Osedža, pēc..
Vispār jau nebiju plānojis par Treisija Letsa „Osedžas zemi”
Nacionālajā teātrī rakstīt arī pēc izrādes noskatīšanās. Man likās, būšu gana
no sevis „norakstījis nost”, jau paanalizējot tekstu. Tomēr nebija īsti miera,
turklāt saņēmu arī dažus pamudinājumus un jautājumus – „kā patika?”. Šādi
jautājumi man „aiztaisa muti” – tie paģērē vērtējumu, turklāt īsu. Man ir tikai
viedoklis, bet tas nevar būt īss, jo runa taču ir gana smalku matēriju. Bet
vērtējumus es nevaru ciest (ābolu ķoči utt.), jo tie nestāsta par vērtējamo
(objektu), bet gan par vērtētāju (subjektu) un viņa „atrašanās vietu”
(izglītība, pieredze, vājības, cilvēciskās attiecības ar vērtējamo utt.). Šai
„vietai” mainoties, mainās vērtējums, kas nozīmē, ka tam var būt nozīme tikai
īpašos „piespiedu” gadījumos (kuru izrādi sūtīsim uz festivālu?).
Šis būs viedoklis, turklāt tāds, kuru izsaka ar teātri
nesaistīts un par to gana daudz nezinošs cilvēks. Tam nebūs nekādas līdzības ar
teātra kritiku un arī raksta mērķi nav teātra mērķi, kas gan nenozīmē, ka gluži
nejauši daži no tiem nevar tikt sasniegti. Kā jau teicu rakstā par lugas teksta
analīzi, mani interesē, kā psihe, sevišķi tās arhetipiskā daļa (Homēra Dievu
sapulces), atklājas mākslas darbā. Un kā mākslinieki veicina vai neveicina šo
atklāšanu, kas, protams, nav viņu darba primārais mērķis. Kā māksla audzina un
vai tai tas izdodas?
Prieks, atvieglojums un eiforija
Pirmajās skatītāju atsauksmēs pēc izrādes dominē izjūta, kas
vairākas dienas nepameta arī mani. Kaut kas eiforisks un ļoti priecīgs – tāds,
ko droši var nosaukt par mākslas baudu. Un kas man kā psihoterapeitam liek
pieņemt, ka ir notikušas svarīgas saslēgšanās starp dažādām (sevišķi
arhetipiskajām) psihes daļām, par kuru parasti liecina atvieglojuma sajūta. Bet
šeit taču ir sajūtams kaut kas daudz vairāk un dziļāk!
Skatītāji šīs sajūtas izcelsmi droši vien saistīs ar izrādes
un teātra mākslinieku veiksmīgo darbu. (Mana jaunākā meita teica – „neko tik foršu
teātrī es nekad iepriekš nebiju redzējusi!”) Sajūta kā izrādes veiksmes
kritērijs, - visumā tam nevar nepiekrist. Tomēr es šeit kļūstu arī piesardzīgs
– līdzīga sajūta mani pārņēma jau pēc teksta izlasīšanas. Tā iedvesmoja mani
skicēt Vestonu ģimenes dzimtaskoku, turēt to sev uz rakstāmgalda un nespēt no
šī stāsta aiziet. Šīs sajūtas dēļ es uzrakstīju lugas teksta analīzi. Šī sajūta
man lika aiziet uz ģenerālmēģinājumu, kurā tā gan ievērojami pastiprinājās, gan
ieguva pārdomās balstītu struktūru.
Vārdu sakot, man ir radies jautājums – vai izrādes radītās
emocijas vairāk ir dramaturga vai tomēr teātra radošā kolektīva nopelns? Un vai
šīs emocijas ir pietiekams kritērijs tam, lai iestudējumu uzskatītu par
veiksmīgu? Šajā sakarā man ir vēl viens jautājums. Runā, ka Alvja Hermaņa šīs
pašas lugas iestudējums Vīnes Burgteātrī ir ja ne izgāzies, tad vismaz bijis neveiksmīgs.
Ļoti gribētu šo neveiksmi redzēt, jo pagaidām man šķiet, ka tādu dramaturģiju
izgāzt nav iespējams, kur nu vēl pieredzējušam, pat ne sevišķi talantīgam (ko
par Hermani taču nevar teikt) režisoram.
Man še ir jāaizdomājas par mūsu publikas un teātra kritikas
prasīgumu. Ir skaidrs, ka tas nav sevišķi augsts caurmērā, bet ne par to ir
runa. Kāds ir elites prasīgums? Īsti nav saprotams, jo pie mums savu viedokli
biežāk ir pierasts apliecināt ar dziļdomīgumu sejās, nevis ar verbāliem
argumentiem. Varbūt arī elitei pilnīgi pietiek ar emocijām? Ja tās ir, ceļam
īkšķus uz augšu. Ja nav (jeb ir, bet ne īstās) – tad ieskaitām eksperimentālajā
teātrī, no kura taču neko daudz nevar prasīt?
Aktieris un režisors
Parasti atturos no padziļināta viedokļa izteikšanas par
aktieru darbu, kaut kā līdz šim neesmu jutis sevišķu vajadzību un spējas to
darīt. Mani pašu pārsteidz, ka šoreiz gribas citādi. Laikam tas saistīts ar
ieguldīto darbu teksta analīzē – ir radies un noskaidrojies stabils viedoklis
par to, „kas ir kas”. Tā ar mani notiek arī tad, kad esmu iedziļinājies kāda
sava klienta dzimtaskokā – es tajā iekļautos cilvēkus iztēlē izstādu „uz
grīdas”. Manā galvā izveidojas bilde, kur kurš ir un kurp viņš skatās. Šajā
bildē kā laba meistara gleznā ir lieliski redzamas attiecības starp cilvēkiem.
Līdzīgi droši vien notiek ar teātra režisoriem – viņu galvās rodas ja ne šāda
psihodramatiskas izstādīšanas bilde, tad kaut kā citādi izveidots modelis, kas
izskaidro un pamato to koncepciju, kuru viņš piedāvās trupai.
Ģimenes psihoterarpijā un teātra režijā līdzīgs varētu būt
arī tas, ka sākotnējā hipotēze NEKAD neapstiprinās simtprocentīgi. Klients savu
ģimeni vienmēr izstāda kaut nedaudz citādāk, kā es to esmu bijis iedomājies. Un
pārsteigumi VIENMĒR ir psihodramatiskās izpētes gaitā, kad protagonists maina
lomas ar pārējiem ģimenes locekļiem un atklāj to, kā viņi jūtas un kā redz visu
pārējo ģimenes pasauli. Izrādās, ka bez psihoterapeita (teātra režisora)
vienīgās patiesības ir daudz ar viņa patiesību konfliktējošu redzējumu, kā arī
daudz visus šo redzējumus padziļinošu redzējumu.
Es še runāju par aktiera darba telpu un to, cik tā viņam
tiek atļauta, neatļauta, pieprasīta, lai viņš tajā ir, vai tieši otrādi –
paģērēts, lai viņš ir tajā telpā, kuru savā (egocentriskajā) galvā radījis
režisors. Un vēl ir varianti – aktieris nav nekādā telpā, viņš nav „iesildīts”
vai nav atradis lomu sevī. Vai arī – aktieris, kurš pieradis pie režisoriem –
diktatoriem, nemaz neattīsta savu telpu. Ja režisors viņam to nenodiktē, viņš
turpina jautāt – kas man jādara, kā man jājūtas? Kā tajā anekdotē, kurā jūdam
jautā, cik ir 2 x 2, un kurā viņš, krietni padomājis, pārjautā – a cik vajag?
Še mana domāšana sadalās divās daļās. Pirmā saucas Aktieris
un tajā es tūliņ došos. Uz otro – pie Režisora – pēc tam.
Uldis Anže
Visvairāk mani iepriecināja Ulda Anžes darbs – jo tas
visvairāk atšķīrās no manām pirmsizrādes gaidām. Un atšķīrās man dodošā nozīmē,
nevis ņemošā – pozitīvi, nevis negatīvi. Kad uzzināju, ka Uldim būs jābūt
Mazajam Čārlzam, sadugu. Man likās, ka viņš nevarēs atrast šajā lomā nekādu
izaicinājumu un ka es jau iepriekš varu iedomāties, cik garlaicīgi tas būs gan
aktierim, un ka tik ne arī publikai. Man likās , ka tā loma ir tik plakana, ka
Mazā Čārlza teikto tekstā var arī izlaist nelasītu, tik iepriekšparedzams tas
ir. Man likās, ka viņš ir nevērtīgs, lūzeris. Bet ja tā, tad es esmu bijis iekšā
kaut kādā Metijas Fejas un sabiedrības „uzvarošās” daļas jušanā un domāšanā.
Uldis Anže man parādīja brīnišķīgu stāstu par mātes nomocītu,
vairs jau ne zēnu, un pat vairs ne jaunu vīrieti. Manā praksē tādi neparādās,
viņi nevar to samaksāt, bet es šādus tipus esmu atskatījies uz ielas – tie
vienmēr ir redzami kopā ar māti, parasti jau sačākstējušu kukažiņu un viņu
fiziski netrenētā ķermeņa stājā ir kaut kas starp memmesdēliņu un psihiatrijas
pacientu. Kad es šādu pārīti redzu, mani pārņem nejaukas dusmas - kā tagad
saprotu, līdzvērtīgi izdalītas uz abiem. Es saprotu, cik netaisnīgs es esmu savās
jūtās. Tagad par to stāstot, man ir kauns.
Pret Ulda Anžes varoni nav iespējams just dusmas, bet arī
līdzjūtību un žēlumu ne. Viņa varoni var izjust kā Varoni – viņš godīgi dzīvo
to dzīvi, kāda viņam ir ierādīta viņa dzimtaskokā. Un, atšķirībā no lasot
pārdzīvotā, es patiešām izjutu šādas dzīves jēgu un pat nozīmību tajā un
skaistumu. Pat varonību. Aktiera darbs man lika to darīt un man bija liels
piedzīvojums šādas zināšanas ielaist sevī. Ļoti interesanti bija kopā ar Uldi
Anži vērot Daigu Gaismiņu – redzu viņu jau otrajā izteikti mātišķajā loma (pēc
Glafiras Kļimovnas Glumovas Ostrovska „Arī gudrinieks pārskatās”) – un viņa
mani pārliecināja, izceļot Mazā Čarlza traģēdiju. Arī savējo, protams, bet
mātišķais vienmēr ir mazāk spilgts kā dēlišķais.
Uldis Anže manā uztverē ieskaitās to aktieru tipā, kurus es
uztveru kā līdzīgus Dastinam Hofmanam – plastiskus, uz lomas atklāsmi, nevis
sava Ego demonstrēšanu orientētus. Katrā lomā atšķirīgus, pie kam nevis tikai
verbāli (tas nav sarežģīti, norunāt dažādus tekstus), bet gan ķermeniski
atšķirīgus. Redzēt, kā sportiskais Ulda Anžes ķermenis pārtop Mazā Čārlza
muskuļu katastrofā, - tāda savāda bauda. Tur ir terapija iekšā – ja kāds uz
skatuves var pāriet šo empātijas robežu ar lūzerisko nevarīgumu, tad citi
(zālē) arī var to sākt varēt. Tas dod daudz vairāk plastiskuma un spējas
saprast līdz tam nesaprotamo arī skatītājam. Nedusmoties, kā man, bet būt empātiskam
un saprast.
Jānis Skanis
Otrs aktieris, kas mani sevišķi uzrunāja, bija Jānis Skanis.
Tiesa, viņa darbu izrādē man ir risks sajaukt ar to, ko viņš pateicis intervijā
„Patiesajai dzīvei” – kāda laba paziņa, zinot, ka es „ņemos” ar „Osedžas zemi”,
man to atsūtīja. No tās es smēlos arī sajūtu par attiecībām trupā, par ko būs
runa turpmāk, un kas visumā ir svarīgi arī kā mākslas fakts. Ne mazāk svarīgs
kā daudz redzamākie – šī izrāde, piemērām.
Intervijā Skanis saka, ka viņa varonis Čārlzs patiesībā ir
daudz dziļāks kā visādi gudrīši. Kam es varu piekrist, taču līdz kādai svarīgai
robežai. Epizodē, kurā Čārlzs it kā ļoti vīrišķīgi noteikti pateicas Metijai
Fejai par kopā nodzīvotiem 38 gadiem, paziņojot, ka, ja viņa tikpat slikti arī
turpmāk izturēsies pret Mazo Čārlzu, trīsdesmit devītā gada var nebūt, Skanis
ir nepieņemami nopietns. Viņš mums saka, ka teiktais jāuztver tieši – kā draudi
šķirties, ticībā, ka Metijai Fejai tas kaut ko patiešām nozīmē un ka viņa
vispār piepūlas, lai to dzirdētu.
Bet neaizmirsīsim, ka visiem redzamā realitāte – mātes
sakropļotais Mazais Čārlzs tāds ir arī tādēļ, ka tieši (lielais) Čārlzs ir to
atļāvis. Kad Metijai Fejai bija romāns ar Beverliju, viņš pīpēja zāli, nevis
cīnījās par savu sievieti. Un kad šai sievietei no sveša vīrieša piedzima dēls,
viņš tikai ārēji uzņēmās atbildību – ļāva sevi uzskatīt par dēla tēvu.
Patiesībā viņš „aizgāja sevī” – nelasīja grāmatas, sūca alu, skatījās beisbolu
un bija visumā „humorīgs vecis”, lai izturētu. Atcerēsimies še citu epizodi – (tajā
Skanis bija lielisks) ar „apēstajām bailēm”. Man liekas, šīs divas epizodes ir
analoģiskas un analoģiski nospēlējamas – Čārlzs no Mazā Čārlza pazemošanas cieš
tikpat maz kā no baiļu apēšanas, tādēļ tās kļūdaini (manuprāt) nospēlē
atšķirīgi – vienu, asprātīgi iznesot cauri uz ģimeniski traģiskās nots
uzsēdušos publiku, bet otru – ar it kā svinīgu šķirties nespējīga šķirties
gribētāja nopietnību, ko (par laimi) īsti nopietni uztvert nevar, kaut vai
tādēļ, ka Skanis kā parādība tomēr ir komiķis.
Kopējs pārsteigums ar Ulda Anžes varoni Jāņa Skaņa Čārlzā ir
tas, ka viņš nav pliki pelēcīgs un nedzīvs, kā man bija licies lasot. Viņam ir
sava vīrišķīgi neparasta dzīve – iespēt to, kas no sievišķās puses piedāvāts, dzīvot
un būt īpašam tajās robežās, kurās viņš uzaicināts. Jo vīrišķi daudz
jaudīgākais (bet vienlaikus – dēlišķais, mīlošās Mātes nedabūjušais) Beverlijs
Metijai Fejai bija nesagremojams. Viņa kristu panikas lēkmēs no tāda (vīrišķa)
spiediena ikdienā, sūdzētos par vīra alkoholismu, provocētu un izdomātu viņa
vardarbību, kā rezultātā atbildīgie dienesti būtu spiesti iejaukties šādā
ģimenes dzīvē, (it kā) lai aizsargātu bērnus. Kas, iespējams, daudz ātrāk (un
vispār) identificētu problēmas šāda hipotētiska pāra dzīvē. Jo šie dienesti jau
visā pasaulē vēl adekvāti nereaģē, ja redz tādu nomocītu puisi kā Mazais Čārlzs
– tie ir par maz zinoši, lai saprastu, kas ir kas. Ja būtu reaģējuši, viņš būtu
varējis izaugt citādāks. Un varbūt Beverlijam nebūtu jāizdara pašnāvība, lai
uzaicinātu mūs visus padomāt, „kādā pakaļā” „tas viss” ir nonācis vēl pirms
tam, kad mēs to ieraugām.
Anžes un Skaņa varoņi mums rāda no Beverlija atšķirīgu,
tomēr tikpat baisu patriarhālu sakāvi. Bet, ja mēs to formulējam tā, tad uz abu
aktieru darbu var skatīties un skatīties, domāt un domāt, ieraudzīt un
ieraudzīt.
Lāsma Kugrēna
Lāsmai Kugrēnai ir
jāspēlē sieviete, kas savas grūtās bērnības dēļ ir karā gandrīz ar visu. Metija
Feja ir daudz lielāka „izdzīvotāja” nekā Violeta, kura savu traumu sekas mēģina
aizdzīt ar zālēm. Jaunākā māsa to nedara un tas izpaužas viņas uzvedībā. Knīpstangu
sitienu pēdas galvā... - tas ir ļoti jaudīgs stāsts. Lasot tekstu, man šķita,
ka „Lāšmele”, kā par viņu izsakās Skanis, no šīs lomas varētu izdabūt daudz
sievišķi kaifīgas enerģijas. Skatoties izrādi, likās, ka tas tomēr nenotiek, un
es īsti nesaprotu, kādēļ.
Lāsma Kugrēna jau vispār ir tāda jauka būtne, varbūt viņa
nespēj vai negrib (baidās?)nolaisties savos agresīvās sievišķības pagrabos? Viņai
patīk rotaļāties, apcelties un uzzibsnīt ar acīm, tādēļ šī agresīvi matriarhālā
loma izskatās tāda kā „pa jokam”. Rodas iespaids, ka Metija Feja tikai izliekas
tik briesmīga – tūliņ, tūliņ viņa sāks smieties uz atkal kļūs par labo lāga
tanti, kas visu laiku tikai „spēlējusi teātri”.
Primitīvi agresīvā sievišķība - gan interesanti, gan
neizstāstāmi, tajā ir kas tāds, ko nekad nevarēs verbalizēt (bet , ja tas
notiks, Nobela prēmija ir garantēta).Ja vardarbības rezultātā ir noārdīts viss
personiski emocionālais, paliek vien no seksualitātes izmantošanas izrietošā vara
kā drošības garants. Ja es būtu režisors, es Lāsmai Kugrēnai piedāvātu
iedomāties sevi Metijas Fejas lomā kā ilgstoši seksuāli atraidītu (kāda viņa
arī noteikti ir – Čārlzs taču skatās beisbolu un dzer alu!) un tādēļ ekstremāli
aizvainotu un ik brīdi eksplodēt gatavu sievieti. Man liekas, ka tas varētu būt
ceļš, kā Lāsmai Kugrēnai pārtapt par īstu maitu un sajust enerģiju, kas tajā
vārās.
Viņas varone jau no bērnības ir cietusi no fiziskas un gan
jau arī seksuālas vardarbības, tādēļ aktrise varbūt varētu ļaut sev sajusties
mazāk sociāli atbildīga un vairāk egoistiska un neempātiska. Viņas
„uzbraucieni” abiem Čārlziem varētu būt daudz šņācīgāki, kaislīgāki un
vienlaikus – izmisīgāki. Turklāt viņa ir par smuku saģērbta un safrizēta! Metija
Feja, manuprāt, ir īsts velns brunčos. Violeta ir tikai tāds tablešu
notrulināts viņas atspulgs. Jaunākajai māsai ir bijis nemanāmi jāstūrē matriarhālās
ģimenes kuģis, jo vecākā kā kapteine ir tikusi paralizēta no visa savas dzīves
un arhetipu ārprāta.
Lolita Cauka
Lolitas Caukas priekšrocība Violetas lomā ir viņas balss – ja
vajag, tā spēj būt rupja, čērkstoša un agresīva. Ar tās palīdzību viņa viegli
panāk priekšrocības pār „jaunāko māsu” Lāsmu Kugrēnu ievainotas un agresīvas
sievišķības atspoguļošanā. Visumā Cauka Violetas lomā man patīk, daudzi
skatītāji par viņu ir un būs sajūsmā, var just, cik viņa daudz pie tās ir strādājusi.
Bet laikam nav bijis kāda, kas viņai pateiktu, ka šī loma ietver sevī arī ļoti
svarīgas un interesantas attīstības pakāpes, vai kas atļautu aktrisei šos
attīstības lēcienus sajust.
Medikamenti, ko lieto Caukas varone, palīdz tai atslēgties
gan no Beverlija rūpēm par sievu (kuras viņa izjūt kā pazemojošas) gan no vīra
dominēšanas (kāda tā ir, raugoties no viņas varmākotā un ļoti mazā Ego subjektīvā
viedokļa). Bet pats svarīgākais ir matriarhāli arhetipiskais aizvainojums – kā
tas var būt, ka kaut kāds vīrietis mani vada, nevis loka ceļus manā priekšā! Beverlija
rūpes, cerot uz kādu mātišķas mīlas drusku, viņai ir nepieņemamas, viņas matriarhālie
instinkti ir tik stipri, ka kopā ar zālēm atslēdz prātu, ar kuru spriežot taču
būtu jāsecina, ka vecā pāra attiecības un dzīves situācija objektīvi ir lieliskas.
Pirmajā lugas daļā Violetai, manuprāt, būtu jābūt atslēgtai
no pienākuma izturēties sociāli atbildīgi un visu laiku jāuzvedas bezatbildīgi
un trulā reibumā. Tas nav viegli, jo jāmāk ne tikai streipuļot, bet arī krist -
tā, kā to prot bērni un dzērāji, mīksti un bez zilumiem. Nav svarīgi, ko viņa
runā, visiem tāpat ir skaidrs, ka māte nav jāuztver kā „pilns rublis”. Svarīgi,
kā viņa kustās un kā uzvedas.
Bet tad, kad Violeta pa īstam aptver, ka Beverlijs ir miris,
viss mainās. Šī situācija viņu mulsina, bet arī sola atbrīvošanos no ilgi
ciestā apspiedēja, kas objektīvi ir Violetas vislielākais labdaris visa mūža
garumā. Un Violeta sāk pamazām atskaidroties no medikamentu reibuma, met no
mājas ārā visādas, no viņas viedokļa – grabažas, atver aizkarus, ielaiž mājā
gaismu, uzturot sarunas, kurā jau parādās gan emocionalitāte, gan jūtīgums.
Viņa pamazām sāk kontrolēt situāciju un, lai arī turpina uzvesties
bezatbildīgi, bērnišķīgi, tajā skaitā izsakot sakramentālo frāzi – „šī ir
sasodīti laba diena, lai teiktu patiesību”. Konteksts, kurā viņa to saka, ir
tik ļoti atšķirīgs no citas Lolitas Caukas (ārpus lomas) norunātā šī paša
teksta - tur viņai ir kristālskaidras acis un pilnīga pieauguša cilvēka
kontrole pār visu notiekošo (es še runāju par teātra mājaslapas reklāmas
rullīti). Violeta tik skaidra kā šī Lolita Cauka nav bijusi pat jaunībā un
viņai nav drosmes tik skaidrai kļūt arī pēc Beverlija nāves. Tādēļ tas ir divas
dažādas „sakāmās patiesības” – viena, kuru droši grib izkliegt Violeta, un
otra, kuru varētu pavēstīt viņu spēlējošā aktrise.
Pāreja starp „apspiesto” un „nosacīti brīvo” Violetu ir
psiholoģiski būtiska, bet aktrises spēlē īsti nenolasās. Lolitas Caukas radītais
tēls ir bez dinamikas, viņa visu laiku ir aptuveni vienādi un „nedaudz iereibusi”.
Tad, kad viņa rij tabletes saujām, viņai būtu jābūt pilnīgi bez kāda atbildīga kontakta
ar apkārtni. Bet tad, kad tablešu it kā vairs nav un kad viņa it kā ir sākusi
reāli raudzīties uz dzīvi, viņai šad tad būtu jāparādās citām grūtībām – kā šo
dzīvi izturēt skaidrā?
Vēl lielākai pārmaiņai būtu jābūt pašā finālā. Ja Violeta ir
„visstiprākā”, par kādu tiek Barbaras atzīta, tātad – Lielā Māte, tad viņai
bija jābūt varai, lai neatlaistu no sevis nevienu no meitām. No šādas
matriarhālas varas virsotnes raugoties, visiem inestuālajiem grēciņiem, kuros
iekuļas jaunākās meitas ar viņu pielūdzējiem, būtu jābūt kā sīkumiem, „pie
lietas piederošiem”, matriarhālo attiecību līmei. Mātei tie bija jāakceptē,
paužot neizpratni un nicinājumu pret visādiem patriarhālās morāles
aizliegumiem. Viņai bija jānotur meitas, pat atšķirot tās no viņu vīriešiem, jo
– māte matriarhātā taču ir svarīgāka par jebkuru vīrieti. Bet tas nenotiek –
divas jaunākās aizskrien līdzi saviem partneriem (un tā ir dramaturga „vaina”).
Vecākā, visuzticamākā, turas visilgāk. Vienubrīd pat liekas, ka viņa gatavojas
divatā ar māti sagaidīt nāvi, kurai nu tā pienāks pirmajai. Bet šķiršanās
pienāk, pašā finālā, ļoti svarīga, atkal dramaturga noteikta.
Šeit, ļoti īsā mirklī, būtu jānotiek Violetas ieiešanai
savas skatuves attīstības trešajā periodā. Matriarhālās varas sabrukums pēc
tam, kad ir sabrukusi patriarhālā vara. Viņa pēkšņi saprot, ka vairs neko
nekontrolē un ir pilnīgi viena. Viņa ir gandrīz tīra no medikamentiem, bet
psihe nav trenēta tādām slodzēm, tā ir atslābusi un izlaista. Lugas finālam
būtu jābūt kā elektrošokam, kā sajukšanai prātā, kā iziešanai atklātā kosmosā,
kā iekarotās zemes atpakaļatdošana „Amerikas pirmiedzīvotājiem”. Kā
pievienošanās citai Lielajai Mātei, kuru simbolizē Džoanna un indiāņu kultūra.
Zane Jančevska
Par Zanes Jančevskas Barbaru sākšu no tikko pieminētā
fināla. Kādēļ viņa ļauj mātei kļūt par „visstiprāko”, ja pati jau pirmā cēliena
noslēgumā sevi ir iecēlusi par „galveno”? Un kādēļ viņa māti pamet, kas taču ir
matriarhāli neloģiski, viņai ar māti bija jābūt kopā līdz kāda no viņām mirs.
Tā nenotiek, arī ārpus arhetipiskās loģikas ne, jo situācijā, kad sievieti ir
pametis vīrs kopā ar meitu, viņai vajag kādu drošu balstu un kas gan Barbarai
tas cits bez mātes (kaut arī nemitīgi apreibušas) var būt?
Vienīgais, kā es spēju izskaidrot dramaturga veidoto finālu,
ir – Violeta mirst. Tas varētu notikt arī vairākus gadus vēlāk, kurus māte un
meita būtu pavadījušas kopā, kāda starpība, laiku var sapresēt. Barbarai vēlreiz
būtu jāpiedzīvo tāda pati vientulības krīze, kādu finālā īsmirklīgi piedzīvo Violeta.
Varbūt mātei tā būtu jānospēlē daudz traģiskāk un skaistāk – bet tas nenotiek
ne uzrakstītajā, ne nospēlētajā. Bet būtu jānospēlē arī meitai... Barbara finālā
kaut kur pazūd. Ja māte mirst, tad meitas liktenim būtu jābūt līdzīgam tam, ko
piedzīvo māte, tikai ar vienu ļoti izdevīgu atšķirību – Bils no sievas protas
aiztīties savlaicīgi, atšķirībā no sievastēva. Tātad Barbarai „spīd” brīvas
vecumdienas, kaut kas tāds, par ko Violeta varēja tikai sapņot. Šis
matriarhālais naids pret vīrišķu tuvību, izjustu kā kontroli, tuvredzīgs un
negudrs, bet vai cik stiprs ...
Ja bez finālā kolektīvi neizspēlētās šķiršanās kaut ko var
pārmest Zanei Jančevskai, tad tas ir šķiršanās brīdis no vīra. Šķiet, aktrise
nenotic, ka viņas varone ir tā, kas grib šķirties un ka viņas vīrs vienkārši
tai pakalpo, sagādādams ticamus šķiršanās iemeslus. Beverlija nāve ir līdzējusi,
lai vīrs atgrieztos un Jura Lisnera Bils to arī cenšas darīt (kaut neapzināti,
viņš taču pat mēģina ar bijušo sievu gulēt vienā gultā – šī ir ļoti laba
epizode! – Osedžas karstumā tērpušies tumšā pidžamā un „seksīgā kā bruņukrekls”
veļā), bet Barbarai māte ir svarīgāka – to dramaturgs un aktrise ir iezīmējuši
ļoti skaidri un psiholoģiski precīzi. Bet Zane Jančevska nenotic, ka tā var būt,
sievietei šķiroties. Laikam jau nav tik viegli nokļūt pie savas iekšējās
arhetipiskās patiesības, pārāk stipra ir ideoloģija par vīriešiem, kas
aizskrien pie jaunākām un ir vainīgi pie veco sievu pamešanas.
Visumā man patīk, kā Zane Jančevska izskatījās kā vecākā
māsa, arī uz abu jaunāko fona, tāda ļoti stabila un uzticama. Sevišķi ar
brillēm tumšajā ietvarā un vienu nepaklausīgu matu šķipsnu, kura visu laiku jāpielabo
- pie bēru galda viņa radīja tādu kā kārtību un struktūru visā krāšņo uznācienu
virknē. Šajā lomā viņa veidoja kaut kādu reālu virpuli ap sevi. Un man bija
patiesi žēl skatīties, kā viņas varone savu seksīgumu pārorientē uz māti. Pat
ne žēl, sāpīgi.
Uldis Dumpis
Vislielākie iebildumi man ir pret Ulda Dumpja spēlēto
Beverliju. Tas ir tik jocīgi, ka tā – jo Dumpis taču ir neapšaubāmi
vispieredzējušākais no šīs komandas. Šo rakstot, es jūtos tāds kā teātra
leģendas zaimotājs gandrīz vai, bet varbūt kā kurpniekpuika no Andersena
pasakas „Karaļa jaunais tērps”. Dumpis, atšķirībā no Ulda Anžes, nepieder pie
„Hofmana tipa aktieriem”. Viņš ir Džeka Nikolsona tips – viņi abi visās lomās
ir Dumpis un Nikolsons. Un tauta viņus mīl tieši par to – jo viņi pierāda, ka
visas viņu lomas iever arī viņus pašus. Atšķirībā no manis, kas arī mīl
Nikolsonu (akli), bet no Dumpja tomēr prasa kaut ko vairāk par lomas teksta
norunāšanu.
Manuprāt, Uldim Dumpim lugā ir pati svarīgākā loma, es pat
teiktu - galvenā. Grūtība ir tā, ka šī loma ir jānospēlē vienā ainā kā viens
pagarš monologs un arī tā grūtība, ka šī aina ir pašā sākumā. Pieļauju, ka
aktierim tas ir daudz grūtāk, kā skatītājs varētu iedomāties. Ģenerālmēģinājumā
Dumpis bija galīgi „neiesildījies”, ko centos saprast - cilvēkam ar tik ilgu
skatuves mūžu nevar prasīt, lai viņš vienmēr būtu formā un simtprocentīgi
motivēts. Kurš gan viņam var prasīt, lai šī būtu viņa dzīves nozīmīgākā loma?
Beverlija monologā ir ieslēpts viss, kas pēc tam izspēlēsies
dramatiskā darbībā. Motīvu cīņa – izdarīt pašnāvību vai tomēr nē? Vai sieva
atsauks viņu atpakaļ no lēmuma aiziet no šīs dzīves? Vai viņa mīl Beverliju,
jeb tikai izmanto? Vai sieva ir piedevusi viņam par pašnāvības novilcināšanu
visas dzīves garumā? Jo, ja viņš būtu miris trīsdesmit gadu vecumā, ar viņa
nāvi būtu kompensēts tas vakuums, kas nāk no Violetas dzimtaskoka. Un Violeta
varētu „sākt dzīvot”. Pašpārmetumi par šo gļēvumu, vēl daudz viss kas.
Visiem šiem jautājumiem neverbāli būtu jāizpaužas Beverlija
monologā, skatītājam vēl nesaprotamā, bet tādā, kura jēga pamazām atklājas visā
lugas gaitā. Un nebūtu jāizpaužas tam, ko viņam pieraksta – vainas sajūtas par senajām
attiecībām ar sievas māsu. Beverlijs zina, ka tas ir sīkums viņa laulībā un ka
ir bijis kā svarīga matriarhāla palīdzība Metijai Fejai klaustrofobisko baiļu
ārstēšanai, kuras tā, visticamāk, ir sajutusi savā tikko nodibinātajā laulībā.
Beverlijs viņai iedeva vairāk telpas. Un Violeta jutās atdevusi māsai kādu
parādu, aizdodot tai savu vīru.
Kāpēc Dumpis neizdara to, ko viņš spēj un kas viņam nemaz
nebūtu grūti? Kādēļ pieredzējušais aktieris „neiebrauc” lomā, kas taču ir grūtāk
paciešami, kā „iebraukšana” tajā? Man tas ir noslēpums, kura hipotētiskais
atminējums drīz sekos.
Citi aktieri Pieņemu, ka tas ir tā necienīgi tagad pateikt – „citi aktieri”. Jo varbūt man būtu jābūt kā Ziemassvētku vecītim un katram jāiedod pa dāvaniņai? Nu jā, aktieri jau vienmēr ir izslāpuši pēc tādām un spējīgi arī just aizvainojumu un pat bērnišķīgu vēlmi atriebties (piemērām, ar līdzīgu manis neievērošanu), ja tādu nedabū. Man tomēr liekas, ka, ja es daudz neizsakos, tad aktieris nav izkritis ārpus tiem priekšstatiem par viņa lomu, kādi man ir bijuši. To es saku, lai pateiktu, ka Jura Lisnera, Daigas Kažociņa, Jura Hirša un Mārča Manjakova varoņi man patika, lai gan nepārsteidza, kā notika ar citu „otrā plāna” (vai tiešām?) lomas spēlētāju Uldi Anži. Bet ja nepārsteidz, tad iekļaujas manā priekšstatā par tiem, izlasot tekstu. Tomēr nevaru neizcelt Madaras Botmanes spožā talanta zibšņus, spēlējot ļoti sarežģītu pusaudzi ļoti sarežģītos apstākļos. Un gribu novēlēt, lai Anete Saulīte tos pēdējos vārdus tomēr pasaka ar īstu Zemes Mātes spēku. Es saprotu, ka nav viegli pēkšņi kļūt stiprākai par visstiprāko – Violetu. Pat vēl vairāk – par to, kas paņem viņu atpakaļ Zemes Klēpī. Bet gan jau var, ja to tā noformulē. Režisors ... ir jauns, ļoti jauns, divreiz jaunāks par mani. Un ir pārsteidzoši, ka šādā vecumā uz lielās skatuves (kurai jāpelna nauda, saņemot to arī no tādiem cilvēkiem, kas šo rakstu nekad nespēs izlasīt un saprast līdz galam) var „pacelt” tik ļoti labu dramaturģiju un mums šodien tik vajadzīgu stāstu. Šis iestudējums noteikti būs veiksmīgs, tas tiks ilgi spēlēts un gan jau noteikti saņems arī kādas balvas. Nacionālā teātra reitingi celsies. Man nav vajadzīgs kaut ko vērtēt, kā es to atzīmēju jau sākumā. Šis ir mans viedoklis, bezpartejisks skatījums bez kādām pretenzijām, kuru publicēju savā mājaslapā un kurā atļaujos pateikt to, kas man svarīgs, īpaši neuztraucoties par to par to, kādu iespaidu rakstītais radīs. Šo es formulēju priekš sevis un „norakstu nost”. Man ir interesanta mana fantāzija, kā varētu būt noticis iestudēšanas process, kuru varbūt arī var ieraudzīt pat kā mākslas faktu. Es nekādi nepiedalījos iestudēšanā, manu fantāziju varētu būt iespaidojušas vienīgi viena saruna ar režisoru pirms darba sākuma, jau minētā Jāņa Skaņa intervija „Patiesajā dzīvē” un paša Valtera Sīļa intervija, kuru lasīju, šķiet, „Delfos”. Man šķiet, iestudējuma trupa ir ļoti mīlējusi, sargājusi un lolojusi savu režisoru. Un viņš jau arī ir tāds mīļš, maigs, vienmēr smaidīgs, jūtīgs, ļoti gudrs un brīnumainā kārtā pat garš puisis, kurš nekur neiet ar kategoriskumu un visur tiek uztverts labvēlīgi. Intervijā viņš stāsta, cik ļoti mīl savu vecmāmiņu un saka viņai, cik tā ļoti skaista. (Kā tas kontrastē ar Violetas teikto, ka veca sieviete izskatās pēc salijušas kartona kastes! Tomēr – gan jau Violeta to saka cerībā, ka kāds tai teiks to, ko savai vecmāmiņai saka Valters.) Iespējams, Valters Sīlis ir darbojies pilnīgi atšķirīgi no izplatītā priekšstata, kā strādā režisori. (Piespiež aktierus realizēt savas fantāzijas un prasības.) No vienas puses – kā gan citādi šādā vecumā var strādāt? Pārmest Uldim Dumpim, ka viņš varētu kaut ko darīt centīgāk? Ja jaunais režisors iesaistītos šādos konfliktos, kurš tajos izdzīvotu, un kāds labums no tiem rastos? Ja šis darbs ir tapis tā, kā es iedomājos, tad režija kaut kādā mērā ir kolektīva, kas, no vienas puses, ir tik labi, ka labāk vairs nevar būt. Režisora jaunība saliedē trupu. Visi viņam palīdz. Visi novēl viņam un sev panākumus un palīdz tos kaldināt. Tomēr – no otras puses – jāpadomā, kā tas nāk, ka tieši no vispieredzējušākajiem aktieriem man – skatītājam – gribējās vairāk, vai - citādāk. Varbūt nav tik viegli vai pat sāpīgi (bail?) pateikt kaut ko savas vecmāmiņas paaudzei? Un no otras – nav tik viegli to paaudzi saprast? Un – ja vecmāmiņa tik mīļa, kā gan var justies brīvs attiecībā uz sievišķu, matriarhālu, arhetipisku agresivitāti un tās upuriem? Un kā pieredzējis aktieris var iztikt bez pieredzējuša „skata no malas”, tāda, kurā ir ne tikai mīlestība pret veciem cilvēkiem, bet arī pieredze un zināšanas par vecumu? Ne tikai kalpošana tam, bet arī drosme pateikt – ir arī briesmīgs, agresīvs, nemīlošs vecums. Un te tas ir – uz skatuves. Man ir jautājums arī, kādēļ uz skatuves neizskan, manuprāt, ļoti jaudīgie un teksta analīzē jau pieminētie vārdi – „mazā mauķele” un sevišķi – „ēd zivi, mauka!”, par ko patiesi dusmojos, tie ir tik sulīgi! Toties Beverlija teiktais, ka „šī valsts vienmēr ir bijusi maukumāja ...” gan ir palikuši, tāpat kā citi stipri vārdi, kurus ārpus mākslas pieņemts uzskatīt par rupjībām. Tātad – ne jau šī iemesla dēļ režisors izmet no lugas daļu „maucības”. Kāds ir viņa pamatojums? Man ir aizdomas, ka kaut kāds ļoti naivs. Še man gribas atgriezties pie mīlestības un smaidīšanas. Atceros, kā mana psihodrāmas skolotāja Ināra Erdmane ir bļāvusi ne tikai uz mani – „Nesmaidi!”. Jo mīlestība ļoti atšķiras no bailēm nemīlēt un no bailēm savu mīlestību (vai ko citu, iespējams, nemīlestību) neparādīt un neizsmaidīt. Vīrišķās bailes nebūt pietiekoši labam puisim vai pietiekoši labi neglābt sievietes, ir gan Treisija Letsa, gan radošās trupas, gan patriarhāta, gan latviešu tēma. Šīs bailes vīriešus noved nāvē, no kā sieviešu glābšana nekāda nesanāk, viņas turpina mocīties un ciest vienas. Ja Valters Sīlis (26) varētu nostādīt sevi vienā rindā ar Mazo Čārlzu (37), Bilu (49), Čārlzu (60) un Beverliju (69) un pajautātu sev – kas, pie velna, mūsos ir tas kopīgais? Un kāpēc, pie velna, mēs par to neparunājam, nekad tomēr neaizmirstot parunāt par sportu, darbu un nākotnes izredzēm? Un kāpēc Beverlija bērēs, pie velna, mēs esam tādi lupatas, ka riebjas? Ja būtu šāda saruna un tās rezultāti uz skatuves, varbūt būtu nevis vienkārši laba, bet ģeniāla izrāde. Visādas patiesības Vispār jau visu, ko es še rakstu, varētu nosvītrot ar melnu, treknu zīmuli. Nevienam nav pienākuma ieklausīties patiesībās, kuras tādas ir tikai man vienam. Turklāt, kā rakstīju sākumā, man kā ģimenes terapeitam NEKAD nav gadījies tā, ka ģimene izrādās tieši tāda, kādu es to biju iedomājies pēc iepriekšējas izpētes. Un, turpinot vilkt paralēlēs starp ģimenes terapeita un režisora darbu, viss, ko še saku, var būt arī citādi. Tomēr ģimenes psihoterapijā ir arī kaut kas objektīvs un drošs, uz kā var balstīties. Un ģimenes izstādīšanās to var redzēt pat tad, ja klāt nav visi ģimenes locekļi. Neiedziļinoties tehniskās detaļās, kuras izprast tāpat nav iespējams bez demonstrēšanas klātienē, formulēšu galveno. Svarīgi, kā savās lomās jūtas aktieri, un vai viņi vispār ir lomās? Varbūt viņi tās lomas izdomāja, nevis izjuta! Kolēģi vai varbūt režisors maigi pateica vai ieteica, nu un teksts taču, galu galā. Pie tā vienmēr var pieturēties. Ļoti svarīgs ir konflikts starp mūsu fantāziju (subjektīvo realitāti), kas izpauž indivīda personiskās vajadzības, un attiecībām starp cilvēkiem (trupā), kuras pauž citu, bet ne labāku un ne sliktāku realitāti – objektīvo. Vienīgais, par kuru man neradās šaubas visā lugas garumā, bija Uldis Anže. Viņš parādīja pārvarētas bailes nebūt sieviešu glābējam un brīnumainā kārtā turpināt dzīvot. Tomēr reāli viņa varonis nes uz saviem pleciem visu šo maucību, atbildot un maksājot par tās grēkiem, jo viņš taču ļauj sevi vainot un būt lūzeris! Gandrīz visiem pārējiem bija vismaz iesildīšanās grūtības. Bet visticamāk tomēr – trūka skaidrības par to, kāds ir katras lomas arhetipiskais pamatojums. Un skaidrības par to, kur un kā katrs atrodas un izjūt sevi hipotētiskajā ģeniālā mākslinieka gleznā (nevis filmā), kurā viņš attēlo visu šo 13 tēlu kompāniju kā vienu gleznu, un kurā redzams viss.
|