Katoļu un protestantu
konflikti nav tikai 16. gadsimta realitāte britu salās, vēl šodien Ziemeļīrijā
ticības vārdā liesmo aizdedzinātās automašīnas un šad tad iet bojā arī kāds cilvēks.
Tomēr Anglijā un Skotijā taču visi ir anglikāņi, tā vismaz man bija šķitis.
Tomēr, izrādās - Tonijs Blērs ir katolis, pie kam aktīvs, tāds, kam privāti
ticība ir ļoti svarīga, bet kas ir par ticības jautājumu neiejaukšanu valsts
dzīvē.
Tomēr 16. gadsimtā
viss bija sarežģītāk – šķiet, ticības jautājumi bija valsts galvenie jautājumi
un raugoties uz kādu jaunu politisku parādību, pirmais jautājums bija – kurā
pusē tā ir – katoļu vai protestantu. Anglikāņu baznīcas radītājs skaitās
Henrijs VIII un viņa nopelnus tajā nedrīkst nenovērtēt, tāpat kā šī karaļa
dižās meitas Elizabetes I nopelnus. Bet – Henrijs VIII pavisam noteikti nebija
intelektuālis un tie smalkumi, kurus ticības reformācijas jautājumos ienesa
Mārtiņš Luters vai Roterdamas Erasms, viņam, visticamāk, palika nesaprasti un
neizgaršoti. Un viņš nebija konsekvents, to esmu jau pieminējis – kārtējās
nedienas ar sievietēm varēja viegli padarīt valdnieku tikpat labi
protestantiskāku kā katoliskāku.
Angļi jau visam
pieiet vispirms no praktiskās puses, teorijas nāk pēc tam. Un viņiem šķita tieši
praktiski svarīgi, ka nav jādalās varā ar pāvestu. Kaut arī šis princips
izvirzījās kā Henrija VIII pirmās laulības šķiršanas jautājums, mēs nedrīkstam
uz protestantu sākumiem britu salās skatīties tik šauri. Galu galā, visticamāk,
ka arī pāvesti nebija nekādi intelektuāļi, drīzāk politiķi. Pastāv viedoklis,
ka grūtības šķirt Henrija laulību ar Aragonas Katrīnu bija ne tik daudz
teoloģiskas, cik ģimeniskas. Svētās Romas imperators Kārlis V, kuram bija milzu
ietekme uz pāvestu, taču kļūs Marijas I Asiņainās vīratēvs, kurš tādā veidā
ieinteresēts, lai Marija paliktu vienīgā Anglijas troņa mantiniece. Viņš bija
arī Aragonas Katrīnas māsas Huanas Trakās dēls – tātad Henrijs VIII bija
saņemts tādās kā ģenealoģiskās spīlēs.
Bet baznīcas
neatkarības jautājums no matriarhālā Vatikāna kaut kādā visiem saprotamā un
izjūtamā veidā bija saistīts arī ar personiskās neatkarības un iekšējās
brīvības iegūšanas jautājumu un, šķiet, ka tas ļaudis patriarhāli iedvesmoja,
sevišķi jau aristokrātus. Un kaut kādā veidā tas bija saistīts arī ar godīguma
jautājumu, kas ziemeļeiropiešiem nez kādēļ bija aktualizējies vairāk nekā
dienvidniekiem. Varbūt tas saistīts ar tirgošanās ētiku un partneru cienīšanas
izdevīgumu? Varbūt dienvidvalstu tirgotāji vairāk balstījās uz militāru atbalstu
savos tirdzniecības braucienos, atšķirībā no holandiešiem, skandināviem un
ģermāņiem (angļi un sakši taču arī ir ģermāņi). Ja luterānisma centrālā praktiskā
tēze bija vēršanās pret indulgenču pārdošanu, tad britu salās šī ideja varbūt
vairāk saistījās tieši ar skaidrības un godīguma jautājumu attiecībās -atšķirībā
no katoliski jezuītiskās aizmuguriskās darbošanās.
Ne mazsvarīgu lomu
reformācijā spēlēja – angļu – spāņu attiecības. Pašās piecpadsmitā gadsimta
beigās (1492) spāņu ķēniņpāra Izabellas I un Ferdinanda V apgādāts,Kolumbs atklāja Ameriku, kādēļ nākamais
gadsimts būs spāņu laupīšanas karu Amerikā laikmets un Spānijas nenovēršama
uzplaukuma laikmets. Viņi bija kļuvuši arī tik pašpārliecināti, ka tajā pašā
1492. gadā izdzina no Pireneju pussalas jūdus. Henrijs VII mēģināja attiecības
stabilizēt, apprecinot savu vecāko dēlu ar Izabellas un Ferdinanda meitu, bet
tam nevarēja būt ilgstošu mieru saglabājošs efekts. Kā mēs zinām, Elizabetei I
nāksies izcīnīt galvenās kaujas ar spāņiem uz jūras, kas beigsies ar Lielās
Armādas sakāvi un angļu dominēšanas uz jūras sākumu. Laikam tas viss nevarētu
būt noticis, ja Anglijas karalis turpinātu būt atkarīgs no pāvesta.
Bet vēl interesantāks
reformācijas sakarā ir angļu un ne mazāk katolisko franču attiecību aspekts,
šoreiz ne tik daudz politiskā vai militārā, cik kultūras jomā. 16. gadsimtā tieši
franču galms skaitījās visizsmalcinātākais Eiropā un gan jau tas lika tiem no
augšas skatīties uz saviem neaptēstajiem ziemeļu kaimiņiem. Tomēr šķiet, ka
visi šie kultūras jaukumi nākuši arī kopā ar seksuālu emancipāciju. Un kā jau
attiecībā uz seksualitāti tas mēdz būt, vieniem tas nozīmē atbrīvošanos un
sevis paša atgūšanu, kurpretim citiem – izlaidību.
Man šķiet, ka
anglikāņu baznīcas uzvaras gājienā liela nozīme ir bijusi puritānisma idejai.
Vienkāršoti –„ mēs jau neesam kā tie izlaidīgie katoļi, kas neko citu nezina kā
tikai ...” Ar to es nedomāju, ka angļu un skotu katoļi sākotnēji ir bijuši tik
pat seksuāli emancipēti kā franči. Izskatās, ka šeit ir notikuši triju ideju –
franciskais, katoliskais un seksuālais – pārklāšanās. Pie kam seksuālais droši
vien nenozīmēja tikai attiecības starp vīrieti un sievieti. Manuprāt, zīmīgi,
ka arī mūsdienās katoļu baznīca daudziem asociējas ar pedofiliju un divkosību –
oficiālu bērnu seksuālas izmantošanas nosodījumu un vienlaicīgu priesteru
noziegumu slēpšanu.
Un visbeidzot – par
Anglijas attiecībām ar skotiem, kas skaitījās vistuvākie Francijas sabiedrotie.
Diez vai skotus varēja identificēt ar frančiem kulturāli, kā arī attieksmes
pret savu seksualitāti ziņā. Kaut arī šajā ziņā ir daudz interesantu jautājumu
tieši attiecībā uz Mariju Stjuarti, kura no piecu līdz astoņpadsmit gadu
vecumam bija augusi un izglītojusies Francijā. Taču vērojot viņas turpmāko
likteni, nerodas iespaids, ka viņa šajā laikā būtu attīstījusi sevi tajā
virzienā, kā iepriekšminētā Marija Boleina. Tomēr tik seksuāli aizslēgta un
pašaizliedzoša kā Elizabete viņa arī nevarētu būt bijusi. Elizabetei šķita, ka
seksuālās attiecības neizbēgami nozīmē sievietes cilvēciskās autonomijas
zaudēšanu un vīrieša dominēšanu. Tādēļ jau tikai seksuāla rakstura domas vien
varēja likt viņai izjust paniku, kas varēja nākt no seksualitātes saistīšanas
ar kādām klaustrofobiskām fantāzijām.
Jautājums par Marijas
Stjuartes un Elizabetes atšķirīgumu seksuālajā ziņā, manuprāt, ir ļoti saistīts
ar jautājumu par to, ko angļu protestantisms atnesa sievietei. Man ir aizdomas,
ka neko sevišķi veselīgu. Arī palūkojoties uz angļu sabiedrības attīstību
vēlākajos gadsimtos, kaut vai slavenajā Viktorijas laikmetā, šīs aizdomas
nostiprinās. Tomēr puritānisms izrādījās efektīga sabiedriski ekonomiska ideja.
Iespējams, ka tam bija milzu nozīme angļu izceļotāju dominēšanai Jaunajā
Pasaulē. Starp citu, pirmo britu koloniju Amerikā sauca par Virdžīniju (virgo –
jaunava).
Ja mēs palūkojamies
no šāda viedokļa, varbūt Marijas Stjuartes un Elizabetes duelī bija arī šāds
reliģiski – seksuāls konteksts. Un varbūt Elizabetes uzvara nozīmēja arī
aizliegumu sievietei just savu ķermeni, savu seksualitāti un izmantot tos? Vai
tas nenozīmēja Mātes/Meitas lomas uzvaru par seksuālo Raganu, kura ved sievieti
ceļā uz Sievieti?
Vai kļūdas, kuras
bija izdarījusi Marija Stjuarte, netika saistītas ar viņas ļaušanos jūtām, kas
palaida tālāk tajos laikos ļoti iespējamo asociāciju ķēdīti – jūtīga un
nespējīga kontrolēt vīriešus – pusfrancūziete – katoliete, pie kam ne vienkārša
katoliete, bet no de Gīziem – katoliskākiem par pašu pāvestu.