Var strīdēties, cik vēsturiski
precīzi Šilleram sanākuši viņa varoņi. Šaubu nav par psiholoģisko precizitāti.
„Marija Stjuarte” rāda klasisku matriarhālu ainu. Tā sevišķi krāšņi stāsta par
to, kas notiek starp māsām. Bet arī par vīriešu pielāgošanās iespējām dzīvei
matriarhātā, ja no Lielās Mātes aiziet aizliegts.
Feodālisms ir spilgts matriarhālu
attiecību paraugs. Mums parasti gan karaļi ir vīrieši, kas sievietēm nozaguši
Lielās Mātes lomu, bet še- kāda vēsturiska veiksme! – satikušās divas
karalienes un mēs varam visu ieraudzīt senajā klasiskajā veidā – ar varas cīņām
nodarbojas sievietes, vīrieši mēģina tajās izdzīvot un no tām gūt kādu labumu.
Bet pirmsfeodālajā senatnē vīriešiem bija iespēja iniciēties un aiziet no Mātes,
izveidojot visādu veidu brālības. Karaļu galmos šāda iespēja netiek dota, tur
spēles noteikumos ietilpst neaiziešana. Kas nozīmē, ka arī stipri un
iniciētiesspējīgi vīrieši piedalās Māsu spēlē, nevis tikai pubertātes spēku
sevī sajutušie Dēli. Protams, var izvēlēties nebūt galmā, var rīkot valsts
apvērsumus un pilsoņu karus, kam noteikti ir kāda saikne ar brālībām un
iniciēšanos. Bet tie, kas neaiziet, ir ne tikai nespējīgie to darīt – viņi ir izvēlējušies
matriarhālo pienākumu – piedalīties sabiedrības matriarhālā organizēšanā un
pārvaldīšanā, jo cits veids, kādā to darīt, ir kaut kad radies – senajā
Grieķijā, bet vēl nav nostiprinājies viduslaiku Anglijā.
Karaļa vai karalienes tronis,
šķietami tiek pārmantots, bet tikai šķietami. Tas vienmēr šūpojas un karaļi
tiek pārbaudīti, pirmkārt, caur spēju būt veiksmīgiem varas spēlēs un otrkārt,
caur spēju radīt izdzīvotspējīgus pēcnācējus. Tādējādi nemitīgi notiek
stiprākās un efektīgākās Lielās Mātes izvēlēšana – tas, kas matriarhātā notiek
gan starp māti un meitu gan starp māsām. Arī tas ir matriarhāls pienākums –
karalienes izvēle un apstiprināšana, jo caur mātes – meitas attiecībām tiek
sakrāta vēsturiskā pieredze, kas savukārt veido zemapziņu.
Tas nozīmē, ka, piemērām, Marijas
Stjuartes un Elizabetes cīniņš nav nekas ekstraordinārs. Tieši otrādi –tas ir
normāls, nemitīgi noritošs un sabiedrībai vajadzīgs process. Raksturīgi, ka
neskatoties uz it kā nevienlīdzīgajiem spēku samēriem – Marija ir Elizabetes
gūstekne – pēdējā nemaz tik pārliecināta par savu uzvaru nav. Arī Marija līdz
pēdējam brīdim tic ne tikai iespējai izdzīvot, bet arī triumfēt pār sāncensi.
Kā gan tā, varētu jautāt.
Ciņa jau risinās par tautas
simpātijām. Ne tikai Anglija un tikai 16. gadsimtā vien ir pieredzējusi
vairākus valsts apvērsumus un pilsoņu karus. Viens neveikls valdnieces gājiens
un viņa jau ir spiesta savu spēku apliecināt militāri. Savu vasaļu reakciju
pētoša un uzmanīga ir Elizabetes taktika Marijas Stjuartes sodīšanā. Galu galā
- pēdējā jau divdesmit gadus kā trimdiniece, bet arī kā Elizabetes problēma mīt
Anglijā. Un divdesmit gadus no Elizabetes jau novaldītajiem trīsdesmit ir
pastāvējusi iespēja karalieni nomainīt. Tas nozīmē, ka Šillers rāda mums tikai
pašu šīs cīņas finālu. Jebkurā brīdī tauta varēja gāzt Elizabeti un kronēt
viņas „māsu”.
Abas lieliski apzinās šo
patiesību un arī savu likteni, kas ielikts karalisko vasaļu un Dieva rokās.
Marijai jau ir sāpīga pieredze – kā kļūdījusies un neefektīva valdniece viņa
jau ir savas tautas padzīta no Skotijas. Tagad viņa cenšas neatkārtot vecās
kļūdas un Elizabete cenšas nepieļaut savas pirmās liktenīgās. Kas gan tautai un
liktenim padomā un kā tiem izpatikt, domā abas.
Tas nozīmē, ka pārējās Šillera
lugā darbojošās galvenās personas, kas simboliskā kārtā visas ir vīrieši, nav
tikai karalieņu padotie – tie ir arī viņu rīcības vērtētāji un tiesneši, ko
abas „māsas” lieliski saprot un ar ko rēķinās. Tā, Marija šķietami bezcerīgi
meklē atbalstu pie Lestera, bet Elizabete, neskatoties uz savu milzu varu,
pavisam noteikti negrib būt tā, kas likusi bendes cirvim nokrist uz radinieces
kakla. Nekad nevar zināt, vai kāds to neizmantos pret viņu pašu dēļ tā, ka viņa
to nodarījusi Marijai Stjuartei...
Tas ir tik uzkrītoši un
psiholoģiski loģiski, kā karalienes baidās no saviem vasaļiem. Bet tikpat
uzkrītoši un psiholoģiski loģiski ir, kā vasaļi cenšas nenonākt nepareizajā
pusē un vienlaicīgi mēģināt dabūt cauri savas intereses.
Šķietami viengabalainais Mortimers
nemaz tāds vairs nešķiet, nonācis Elizabetes tuvumā. Liekas, pat viņš stipri
svārstās, es teiktu – vibrē, vai turpināt aust Marijas atbrīvošanas plānus, jo
Elizabete viņu uzaicina būt tuvākam viņai. Bīstami teikt „nē” un varbūt var būt
izdevīgi teikt „jā” pat tik trakam cilvēkam kā šis, tie ir apdomājami
jautājumi. Mortimers ir tipisks Dēls, kurš incestuālu alku vadīts, grib
atbrīvot tieši to karalieni, kas ir gūstā, tātad glābjama. Šī motivācija mums
parāda, ka Marijas lieta nebija bezcerīga līdz pēdējam brīdim. Viņa varēja
pamatoti cerēt, ka tādi kā Mortimers sarīko ne tik viņas glābšanas akciju vien,
varbūt veselu pilsoņu karu. Un kurš tad var pavisam droši zināt, kādas vēl
motivācijas var raksties ļaužu galvās? Marija to nezināja un ne bez pamata
cerēja, ka tādas, arī viņai nezināmas, varētu rasties.
Daudz sarežģītāks tēls ir
Lesters, mums jau zināmais karalieņu mednieks Roberts Dadlijs, kuru veidojot
Šillers gan jau ir cerējis, ka skatītājs zina vēsturiskos faktus par Elizabetes
favorītu. Jo, ja nezin, ka viņš kādreiz gadsimta ceturksni atpakaļ ir bijis
Marijas rokas kandidāts un ka viņam ir pamats justies Elizabetes izmantotam un
nīgram uz karalieni, kaut arī bezspēcīgam, tad ir grūti saprast, kādēļ Lesters
tā riskē un ļauj Marijai pietuvināt sevi un iesaistīt smalkā un riskantā spēlē.
Bet ja mēs zinām, ka Lesteram lugas darbības laikā ir jau 55 gadi (par desmit
vairāk nekā Marijai un par vienu vairāk nekā Elizabetei) un gandrīz visus tos
viņam ir bijis ne tikai jābūt savas pavēlnieces tuvumā, bet jāprot arī veikli
pazust, kad tas nepieciešams valsts interesēs, tad ir viegli saprast, ka viņam
tas viss ir apnicis. Bet viņš ir arī aizvainots un tādēļ neapzināti atriebtiesspējīgs,
tādēļ Marija ne velti uz viņu cer uz viņa nespēju pretoties Mātes - čūskas
vēlmēm. Lesters nodzīvos tikai gadu ilgāk par Mariju un mirs no drudža.
Elizabetei konsekventi uzticamais
un garīgi spēcīgais Viljams Sesils, grāfs Berlejs, kam lugas darbības laikā ir
jau 66 gadi, netaisās mainīt savu Elizabetei kalpojošo pozīciju, tas viņam
šķistu bezjēdzīgi un morāli nepieņemami. Tomēr viņa pielūgtā patronese to
neapbalvo, maigi sakot. Berlejs tiek izspēlēts pret citu karalienei uzticamu
vīrieti – Devisonu, abi cieš par savu uzticību, bet tādējādi pakalpo – viņi tiek
pataisīti par Marijas slepkavām, nevis Elizabete. Nu ko – arī tā var pakalpot
savai karalienei...
59 gadus vecais Džordžs Talbots,
grāfs Šrūsberijs ir gan konsekventi atbalstījis savu karalieni, tajā skaitā fiziski
apturot slepkavas roku, kas pacēlusies pār Elizabeti, gan lūdzis tai saudzēt
Marijas dzīvību. Elizabete viņu nav uzklausījusi, bet beigās, palikusi gluži
viena, cer sīrupsaldiem vārdiem apvārdot seno sabiedroto un palikt viņa tuvumā.
Taču Talbots, redzēdams visas šīs it kā vajadzīgās manipulācijas ar citiem Lielās
Mātes Dēliem, tomēr izvēlas palielināt distanci ar karalieni. Viņš nejūtas kā
Elizabetes tiesnesis, kurš savu lēmumu demonstrē ar savu attieksmi pret to, kā
viņa to tā izjūt. Talbots jūtas izmantots un tukšs, bet daudz niansētāk kā tas
izklausās pateiks skaļi. Vēsture saka, ka pēc diviem gadiem viņš mirs.
Tā palūkojoties uz lugas darbību
un tās rezultātiem, redzam nevis skatuvi, pilnu ar līķiem kā tas mēdz būt
Šekspīram, bet skatuvi, tukšu no cilvēkiem. Tur atrodas tikai sarežģītu spēli
uzvarējusī, bet atbalstītāju atstātā, ģimenes vēsturē ierautā un vientuļā
Elizabete.
Bet viņai vēl daudz kas priekšā,
gan jau būs jauni vasaļi, jauni izkalpotiesgribētāji un jauni atbalstītāji. Matriarhālā
ģimene ir izdzīvojusi, tās struktūra ir atjaunojusies un nostiprinājusies. Tā,
ka Anglijai viss kārtībā. Bet kādi būs Elizabetei vēl atvēlētie 15 dzīves gadi
viņai pašai?