enerģētiski apdalīts un maziņš. Un tieši šī apdalītība un
šis personiskais kuslums ir iemesls, kādēļ visas pasaules Mātes apvieno
pūliņus, lai šādus puikas sasildītu. Bet arī – lai no tiem dabūtu bērnus, kuru
audzināšanā nebūs jādala vara ne ar kādiem kareņiniem un mamajeviem, kur nu vēl
ar taisaulē aizsūtītajiem glumoviem un turusiniem.
Varētu teikt – Glumovā ir EGO
tukšums un varonisks pārpalikums. Bet tukšums un tukšuma sajūta savukārt ir
viens no trim atkarības kā psiholoģiska procesa, kas palīdz pārvarēt
zaudējumus, sindromiem. Otrs sindroms ir dusmas, trešais – bailes. Katrs no
tiem ir vēl viena atsevišķa loma Glumova klasterī.
Lai būtu labāk saprotams, mums
jāgriežas pie Fjodora Dostojevska – nepārspējama cilvēka atkarības procesu
pētnieka. Visi trīs sindromi – gan tukšums, gan dusmas un bailes, manuprāt,
visprecīzāk parādās Raskoļņikova tēlā, tādēļ tas ir Glumovam ļoti tuvs, tikai
citā, daudz eksistenciālākā esības kontekstā nokļuvis. Bet ja mēs gribam redzēt
tukšumu kopā ar dusmām, tad lūkosimies uz Rogožinu, savukārt tukšums kopā ar
bailēm un nedrošību vislabāk redzams „idiota” - kņaza Miškina tēlā. Savukārt ,
ja gribam tīrā veidā izjust tukšuma sajūtu, tad mums jāizlasa „Spēlmanis”.
Tātad, 8 lomas vienā – Varonis (altruisms, dodošais), Tukšais, Dusmīgais,
Bailīgais (egoisms, ņemošais) katrā no traģiskā un komiskā pusēm .
Un tagad beidzot, pēc tik gara
ievada, mēs esam pie galvenā varoņa un viņa lomas izpildītāja – Artusa Kaimiņa.
Ievads varētu motivēt mūs atcerēties tautasdziesmu – „acis darba izbijās ...”
Kā šo visu lai „paceļ”? Tomēr – „rokas darba nebijās ...”! Vai varam teikt arī
– „... zinājās padarīt”?
Artuss Kaimiņš ir neparasts
aktieris latviešu teātrī – es nezinu nevienu citu, kas būtu tik vulkāniskas
enerģijas pilns un šo enerģiju tik nenogurstoši izverdošs. (Starp citu – ļoti
interesants vārds viņam. Sakne „art-, arkt-” nāk no grieķu valodas un nozīmē
neko citu kā „lācis”. Bet vai tai nav pievienota arī latīņu sakne – „us-,
ursus”, kas arī nozīmē to pašu lāci? Bet ja tā, tad jādomā par sievieti, kas
savam dēlam dod tādu vārdu, kaut arī varbūt nezina ne grieķu, ne latīņu
valodas. Par Lāčplēsi kā nediferencētu, emocionāli sprādzienbīstamu un tādēļ tik
ļoti ievainojamu un manipulējamu arhetipu. Un - ja jau esam sākuši runāt par
etimoloģiju – grieķiski Sofija nozīmē – „gudrību”, bet Kleopatra – „tā, kura
mīl tēvu” (cik ironiski!). Indoeiropiešu „mamma” parādās uzvārdā Mamajevs. Bet
Glumovs arī latviski ir Glumais.)
Bet ko lai ar šādu Kaimiņa aktieriskās
enerģijas bumbu lai iesāk? Kā viņu sadalīt astoņās loģiskās daļās? Kā viņam
ļaut sajust sevi šajās daļās un kā iemācīt sevi tajās mīlēt? Kā neļaut viņam monotoni
izverst nediferencētās „tukšumbaiļudusmās”, kas kā tāda vulkāniska lava draud
pārklāt visu dzīvo un jūtīgo? Kā atrast aktrises, kuras ir tik bezgalīgi lielas
un mātišķas, ka spēj no viņa neievainoties, iemīlēt un „paņemt klēpīt” tādu, kāds
viņš ir – uz priekšu dodošos Stalkeru, nespējīgu paļauties mātišķai tuvībai,
dusmīgam uz to un nobijušamies no tā? Par to domājot, es nespēju vainot režisoru,
ka viņam vēl nav izdevies no aktiera „izspiest visu”.
Mihails Gruzdovs Artusa Kaimiņa
apmācīšanas uzdevumu ir drosmīgi uzņēmies un, spriežot pēc pāris dienās
notikušajām pārmaiņām (atšķirības starp „caurlaidi” un pirmizrādi), ļoti daudz
ko spēj ar aktieri spēt. Šī esot pirmā lielā aktiera Kaimiņa loma (man gan
liekas, ka arī Nozdrevs „Mirušajās dvēselēs” bija liela un ar savu tukšumu ļoti
līdzīga šai) un es redzu, ka tā viņam var ārkārtīgi daudz sniegt pašam
personiski un kā augošam aktierim, ja viņš spēs no tās izveidot lomu klasteri.
Es ceru, ka režisors vēl spēj viņam palīdzēt. Ideāli jau notiek ļoti reti,
sevišķi ar tik atskabargainiem (bet uz kādiem tad lai cer, ja ne uz tādiem?)puikām.
Jājūt līdzi un jācer.
Līdzīgi kā sengrieķu traģēdijās,
Ostrovskis aiz objektīvajiem notikumiem maskē patieso drāmas veidošanās loģiku.
Ne jau tas, ka Kleopatra Ļvovna atrod Žorža dusmīgo epigrammu pilno
dienasgrāmatu, aprauj jaunā varoņa apprecēšanās ar naudu centienus. To aprauj
viņa nedrošība un bailes, kas atdodas Mamajevas mātišķās varas kontrolei,
ļaujot atrast dienasgrāmatu. Ja Glumova apzinātie mērķi realizētos, viņš kļūtu
par vēl vienu vīrieti, izgājušu ārpus Mātes varas, un vai gan tas ir
pieļaujams?
Man šķistu skaisti, ja skatuves
priekšplānā būtu brīži, kuros Žoržs būtu ne tikai tukšs, bet arī enerģētiski
izsīcis un atsprindzis (bez dusmām, ar izmisumu) un kuros viņa māte viņu
incestuāli un dziļi mīlētu un piekļautu sev klāt (kaut daži mirkļi ārpus
komēdijas). Man šķiet būtiski, lai Sergeja Timofejeva trāpīgās epigrammas
izpaustos kā Žorža (slēpto) dusmu bultas, nevis kā kādas it kā objektīvas
patiesības apliecinājumi. Šīm dusmām nebūtu jāizskatās pēc Artusa Kaimiņa personiskās
hiperaktivitātes, tām kā Glumova emocijām ir daudz smalkāks vēstījums. Bet vai
to tiešām var dabūt gatavu? Laiks rādīs.... Arī tad, ja rādīs, ka neko nevar –
tas viss var darīt mūs tikai bagātākus un zinošākus.
Tēvi un dēli
Svarīgi, ka Ostrovskis nepieliek
punktu Glumova un Gruzdovs – Kaimiņa pilnveidošanā. Tādas cietas tēvišķas
mīlestības veidā, kā jau starp vīriešiem. Viņš drīkst būt cieti norūpējies – ne
jau tikai lai uzlabotu šo izrādi (tā taču ir laba, ja jau tik daudz pārdomu
rosinoša! Tomēr – vērtējums (laba, slikta) sašaurina reflektēšanas iespējas un ieliek
kādu no mums Prokrusta gultā - kam gan mums to vajag?).
Patriarhālo tēvu un dēlu
jautājumu Ostrovskis paceļ, bet neatrisina – tomēr arī nenoslēdz, atstāj
atklātu. Varbūt šis jaukais puisēns (Glumovs) būs mums (Mamajevam, Krutickim,
Gorodulinam) vajadzīgs, varbūt mēs atradīsim ar viņu kopīgu valodu? Tas, ka
viņš noteikti būs vajadzīgs matriarhālajai Kleopatrai Ļvovnai, tas ir skaidrāks
par skaidru – tāpēc tieši viņa piedāvā uzņemties „sava puisēna” atgriešanas
sabiedrībā pienākumus, kaut arī pati ir galvenais objektīvais iemesls, lai viņš
no tās tiktu patriekts.
Gruzdova sarūpētais ir skaistāks fināls, nekā
to izveidojis dramaturgs. Režisors kopā ar scenogrāfu inscenē Glumova veiktu ierēdnieciski
feodālās sabiedrības apsūdzību. Tomēr scenogrāfiski (nejauši?) tas izskatās kā
Svētais Vakarēdiens – garš galds, pie tā desmit personas, varētu pieaicināt vēl
divus kalpus (Ostrovska oriģinālā – bezvārda „cilvēkus”). Tad būtu divpadsmit
apustuļi. Un Glumovs tad kā Kristus ar saviem mācekļiem – Dēls, kas gatavs
šķirties no šīs pasaules (Mātes), gatavs doties pie Tēva, ar to izlīgt un tam
piedošanu lūgt. Un savā ziņā Glumovs patiešām ir arī Kristus, kam apnicis veikt
mātei veltītus izdziedināšanas un citus varoņdarbus un kas sevi nolēmis ļaut
piesist krustā.
Nekritika
Man nešķiet, ka teātrim ir jābūt
perfektam. Tam ir jābūt dzīvam, jūtīgam, ievainojamam – kā jau visam, kas elpo.
Bet man arī šķiet, ka teātris tāds ir tikai kopā ar to, ko ļoti
neempātiski un paštaisni dēvē par teātra
kritiku. Man ir iebildumi pret šo nosaukumu, tas nav labs. Es nezinu, kā šo
funkciju vajadzētu pārdēvēt, iespējams, par dramaturģisku reflektēšanu. Bet
tikpat labi par dalīšanos teātra pārdzīvojumos. Lai nu kā – kaut ko, ko nav
iespējams asociēt ar likšanu Prokrusta gultā un vērtēšanu.
Man nav nekādu aizdomu, ka teātrī
varētu būt kāds, kas negrib savu darbu darīt labi. Tas nozīmē, - ja viņam kaut
kas neizdodas, tad tas ir saticies ar kādiem šķēršļiem. Bet tieši šie šķēršļi
tādēļ ir un drīkst būt interesanti un mūs par ko svarīgu informējoši! Ceru, ka
tieši tā lasītājs uztvers šo eseju – nevis kā kritiku, bet kā manu procesu, kas
noslēdz un līdz ar to arī piedalās izrādē.
Nemorāle
Manuprāt, „cilvēks ar caurumu” –
zaudētājs ir svarīgs ne tikai šīs izrādes, bet arī visa tā attīstības procesa
kontekstā, kas notiek Austrumeiropā, bijušās Krievijas impērijas un bijušās
PSRS telpā. Bet tā likumsakarības nenosaka kāds līdz šim nepietiekoši realizēts
„morālais imperatīvs”, kā būtu gribējis daudziem, ar režisoram Gruzdovam.
„Cilvēks ar caurumu”, izmantojot
savu vai citu cilvēku Varoņa lomu, grib salipt ar citiem un tādējādi veidot
atkarīgas sistēmas, kas ļoti atgādina matriarhālas ģimenes vai feodālas
piramīdas ar vislīdzatkarīgāko un sevī ievelkošāko Lielo Māti virsotnē. Šīs
sistēmas gan piesaista, gan ar korupcijas un incesta palīdzību iesaista sevī.
Taču vienlaicīgi tās sagādā ārstēšanai nepieciešamos priekšnoteikumus. Taču izārstēsies
tikai daži (simts piecdesmit gadi nav daudz), visgatavākie izlauzties no šīs
sistēmas, kur dzīve notiek drāmas trīsstūros – Upuris, Vajātājs, Glābējs. Tātad
dzīvošana nevis objektīvi – ko vajag attīstībai un lineārajam laikam, bet
subjektīvi – ko vajag atkarībai un cirkulārajam laikam, kurā katrs cikls
atkārto iepriekšējo, bez vismazākajām cerībām uz spirālveidīgu augšupeju.
Ja mēs moralizējam, tad palaižam
garām iespēju ieraudzīt, kā „cilvēks ar caurumu” veido atkarīgas feodāli
birokrātiskas sistēmas, kas strādā kā atkarības skatuves, nevis kā valsts
attīstīšanas garanti. Bet ja mēs to pamanām, tad varbūt simt piecdesmit gadi kopš
Ostrovska darba dzimšanas nav nodzīvoti velti un mēs dabūjam instrumentus, lai
saprastu, kāpēc tā.
|